۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 237631

بر پایه گزارش‌های جدید، بدهی اسلام‌آباد به تهران بابت واردات برق از ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بدهی 100 میلیون دلاری پاکستان به ایران

 پاکستان بر اساس قراردادی که با ایران دارد از سال ۲۰۰۲ میلادی برای برخی از مناطق ایالت بلوچستان از جمله «گوادر» ۷۴ مگاوات برق از جمهوری اسلامی وارد می‌کند.

این قرارداد در دسامبر سال جاری به پایان می‌رسد و چنانچه تمدید نشود احتمالا پاکستان با قطع صادرات برق از سوی ایران مواجه خواهد شد.

این در حالی است که مقامات پاکستانی نتوانسته‌اند به سبب تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بدهی خود را که اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، پرداخت کنند.

یکی از مقامات پاکستانی با بیان اینکه اسلام‌آباد برق ایران را با نرخ کمتر از ۱۰ سنت به ازای هر واحد خریداری می‌کند، افزود کشورش در نظر دارد به زودی هیاتی از کارشناسان خود را به ایران اعزام کند تا در مورد توافق موجود و ادامه صادرات برق ایران به پاکستان مذاکره نمایند.

افزون بر این، او ابراز امیدواری کرد که تهران و اسلام‌آباد این قرارداد را تمدید کنند و ایران به صادرات برق به پاکستان با همین نرخ ادامه دهد.

این مقام پاکستانی که نامش فاش نشد تصریح کرد کشورش اخیرا توافقی با ایران منعقد کرده است که بر اساس آن قصد دارد برای تقویت سیستم توزیع برق پاکستان ۱۲ ترانسفورماتور هر یک با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات از ایران وارد کند.

پاکستان تا کنون پنج دستگاه از این ۱۲ ترانسفورماتور را دریافت کرده است و هفت دستگاه دیگر نیز در حال ارسال به این کشور هستند.

توليد، انتقال، توزيع و فروش برق در پاکستان توسط دو واحد بخش عمومی و همچنين حدود ۲۰ شرکت مستقل برق انجام می‌شود. هيچ کدام از اين واحدها راه حلی اساسی برای بحران برق در اين کشور پيدا نکرده‌اند.

گفتنی است ايران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه در حال حاضر با افغانستان، ارمنستان، آذربايجان، عراق، پاکستان، نخجوان، ترکيه و ترکمنستان تبادل برق دارد.

پرس تی وی

 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.