اجلاس اکو

«بحران اعتماد میان من و گالانت، اجازه مدیریت جنگ را نمی‌داد»؛ این بخشی از نطق سه‌شنبه شب بنیامین نتانیاهو در بیان علت برکناری وزیر جنگ کابینه‌اش بود.

با راننده جدید ماشین جنگی نتانیاهو بیشتر آشنا شوید

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر، از جایگزین کردن یسرائیل کاتص، وزیر امورخاجه‌اش به جای یوآو گالانت خبر داد.

گالانت: به این سه دلیل برکنار شدم...

اختلافات میان نتانیاهو با وزیرجنگش بر سر مسائل راهبردی مؤثر بر جنگ در یک‌سال پس از پساطوفان‌الاقصی بر کسی پوشیده نبود، کما اینکه گالانت نیز در نطقی که پس از برکناری داشت علت برکناری‌اش را سه موضوع اصلی مرتبط با این موضوع ذکر کرد. موضوع نخست، اختلاف بر سر استثنا قائل شدن بر سر معافیت یهودیان تلمودی از سربازی، آن هم در بحبوحه کمبود نیروی انسانی ارتش بود. گالانت معتقد بود همه اسرائیلی‌ها باید به خدمت سربازی اعزام شوند و معافیت محصلان مدارس مذهبی که از زمان تأسیس اسرائیل در 1948 در مورد آن توافق شده، درست نیست. دومین موضوع، اصرار برای بازگرداندن اسرا از نوار غزه در سریع‌ترین زمان ممکن است؛ هر چند به عقیده گالانت، عملیاتی کردن این هدف ممکن است با برخی عقب‌نشینی‌های جزئی و احتمالاً دردناک همراه باشد. این در حالی است که نتانیاهو نشان داده می‌خواهد این گروگان‌ها را بدون دادن هیچ امتیازی به حماس آزاد کند و روی همین حساب نیز از مقامات اطلاعاتی و امنیتی‌اش می‌خواهد تخته گاز، مسیر خونباری که در پیش گرفته‌اند را ادامه دهند. تشکیل هیئت تحقیقات رسمی درخصوص حادثه هفتم اکتبر، سومین موضوع مورد اختلاف میان نتانیاهو و وزیرجنگ کابینه‌اش بود که گالانت برخلاف نخست‌وزیر، اصرار به انجام آن داشت.

مرور مهم‌ترین دیدگاه‌های یسرائیل کاتص

درباره «یسرائیل کاتص» که قرار است از روی صندلی وزارت امورخارجه دولت نتانیاهو بلند شده و از حالا به بعد سکان وزارت جنگ را به دست بگیرد، بد نیست بدانیم از چهره‌های همیشگی و باسابقه کابینه‌های نتانیاهو به شمار می‌رود. او که عضو ارشد حزب لیکود است، به جز یک دوره، در تمام دوره‌هایی که نتانیاهو دولت تشکیل داده، روی یکی از صندلی‌های وزارت نشسته است. از وزیر امور خارجه بگیرید تا وزیر دارایی، وزیر حمل‌ونقل، وزیر کشاورزی و وزیر اطلاعات.

به باور برخی کارشناسان، می‌توان کاتص را مهره سرشناس تطبیع و طراح کریدورهای عادی‌سازی خواند. او در طول دوران مسئولیت‌های مختلف خود، به‌خصوص در عرصه حمل‌ونقل و زیرساخت‌، نقش قابل توجهی در پروژه‌های مرتبط با کریدورسازی در سطوح ترابری، انرژی، اقتصادی و امنیتی داشته است.

در حالی که گالانت معتقد بود می‌توان تبعات دردناک عقب‌نشینی با هدف بازگرداندن اسرای در دست حماس را به جان خرید، کاتص معتقد به انجام هیچ‌گونه مصالحه و آتش‌بسی با حماس نیست. شاید فارغ از دیدگاه‌های به‌شدت ایدئولوژیک آنچه این باور را در کاتص تشدید می‌کند، نگاه او به ایجاد کریدورهای راهبردی توسط اسرائیل در منطقه و خطری است که وجود گروه‌های مقاومت می‌توانند در از بین بردن ثبات برای تشکیل این کریدورهای ایجاد کنند. اظهارات چندی پیش او در مقام وزیر امورخارجه مبنی بر ضرورت آوارگی اجباری دسته‌جمعی مردم در کرانه باختری نیز به‌شدت جنجالی شد که حتی واکنش منفی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نیز به دنبال داشت.

در کنار این‌ها نمی‌شود به مواضع تند این چهره کابینه نتانیاهو اشاره نکرد که سبب شکل‌گیری یک شخصیت جنگ‌طلب در فضای رسانه‌ای شده است. کاتص به‌شدت حامی ترور، حذف و اقدامات امنیتی در جهت حفظ موجودیت اسرائیل و حذف موانع در همین راستا به شمار می‌رود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.