۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 112258

قدس آنلاین- پورافضلی:ایرانیان از دیرباز تا کنون دوستدار و رهرو واقعی اهل بیت (ع) بوده اند و هرجا نامی از ایران برده می‌شود محبت و ارادت به اهل بیت (ع) نیز همراه آن بوده است. ایرانیان بارها نشان داده‌اند که دوستی با اهل بیت (ع) را با هیچ چیز عوض نمی کنند.

جایگاه ایرانیان در نزد پیامبر اکرم(ص)

 پیامبر فرمود: « سلمان منا اهل بیت.» پس از رحلت پیامبر، سلمان از معدود کسانی بود که از راه حق منحرف نشد و در شمار معتقدان به امامت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام قرار گرفت. او نزد امیرالمؤمنین نیز منزلتی بسیار والا داشت.(1)
عبدالله ابن جعفر حمیری در کتاب قرب الاسناد، از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نقل نموده که آن حضرت فرمود: «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست خواهند یافت».(2)
در باره جایگاه سلمان همین بس که وقتـی که سـوره جمعه بر پیامبـر اکرم (ص) نازل گردیـد و آن حضرت آیه و آخریـن منهم لمایلحقـوا بهم را خـوانـد ، مردی گفت: ای پیامبـر خـدا مراد ایـن آیه چه کسانـی است؟ رسـول خدا به او چیزی نگفت تا ایـن که آن شخص یک بار، دوبار، یا سه بار سوال کرد.
راوی می گـوید: سلمان فارسی در میان ما بود که پیامبراکرم (ص) دستـش را روی دوش او نهاد، سپـس فرمـود: « لو کان الدیـن عند الثریا لذهب به رجل من فارس ـ او قال ـ مـن ابناء فارس حتی یتناوله» ؛ اگـر دین به ستاره ثـریا رسـد، هـر آینه مـردی از سـرزمین پارس ـ یا ایـن که فـرمـوده از فـرزنـدان فـارس ـ به آن دست خـواهنـد یـازیــد. (2)
روایات زیاد دیگری در تفسیر آیه 54 سوره مائده و آیه 38 سوره محمد، هم داریم که در آنها بجای کلمه «علم» کلمه «دین» یا «ایمان» آمده است. هنگامی که آیاتی از قرآن در نکوهش قوم عرب، بجهت عدم ثبات و پایداری در ایمان، و تهدید به جایگزینی قوم دیگر بجای آنها، برای پذیرش ایمان نازل شده، مانند این آیه ی شریفه: «اگر شما از پذیرش این دین روی بگردانید، خداوند قوم دیگرى را بجای شما می آورد که مثل شما نیستند». (3) و نیز این آیه «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما از آیین خود باز گردد خداوند در آینده جمعیتى را مى‏آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران نیرومند و شکست ناپذیرند، مردانى که در راه خدا جهاد مى‏کنند و هرگز از سرزنش کنندگان هراسى به خود راه نمى‏دهند» (4) . اصحاب از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند: این گروهى که خداوند در این آیات به آنها اشاره کرده کیانند؟! در این هنگام که سلمان در کنار پیامبر(ص) بود، پیامبر(ص) دست بر پاى - و طبق روایتى بر شانه سلمان زد و فرمود: «منظور این مرد و قوم اوست، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى‏آورند». (5)
پانوشتها:
1. لغت نامه دهخدا
2. جعفر عن أبیه أن رسول الله ص قال لو کان العلم منوطا بالثریا لتناولته رجال من فارس. قرب الاسناد، ص53، بحارالأنوار، ج64 ، ص175.
3 . صحیح مسلـم، ص 4ص 1972، کتاب فضائل الصحابه، حـدیث 230، و همان، ج 2، ص 417 چاپ بولاق
4.محمد، 38 " وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ".
5. مائده، 54"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ".
6. بحارالأنوار، ج،22، ص52، باب 37، ما جرى بینه و بین أهل الکتاب. برگزیده تفسیر نمونه، ج‏4، ص 464.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.