معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تقاضا داریم برای تمام مسائل مربوط به زائران از مبدا تا مبدا برنامه‌ریزی صورت گیرد. نباید هیچگونه مساله‌ای برای زائر پیش آید که در برنامه‌ریزی‌ها نسبت به آن‌ کم توجهی شده باشد.

برنامه‌ریزی برای زائران مشهد از مبدا تا مبدا سفر را در بر گیرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد  در نخستین همایش فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به سخنی از امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره اظهار کرد: اگر شفیعی بهتر از اهل بیت(ع) پیدا می‌کردیم، آن‌ها را واسطه میان خود و خدا قرار می‌دادیم. به همین دلیل است که زیارت برای ما مربوط به لحظه‌ای است که انسان به بن‌بست می‌رسد و به خانه همین اهل بیت(ع) رجوع می‌کند.

وی گفت: برادر و خواهر ایرانی و عراقی بدانند که خادمان اهل بیت(ع) بهترین راه ممکن برای ارتباط با خدا در کره زمین هستند. ایران و عراق مرز، فرهنگ، دین، مذهب و تاریخ مشترک دارند اما پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی‌ المهندس ایرانیان و عراقیان هم‌خون به حساب می‌آیند. ما شریک دردها و سختی‌های مردم عراق بودیم و خودمان را مسئول دانستیم تا در مقابل داعش بایستیم و کنار مردم عراق باشیم. مردم عراق افتخار آفریدند که در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کردند.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: وظیفه خود می‌دانیم از دستگاه‌ها برای خدمت به زائران عراقی در مشهد حمایت کنیم. توقع نداریم برای  عرض خیر مقدم به زائر امام رضا(ع) در مشهد برنامه‌ریزی نشود. انتظار نمی‌رود برای ارائه خدمات عمومی و پزشکی به زائران اطلاع‌رسانی به موقع نکرده باشیم. به همین جهت از همه دغدغه‌مندان تقاضا دارم در این گفت‌وگوها و نشست‌ها تمام مسائل مربوط به زائر و زیارت را بیان کنند.

وی عنوان کرد: از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان نیز تقاضا دارم طوری برنامه‌ریزی کنند که زائران عراقی در قالب گروه و کاروان به مشهد سفر کنند. راضی نیستیم برای یک زائر عراقی در مشهد نارضایتی پیش آید اما اگر سفر زوار عراقی به ایران در قالب گروه و کاروان باشد، در تمام مراحل سفر از خدمات و راهنمایی‌های لازم برخوردار می‌شوند. اعمال این سیاست زمینه خدمت‌گذاری ما در مشهد را بهتر از گذشته فراهم می‌کند.

امیدوارم بتوان به زائران عراقی خدمات فرهنگی خوبی ارائه کرد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: متولیان کاروان‌ها و گروه‌های زیارتی نباید نسبت به ارائه خدمات فرهنگی در بخش‌های مختلف سفر غفلت و کم‌توجهی کنند. گروه‌های زیارتی که از ایران به کربلا، سوریه و حج مشرف شده‌اند، علاوه بر خدمات رفاهی، خدمات فرهنگی مناسبی نیز دریافت می‌کنند. ما نیز امیدوارم بتوانیم به زائران عراقی خدمات فرهنگی خوبی ارائه دهیم.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: همانطور که برای حمایت و پشتیبانی اعلام آمادگی می‌کنیم، در نظارت نیز سخت‌گیری خواهیم کرد. اگر نظارت دقیقی وجود داشته باشد، این نظارت موجب می‌شود در وهله نخست تشکل‌های صنفی و سپس زائران عراقی که به مشهد مشرف می‌شوند، از برکات چنین اقدامی برخوردار و حمایت شوند. ما موظفیم میزبانی مردم عراق در روزهای اربعین به تمام زائران ایرانی را به اندازه توان خود در مشهد جبران کنیم.

وی گفت: البته مشهد در کنار مضجع شریف امام هشتم(ع) از ظرفیت‌های دیگری همچون امکانات و خدمات پزشکی بهره می‌برد. مشهد دومین حوزه علمیه جهان تشیع و دومین قطب دانشگاهی کشور نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر این شهر در اکثر رشته‌های علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی جزو رتبه‌های برتر منطقه و دنیاست. همچنین مشهد ۳۰۰۰ دانشجوی عراقی دارد. با احتساب این ظرفیت‌ها امیدوارم تجربه خوب خدمت‌گذاری به زائران عراقی سبب توسعه ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف به سایر کسانی شود که به مشهد سفر می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها