رییس اتحادیه نانوایان تهران با بیان آنکه از این اتحادیه برای حضور در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استانداری تهران به منظور تعیین تکلیف قیمت نان سنتی دعوتی به عمل نیامده است، گفت: قیمت نان به احتمال زیاد با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت.

قبول داریم چانه های نان استاندارد نیست/ قیمت نان با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت
 

قاسم زراعتکار در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در ارتباط با خبرهای درج شده در برخی رسانه ها مبنی بر افزایش قیمت گندم، آرد و نان، افزود: به محض بازگشت مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از سفر خارجی و تشکیل جلسه تصمیم لازم در این خصوص اتخاذ و قیمت جدید این اقلام بصورت رسمی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به آنالیز قیمت نان به صورت سالانه از سوی اتحادیه نانوایان کشور و اعلام قیمت پیشنهادی به دستگاه های مربوطه دولتی، اظهار داشت: اتحادیه نانوایان تهران بعنوان نماینده اتحادیه نانوایان کشور رقم پیشنهادی خود را در خصوص قیمت جدید نان به سازمان های ذیربط ارائه کرده است.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، همچنین با اذعان به اینکه چانه نان تحویلی به مردم در حال حاضر از استاندارد خود خارج شده است، این امر را اجباری دانست و ضمن توجیه این مسئله، به آخرین افزایش قیمت نان در خرداد 1391 اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت 29 ماه هیچگونه افزایش نرخی را در نان شاهد نبوده ایم.

زراعتکار، افزایش 100 تا 500 درصدی هزینه های جاری نانوایان از جمله حقوق، دستمزد و انرژی اعم از آب، برق و گاز و همچنین افزایش سالانه 25 درصدی حق بیمه سازمان تامین اجتماعی را از جمله دلایل این ادعای خود عنوان کرد.

وی که درباره دیگر عوامل موثر در تشدید هزینه ها در پخت نان سخن می گفت، از افزایش تغییرات قیمتی در خمیر مایه نان در طول چند ماه گذشته خبر داد و افزود: 30 کیلوگرم خمیر مایه نان قبل از این 40 هزار تومان بوده که در حال حاضر این رقم به 180 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اختصاص 10 کیسه آرد سهمیه ای به لواش پزها در تهران گفت: پخت و فروش این تعداد کیسه آرد از سوی نانوایان حداکثر 500 هزار تومان برای نانوا برگشت دارد که 255 هزار تومان از آن صرف خرید آرد می شود و 240 هزار تومان نیز مربوط به حقوق و دستمزد کارگران است.

زراعتکار با استقبال از تعیین قیمت نان بصورت سالانه و اینکه در حال حاضر بیش از 10 هزار میلیارد تومان یارانه در صنعت آرد و نان کشور از سوی دولت توزیع می شود، اظهار داشت: هر سال حدود 6700 میلیارد تومان یارانه آرد به نانوایان پرداخت می شود که از این میزان تنها پنج درصد برای نان های صنعتی است و بقیه به نان های سنتی تعلق می گیرد که این بخش 95 درصد مصرف نان مردم را به خود اختصاص داده است.



** تحویل آرد بدون مشخصه کیفی لازم از سوی کارخانجات آرد به نانوایان

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران همچنین با اشاره به تحویل کیسه های آرد به نانوایان از سوی کارخانجات آرد بدون درج هیچگونه مشخصه کیفی محصول، این امر را تضییع حقوق مصرف کنندگان دانست و گفت: این درحالی است مردم مقصر اصلی پایین آمدن کیفیت نان را تنها نانوایان می دانند.

زراعتکار با انتقاد از نبود یک متولی، تصمیم گیرنده و ناظر بر صنعت آرد و نان کشور و با یادآوری آنکه در دوران قبل از انقلاب و اوایل دهه 60 تنها اداره نان و غلات برای این صنعت تصمیم گیری می کرد، افزود: متاسفانه پراکنده کاری ها تمرکز لازم به منظور نظارت کامل بر این بخش را از بین برده است.



** گرفته شدن درصد بالای مغز گندم علت پایین آمدن کیفیت نان

رییس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه، آرد توزیعی در نانوایی ها باید از نول(مغز گندم)قوی و لازم به منظور تهیه و پخت نان برخوردار باشد، علت پایین آمدن کیفیت نان را گرفته شدن کامل مغز گندم از سوی شرکت غله و بازرگانی عنوان کرد و گفت: با این اتفاق آرد در مرحله خمیرسازی قوام و چربی خود را از دست داده و نازک می شود که خمیر در مرحله پخت در تنور از وسط از هم جدا می شود.

زراعتکار با تاکید بر پخت کیفی نان عرضه شده به مردم، گفت: این درحالی است که آرد مغزدار با قیمتی بالاتر به کارخانجات ماکارونی، صنف قنادها و غیره فروخته می شود.

وی همچنین خرید گندم درجه یک، دو و سه از کشاورزان با قیمتی واحد را باعث از بین رفتن رقابت بین کشاورزان دانست و گفت: هنگامی که نانوا اختیار انتخاب مواد اولیه خود را نداشته باشد، ضمن از بین رفتن رقابت انواع و اقسام این مسائل نیز پیش خواهد آمد.



** کاهش سرانه مصرف گندم در استان تهران نسبت به دیگر استان ها

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه، در حال حاضر سرانه مصرف گندم نسبت به جمعیت به ازای هر نفر در برخی استان ها 12 تا 13 کیلوگرم است، تصریح کرد: هم اکنون با نظارت صحیح اتحادیه نانوایان این رقم در شهر تهران به 6 کیلو و 200 گرم کاهش یافته است.

زراعتکار افزود: این در حالی است که تا ماهها قبل میزان سرانه مصرف گندم در تهران 9 کیلوگرم بوده و از این بابت 3 کیلو گرم صرفه جویی حاصل شده است.

وی با بیان آنکه در حال حاضر به لحاظ کیفی نان تهران در کشور حرف نخست را می زند، افزود: اتحادیه نانوایان تهران از آمادگی کامل به منظور اقدامات لازم در خصوص کاهش هرچه بیشتر سرانه گندم به ازای هر نفر برخوردار است.



** کارخانجات صنعتی نان که بدون هیچگونه تولید سهمیه خود را می فروشند

رییس اتحادیه نانوایان شهر تهران همچنین با بیان اینکه، شرکت حمل و نقل خلیج فارس از دو ماه گذشته وظیفه پخش آرد را برعهده گرفته است، تصریح کرد: بعد از این اتفاق مشخص شد برخی از کارخانجات نان صنعتی که هنوز مشعل تولیدشان را روشن نکرده اند، از طریق شرکت غله و بازرگانی و بواسطه انجمن های آرد و نان مدت ها اقدام به دریافت سهمیه و فروش آن در بازار آزاد کرده اند.

وی افزود: سوابق اینگونه کارخانجات در شرکت غله و بازرگانی ثبت شده و این مسئله را می توان از مدیر سابق شرکت غله و بازرگانی منطقه یک پیگیری کرد.



** توزیع آرد بصورت داغ یکی از دلایل اصلی پایین آمدن کیفیت نان

رییس اتحادیه نانوایان تهران ضمن تاکید بر اینکه، آرد تولیدی در کارخانجات آسیابانی باید حداقل 8 روز نگهداری و پس از آن توزیع شود، افزود: این درحالی است که شرکت حمل و نقل خلیج فارس آردهای تولیدی را بلافاصله پس از تولید و بصورت داغ بین نانوایان توزیع می کند.

زراعتکار با اشاره به اینکه، این امر باعث تبدیل آرد به کلوخ شده و کیفیت نان را کاهش خواهد داد، به میانگین رطوبت 14درجه ای نگهداری آرد در کارخانجات آسیابانی اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اطلاعات واصله هم اکنون این کارخانجات آرد تولیدی را در دمای 14.8 تا 15.2 درجه نگهداری می کنند که این امر کیفیت آرد را بسیار کاهش خواهد داد.



** نان خریداری شده در نایلون پلاستیکی قرار نگیرد

رییس اتحادیه نانوایان توجه مردم به نگهداری صحیح از نان را در کاهش ضایعات این ماده غذایی بسیار پرارزش دانست و گفت: رسانه ها در این امر می توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

زراعتکار با بیان اینکه، نان تازه دارای درصدی رطوبت است، افزود: مردم سعی کنند نان را پس از خرید در یک پارچه نخی یا متقال قرار دهند تا رطوبت نان گرفته شده و پس از آن می توان نان ها را در جایی خنک نگهداری کرد.

براساس این گزارش، برخی اخبار غیررسمی در رسانه ها حاکی است که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش خواهد یافت و تا سقف 20 درصد هزینه عوامل تولید نیز بسته به شرایط هر استان به افزایش قیمت گندم اضافه و قیمت نهایی نان رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیات وزیران در 14 آبان 93 تصویب کرده است، 'قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد.'

با وجودی که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش 30 درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده اما دولت فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا باقرزاده IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    همیشه وقتی می خواند گران کنند می گویند نان کیفیت ندارد و چانه ها کوچک است ولی بعد از گرانی نیز همان آش و همان کاسه