بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک در کشور مطرح است که طی سالهای اخیر با مشکلاتی در این حوزه روبرو شدهایم. دولت در حال پرداخت یارانه بسیار بالایی برای بنزین است. به طوری که بنزین با قیمتی بالغ بر 45 هزار تومان برای هر لیتر وارد و با هزینهای بالغ بر 18 هزار تومن تولید میشود، اما با قیمت یارانهای، دستوری و سرکوب شده 1500 و 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار میگیرد.
شرایطی که در بالا به آن اشاره شد، مشکلاتی را به دنبال داشته است. در وهله اول، مردم هیچ دلیل و انگیزهای برای مدیریت مصرف ندارند و شاهد مصرف بی رویه بنزین در کشور هستیم. در وهله دوم، تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج کشور به قاچاق بنزین دامن زده است. بر اساس آمارها، تقریباً به میزانی که واردات بنزین داریم، قاچاق صورت میگیرد.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را با هدف حل و فصل مشکلات حوزه مسکن مطرح کرده است. بر این اساس، شهروندان صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند. به زعم بسیاری، این روند نسبت به اختصاص سهمیه بنزین به خودرو به عدالت نزدیکتر است.
شرایطی که در بالا توضیح داده شد، بیانگر لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر است. نظرات احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس را در ادامه در خصوص لزوم گنجاندن طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در بودجه 1404 و ایجاد زیرساختهای لازم برای این طرح میخوانید.
فاطمی با اشاره به این موضوع که لایحه بودجه امسال مزایا و معایبی داشت، تصریح کرد: در لایحه بودجه امسال تلاش شد حتی الامکان شفافیت ایجاد شود. سعی شده است تمام ارقام بودجه از جمله مبالغ مربوط به هدفمندسازی در بودجه بیاید. در بودجه سال آتی تلاش شده است بودجهای منطقی و واقعگرایانه ارائه شود. بودجه سال آتی بر اساس واقعیتهای میدانی و شرایط سخت نوشته شده است. از دیگر مزیتهای بودجه 1404 میتوان به ابعاد عدالتمحورانه آن اشاره کرد. همچنین تلاش شده است بین منابع درآمدی و هزینههای دولت توازن برقرار شود.
وی ادامه داد: در کنار مزیتهایی که بودجه 1404 داشت، شاهد معایبی در آن بودیم. از جمله این که ناترازی انرژی از جمله برق، آب و گاز به شدت بودجه را رنج میدهد و باید برای آنها چارهاندیشی شود. در حوزه ارز هم ابهامات زیادی داریم. در بودجه سال آتی ارز ترجیحی و ارز توافقی مطرح شده است. این که ارز نیمایی حذف شده، اقدام مثبتی است، اما هنوز ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود. راجع به اوراق قرضه نیز ابهاماتی وجود داشت.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در خصوص قیمت بنزین نیز در بودجه سال آتی ابهاماتی وجود دارد. قیمت بنزین مشخص نیست و باید مشکل حل شود. با توجه به نیاز کشور باید به واردات 2 میلیارد دلاری بنزین به کشور بپردازیم. دولت 1.2 میلیارد دلار در بودجه سال آتی پیشبینی کرده است.
وی ادامه داد: در لایحهای که دولت ارائه داده است، 800 میلیون دلار کمبود برای واردات بنزین داریم. این سوال پیش میآید که دولت چه برنامهای دارد. آیا میخواهد به افزایش قیمت بنزین مبادرت کند یا قرار است به سمت بهینهسازی مصرف برود و اگر این طور است چه راهکارها و پیشبینیهایی دارد. این مسائل مشخص نیستند و باید شفاف شوند.
فاطمی گفت: در کمیسیون تلفیق مصرانه موضوعات مربوط به بنزین را پیگیری خواهیم کرد و در این زمینه کوتاه نمیآییم. ما در زمینه بنزین پیشنهاد داریم. به جای این که به هر خودرو سهمیه بنزین یارانهای داده شود، باید سهمیه بنزین به نفر تعلق بگیرد. اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی اتفاق مثبتی است.
فاطمی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به جای خودرو کمک میکند تا بتوانیم به کنترل مصرف بنزین بپردازیم و از قاچاق جلوگیری کنیم. از این طریق، آستانه تحمل مردم بالاتر میرود.
وی ادامه داد: ما با کمبود بودجه و منابع مالی دولت روبرو هستیم و باید در بودجهریزی به این موضوع توجه داشته باشیم. حتی الامکان باید تلاش کنیم در اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، اقشار ضعیف آسیب نبینند و حمایت ویژه از آنها در دستور کار باشد. دولت باید بتواند قیمتها را کنترل کند و از افزایش تورم جلوگیری به عمل بیاورد.
نظر شما