اجلاس اکو

نماینده بابل در مجلس تصریح کرد: طرح بنزین به نفر تمرکز بر اصلاح مصرف شخصی افراد است و نیاز است طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در بودجه 1404 آورده شود و نظرات در این زمینه در هنگام بررسی بودجه جمع‌بندی شود و در پایان دولت طرح را اجرایی کند.

اجرای بنزین به نفر، مهم‌ترین پیشنهاد در جهت حل ناترازی بنزین در بودجه

بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک در کشور مطرح است که طی سال­های اخیر با مشکلاتی در این حوزه روبرو شده­ایم. دولت در حال پرداخت یارانه بسیار بالایی برای بنزین است. به طوری که بنزین با قیمتی بالغ بر 45 هزار تومان برای هر لیتر وارد و با هزینه­ای بالغ بر 18 هزار تومن تولید می­شود، اما با قیمت یارانه­ای، دستوری و سرکوب شده 1500 و 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار می­گیرد.

شرایطی که در بالا به آن اشاره شد، مشکلاتی را به دنبال داشته است. در وهله اول، مردم هیچ دلیل و انگیزه­ای برای مدیریت مصرف ندارند و شاهد مصرف بی رویه بنزین در کشور هستیم. در وهله دوم، تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج کشور به قاچاق بنزین دامن زده است. بر اساس آمارها، تقریباً به میزانی که واردات بنزین داریم، قاچاق صورت می­گیرد.

مرکز پژوهش­های مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را با هدف حل و فصل مشکلات حوزه مسکن مطرح کرده است. بر این اساس، شهروندان صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین یارانه­ای بهره­مند می­شوند. به زعم بسیاری، این روند نسبت به اختصاص سهمیه بنزین به خودرو به عدالت نزدیک­تر است.

شرایطی که در بالا توضیح داده شد، بیانگر لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر است. نظرات احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس را در ادامه در خصوص لزوم گنجاندن طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در بودجه 1404 و ایجاد زیرساخت­های لازم برای این طرح می­خوانید.

فاطمی با اشاره به این موضوع که لایحه بودجه امسال مزایا و معایبی داشت، تصریح کرد: در لایحه بودجه امسال تلاش شد حتی الامکان شفافیت ایجاد شود. سعی شده است تمام ارقام بودجه از جمله مبالغ مربوط به هدفمندسازی در بودجه بیاید. در بودجه سال آتی تلاش شده است بودجه­ای منطقی و واقع­گرایانه ارائه شود. بودجه سال آتی بر اساس واقعیت­های میدانی و شرایط سخت نوشته شده است. از دیگر مزیت­های بودجه 1404 می­توان به ابعاد عدالت­محورانه آن اشاره کرد. همچنین تلاش شده است بین منابع درآمدی و هزینه­های دولت توازن برقرار شود.

وی ادامه داد: در کنار مزیت­هایی که بودجه 1404 داشت، شاهد معایبی در آن بودیم. از جمله این که ناترازی انرژی از جمله برق، آب و گاز به شدت بودجه را رنج می­دهد و باید برای آن­ها چاره­اندیشی شود. در حوزه ارز هم ابهامات زیادی داریم. در بودجه سال آتی ارز ترجیحی و ارز توافقی مطرح شده است. این که ارز نیمایی حذف شده، اقدام مثبتی است، اما هنوز ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود. راجع به اوراق قرضه نیز ابهاماتی وجود داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در خصوص قیمت بنزین نیز در بودجه سال آتی ابهاماتی وجود دارد. قیمت بنزین مشخص نیست و باید مشکل حل شود. با توجه به نیاز کشور باید به واردات 2 میلیارد دلاری بنزین به کشور بپردازیم. دولت 1.2 میلیارد دلار در بودجه سال آتی پیش­بینی کرده است.

وی ادامه داد: در لایحه­ای که دولت ارائه داده است، 800 میلیون دلار کمبود برای واردات بنزین داریم. این سوال پیش می­آید که دولت چه برنامه­ای دارد. آیا می­خواهد به افزایش قیمت بنزین مبادرت کند یا قرار است به سمت بهینه­سازی مصرف برود و اگر این طور است چه راهکارها و پیش­بینی­هایی دارد. این مسائل مشخص نیستند و باید شفاف شوند.

فاطمی گفت: در کمیسیون تلفیق مصرانه موضوعات مربوط به بنزین را پیگیری خواهیم کرد و در این زمینه کوتاه نمی­آییم. ما در زمینه بنزین پیشنهاد داریم. به جای این که به هر خودرو سهمیه بنزین یارانه­ای داده شود، باید سهمیه بنزین به نفر تعلق بگیرد. اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی اتفاق مثبتی است.

فاطمی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به جای خودرو کمک می­کند تا بتوانیم به کنترل مصرف بنزین بپردازیم و از قاچاق جلوگیری کنیم. از این طریق، آستانه تحمل مردم بالاتر می­رود.

وی ادامه داد: ما با کمبود بودجه و منابع مالی دولت روبرو هستیم و باید در بودجه­ریزی به این موضوع توجه داشته باشیم. حتی الامکان باید تلاش کنیم در اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، اقشار ضعیف آسیب نبینند و حمایت ویژه از آن­ها در دستور کار باشد. دولت باید بتواند قیمت­ها را کنترل کند و از افزایش تورم جلوگیری به عمل بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.