رضا عالی‌زاده، فناور واکسن کوو ایران برکت، واکسن برکت را از مرغوب‌ترین و بهترین واکسن‌های حال حاضر جهان می‌داند و معتقد است این واکسن در عین اینکه ایمن و سلامت است، کارایی بسیار بالایی نیز دارد.

تولید واکسن با اقتدار کشور گره خورده است

وی برای اثبات توانمندی دانشمندان ایرانی و ایجاد اعتماد در مردم کشورمان به واکسن داخلی، به واکسیناسیون مردم چین اشاره می‌کند و با بیان اینکه چین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت خود را با استفاده از واکسن‌های تولید شده بر اساس ویروس کشته شده کرونا واکسینه کرده است، می‌گوید: کشورهایی چون شیلی، برزیل و امارات نیز برای واکسیناسیون مردم خود از همین نوع واکسن‌ها استفاده می‌کنند.

واکسن برکت نمادی از اقتدار دانشمندان جوان ایرانی در عرصه جهاد علمی و نشانگر عزم راسخ آن‌ها برای فتح قله‌های دانش و فناوری است.

 برای اثبات این مدعا و بیان جلوه‌هایی از این اقتدار به سراغ رضا عالی‌زاده، فناور واکسن کوو ایران برکت رفتیم؛ کسی که نخستین بار برای اثبات توانمندی خود و همکارانش با اعتماد به نفس کامل واکسن برکت را به پدر و جمعی از اهالی روستای یزن‌آباد شهرستان نمین (زادگاهش) تزریق کرد. رهبر انقلاب نیز با اعتماد به جوانان دانشمند داخلی جمعه چهارم تیرماه امسال نخستین دُز از واکسن برکت را تزریق کرده و در ضمن آن از دست اندرکاران خواستند مستندات علمی این واکسن منتشر شود.

چهار ماه از این درخواست می‌گذرد. از تولید تا انتشار یک مقاله چقدر زمان لازم است و این فرایند در چه مرحله‌ای است؟

دکتر عالی زاده در گفت‌وگو با ما به این پرسش و چند پرسش دیگر در این خصوص پاسخ گفته است.

پیام اعتماد به‌نفس فناور واکسن برکت

فناور واکسن کوو ایران برکت می‌گوید: واکسن برکت توسط تیم ایرانی داخل کشور ایجاد شده و دانش فنی آن بومی است. من از ابتدای کار در جریان تولید واکسن بودم و آنتی ژن، بافر و مواد داخل واکسن را به خوبی می‌شناختم و با همکاری آقای دکتر اصغر عبدلی آن را در آزمایشگاه تولید کردیم و تست‌های مختلف ایمنی را روی آن انجام داده بودم و نتایج تست‌ها ۱۰۰ درصد ایمن بود، بنابراین برای اطمینان مردم عزیز از این واکسن، پس از صدور مجوز اضطراری، آن را به عزیزانم تزریق کردم.

عالی زاده ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اواسط تابستان به دلیل تبلیغات منفی برخی از رسانه‌های خارجی، اقبال به واکسن‌های داخلی کم بود و ضرورت داشت یک تجدید قوای فکری و فرهنگی اتفاق بیفتد تا اعتماد مردم جلب شود؛ بر همین اساس ابتدا با پیشنهاد پدرم به ایشان واکسن برکت تزریق شد و سپس با هماهنگی مسئول محترم مرکز بهداشت و درمان شهرستان نمین، مردم عزیز روستای یزن‌آباد این شهرستان واکسینه شدند که خوشبختانه پس از تزریق واکسن، با توجه به اینکه در پیک پنجم این تزریق را انجام دادیم نه تنها پدرم بلکه هیچ یک از مردم این روستا که واکسن برکت تزریق کرده بودند به کرونا مبتلا نشده‌اند و این نشان‌دهنده تأثیرگذاری این واکسن است.

اقدام خردمندانه رهبر انقلاب

فناور واکسن «کوویران برکت» در پاسخ به این پرسش که معمولاً چقدر زمان لازم است تا مستندات این واکسن منتشر شود و اکنون این فرایند در چه مرحله‌ای است، اظهار می‌کند: مسئولان وزارت بهداشت از ابتدای واکسیناسیون با تقسیم‌بندی سنی مشخص کرده بودند ابتدا گروه‌های سنی ۸۰ سال به بالا و سپس گروه‌های سنی دیگر واکسینه شوند، بنابراین رهبر معظم انقلاب می‌توانستند در همان دوره اول واکسینه شوند، اما ایشان همان‌طور که بارها اعلام کرده بودند «تا جان در بدن دارم از حمایت جامعه نخبگانی و علمی ایرانی کوتاه نخواهم آمد» زمانی تصمیم گرفتند این واکسن را تزریق کنند که واکسن ایرانی تولید شده و مجوز مصرف نیز گرفته بود. این اقدام بسیار خردمندانه، علاوه بر حمایت و تأیید محصول داخلی نشان از اعتقاد و اعتماد کامل ایشان به داوران و دانشمندان تأییدکننده و فرایندهای تأیید واکسن داشت که توسط سازمان غذا و دارو ایجاد شده است. ایشان همچنین در همان جلسه فرمودند مدارک دانش فنی واکسن در اختیار همه دنیا قرار گیرد تا همه بتوانند از این واکسن و دانش فناوری آن استفاده کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است چاپ یک مقاله هنگامی که مقاله نوشته و آماده می‌شود تا زمانی که به مرحله داوری برسد دست‌کم یک تا سه ماه زمان می‌برد، اما در مورد واکسن و ایران موضوع کمی متفاوت است چرا که واکسن یک کالای راهبردی است و این کالا همیشه توسط دولت‌ها حمایت و راهبری می‌شود. در واقع تولید واکسن موضوعی است که با اقتدار یک کشور گره می‌خورد. بنابراین وقتی بخواهیم برای تأیید و یا انتشار مقاله اقدام کنیم با آنکه فعالیتی علمی است و همه اعضای تیم محقق و پژوهشگر هستند، ممکن است با نگاه سیاسی مورد بررسی قرار گیرد. با وجود این، به دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب، ابتدا دانش فنی واکسن در قالب مقاله تهیه شد و به صورت پیش‌پرینت در سایت‌های بین‌المللی قرار گرفت که خوشبختانه هم از سوی کاربران مورد تشویق قرار گرفتیم و هم منتقدان انتقادهای خود را برایمان ارسال کردند و ما توانستیم برای پیشبرد و تألیف بهتر مقاله استفاده کنیم. پس از آن، ۱۵ مجله علمی مختلف خارجی پیشنهاد چاپ مقاله را دادند، اما ما حاضر نبودیم دانش فنی این واکسن را در هر مجله‌ای چاپ کنیم، باید در مجله‌ای منتشر می‌شد که در شأن ملت بزرگ ایران باشد. بر همین اساس منتظر ماندیم تا یک مجله معتبر علمی پیشنهاد انتشار بدهد یا فرصت انتشار برایمان در خارج از کشور در مجله بین‌المللی معتبر فراهم شود. خوشبختانه پس از آنکه یکی از مجلات معتبر علمی با کیفیت بالا و ضریب تأثیر ۷ پیشنهاد چاپ داد، مقاله ارسال شد و در حال حاضر همه داوری‌های آن انجام شده و به زودی مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن در مجله معتبر بین‌المللی منتشر خواهد شد.

از نوشتن مقاله تا چاپ آن

عالی‌زاده در پاسخ به این پرسش که از نوشتن مقاله تا چاپ آن چقدر زمان لازم است، می‌گوید: زمانی که کار تولید واکسن را انجام می‌دادیم واقعاً فرصتی برای نوشتن مقاله نداشتیم و اولویت ما تولید بود، پس از آن با توجه به اینکه اسناد تولید واکسن موجود بود شروع به نوشتن مقاله کردیم. معمولاً از نوشتن تا ارسال، داوری و چاپ مقاله سه ماه زمان لازم است و ما قبول داریم برای چاپ این مقاله زمان زیادی صرف شده، چرا که برخی از مجلات مورد نظر ما به دلایل مختلف از جمله تحریم و فشارهای سیاسی از بررسی مقاله خودداری کردند و ما باید منتظر می‌ماندیم تا یک مجله معتبر مقاله ما را پذیرش کند. اما واقعاً ارزش این را داشت که در یکی از مجله‌های معتبر بین‌المللی چاپ شود.  ما این مهم را مدیون صبر و حمایت رهبر معظم انقلاب، دانشمندان و پژوهشگران کشور و مردم عزیز ایران هستیم که با اعتماد به ما این امکان را فراهم ساختند تا روند انتشار مقاله با طمأنینه بهتر طی شود.

الزام چاپ مقاله در نشریات خارجی

این محقق در پاسخ به این پرسش که آیا لازم است مقاله‌ها ابتدا در نشریه خارجی ISI منتشر شود و نمی‌توانستیم پیش از آن در ISC و یا به زبان فارسی منتشر کنیم، نیز اظهار می‌کند: این یک مسئله کاملاً انتخابی است، اما اگر ما مقاله را داخل ایران منتشر می‌کردیم ممکن بود برخی از مخالفان ادعا کنند چون مقاله ضعیف بوده مجلات معتبر بین‌المللی از پذیرش و داوری آن خودداری کردند و در مجله‌های داخلی منتشر شده است. بنابراین باید همه جوانب کار را در نظر می‌گرفتیم و با توجه به اینکه اعتقاد داریم دانش ما در حد بین‌المللی است تصمیم گرفتیم مقاله در یکی از مجله‌های معتبر بین‌المللی منتشر شود تا شائبه ای ایجاد نشود و همه دنیا بتوانند به آن استناد کنند.عالی‌زاده در پاسخ به این پرسش که انتشار اسناد علمی، غیر از اینکه به شایعه‌های تولید واکسن برکت خاتمه می‌دهد چه محاسن دیگری برای ما به دنبال دارد، آیا تأثیری در تسهیل دریافت تأییدیه بین‌المللی واکسن دارد یا خیر، می‌گوید: برای دریافت تأییدیه بین‌المللی واکسن، چاپ مقاله مطرح نیست. یک واکسن زمانی به عنوان یک محصول بیولوژیک توسط سازمان جهانی بهداشت تأیید می‌شود که ابتدا از سوی سازمان غذا و داروی کشور مبدأ تأیید شده و برای مدتی محدود در کشور مورد استفاده قرار گرفته و مرحله سوم آزمایش‌های بالینی آن به پایان رسیده و نتایج آن مشخص شده باشد.  با توجه به اینکه اکنون واکسن برکت در انتهای مرحله سوم است و تأییدیه سازمان غذا و داروی کشور را نیز گرفته و چند ماهی است در ایران در حال استفاده بوده و تأثیرگذاری آن مشخص شده، انتشار مقاله به عنوان یک ارزش افزوده کمک می‌کند سازمان جهانی بهداشت به این واکسن تأییدیه بین‌المللی بدهد و با استناد به دیتاهایی که در مقاله چاپ و توسط داوران بین‌المللی بررسی شده می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برچسب‌ها