۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 87721

<BR> سهیمه 1+3 ایران در باشگاه‌های آسیا قطعی شد و حضور تیم فوتبال تراکتورسازی در باشگاه‌های آسیا حتمی شد.

صدای تراکتور سازی در آسیا پیچید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلسه کمیته اجرایی رقابت‌های لیگ قهرمانی آسیا امروز برگزار شد و در این جلسه با سهمیه 3+1 ایران موافقت شد.

بدین ترتیب تیم‌های استقلال، سپاهان و تراکتورسازی به صورت مستقیم و تیم صبای قم با حضور در دیدار پلی‌آف در لیگ قهرمانان آسیا در سال جاری به عنوان نماینده ایران حضور پیدا می‌کنند.

تراکتورسازی چگونه آسیایی شد

تراکتورسازی تبریز فصل گذشته لیگ برتر فوتبال کشور به عنوان با ارزش دومی دست یافت. سرخپوشان تبریز با 19 برد، 9 مساوی و شش باخت و 66 امتیاز و تنها با یک امتیاز کمتر نسبت به سپاهان نایب قهرمان لیگ برتر در دوره یازدهم شدند.

البته با تغییر سهمیه ایران از چهار قطعی به 2+2 در سال گذشته موجب شد که کام نایب قهرمانی تراکتورسازی شیرین نشود.

با سهمیه فصل گذشته ایران و اینکه قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی سپاهان و استقلال به صورت مستقیم به باشگاه‌های آسیا را می یافتند، تراکتورسازی و صبای قم باید یک بازی حذفی را برگزار می‌کردند. مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا به صورت تک حذفی برگزار می‌شود و احتمال داشت تراکتورسازی با یک بازی خارج از خانه به راحتی از این رقابت‌ها حذف شود و طعم شیرین میزبانی به پرطرفدارترین تیم شهرستانی ایران نرسد، همان صورتی که ذوب آهن اصفهان سال گذشته حذف شد.

اما با افزایش سهمیه قطعی ایران، تراکتورسازی شانس حضور در مسابقات آسیایی را از مرحله گروهی پیدا کرده و نخستین نماینده شمال‌غرب ایران در رقابت‌های آسیایی شد.

 

تراکتورسازی و گسترش فولاد تا مرز آسیایی پیش رفتند

تراکتورسازی تبریز 2 بار و گسترش فولاد یک بار تا مرز آسیایی شدن رفتند، اما در آخرین گام ناکام ماندند.

در سال 71 مسابقات جام حذفی برگزار نشد و مقرر شد قهرمان به لیگ قهرمانان و نایب قهرمان به جام در جام باشگاه‌های آسیا راه یابند. مسابقات آن سال به صورت 2 گروهی برگزار می‌شد که تراکتورسازی در گروه خود بالاتر از کشاورز و استقلال تهران صدر نشین شده و در مرحله نیمه نهایی باید با پاس تهران بازی می‌کرد. تراکتورسازی اگر پاس را شکست می‌داد حتی در صورت شکست در بازی پایانی آسیایی می‌شد. اما شکست یک بر صفر در تهران و تساوی یک بر یک در تبریز و اکتفا به عنوان سومی حاصل کار شاگردان واسیلی گوجا بود.

تراکتورسازی در سال 74 به فینال جام حذفی ایران راه یافت. تراکتورسازی در تبریز با یک گل بهمن کرج را شکست داد اما در بازی برگشت در کرج با دو گل مغلوب شد. در بازی برگشت یک گل صحیح تراکتورسازی از سوی داور مردود اعلام شد و داوری به قدری به ناعادلانه بود که نشریات وقت احتمال برگزاری بازی مجدد را می‌دادند.

در نهایت قرار شد برای دلجویی تراکتورسازی، این تیم به عنوان نماینده ایران به جام میلز هندوستان عازم شود که با قهرمانی تراکتورسازی در این رقابت‌ها بدون گل خورده همراه شد.

در سال 89 نیز گسترش فولاد تبریز با شکست دادن تیم‌های مطرح تراکتورسازی و ذوب آهن به فینال رقابت‌های جام حذفی رسید اما در نهایت در بازی پایانی نتیجه را به پرسپولیس واگذار کرد.

تبریز تاکنون میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی و مقدماتی نوجوانان آسیا بوده اما هیچگاه تجربه میزبانی باشگاه‌های آسیا را نداشته است.

 

تراکتورسازی پانزدهمین تیم ایرانی حاضر در آسیا

تراکتورسازی پانزدهمین باشگاه ایرانی است که مجوز حضور در باشگاه‌های آسیا را دریافت می‌کند.

تاکنون تیم‌های پرسپولیس تهران، پاس تهران، استقلال تهران، ملوان بندرانزلی، شاهین اهواز، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، برق شیراز، فجر سپاسی شیراز، صبای قم، بهمن کرج، سایپای کرج، و مس کرمان از ایران در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا حضور یافته‌اند که چهار قهرمانی با تیم‌های استقلال(دو بار)، پاس و پرسپولیس حاصل شده، اما در رقابت‌های اخیر هیچ تیمی از ایران به قهرمانی دست نیافته است.
 

پخش زنده