قدس آنلاین-یلدا عالی نیا: از بزرگی نقل می شود که : هجرت تمدن ساز است . شاید مهاجرت هوشمندانه این خاصیت را داشته باشد ولی مهاجرتهای بی فرجام امروزی این تاثیر شگرف را نخواهد داشت.

روزهای مهاجران خوش نیست/از تجارت جنسی قاچاقچیان انسان تا جان باختن 40 هزار تن از پناهجویان

به گزارش قدس آنلاین،طی سالهای اخیر با بروز مناقشات پایان ناپذیر درگوشه گوشه جهان وبحرانهای اقتصادی واجتماعی  حال روند مهاجرتها فزونی یافته است وگروه های  مختلفی تنها به امید زندگی بهتر وحتی  در آرزوی بقای خود وخانواده  تن به مهاجرت داده اند.

روزهای سخت

سال 2014 یکی از پر مخاطره ترین سالها برای پناهندگان در سراسر جهان  محسوب می شود .   سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد در سال جاری میلادی تنها بیش از سه هزار پناهجو هنگام عبور از دریای مدیترانه جان باختند.

این سازمان در گزارش اخیر خود افزود بالاترین میزان قربانیان مهاجرت غیرقانونی پس از دریای مدیترانه در مناطق شرقی آفریقا و همچنین مرز امریکا و مکزیک ثبت شده است.بر این اساس، تعداد قربانیان در مقایسه با سه سال پیش دو برابر شده است.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، از آغاز قرن بیست و یکم تا کنون ۴۰ هزار پناهجوی غیرقانونی جان باخته‌اند که بیش از ۲۲ هزار تن از آنها در راه رسیدن به اروپا از پا در آمده‌اند.

وضعیت پناهجویان برای سفر به استرالیا نیز بد فرجام است . یکی از هولناک ترین حادثه   ازاین دست در 2011 رقم  خورد که به مرگ 200 مهاجر غیرقانونی منجر شد. ازمهمترین علل این حوادث تشدید قوانین مهاجرت است چنانکه    استرالیا     در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۱۱۹ هزار نفر را پذیرفته که ۲۰ هزار تن از آنان پناهجو بوده‌اند. بدین ترتیب این کشور به نسبت هزار نفر شهروند استرالیایی حدود ۸۷ صدم درصد پناهجو پذیرفته است.     آلمان  نیز در سال ۲۰۱۲ به نسبت هزار شهروند آلمانی تنها حدود دو دهم درصد پناهجو پذیرفته بود.  این درحالیست که تعداد متقاضیان مهاجرت نیز چند برابر شده است. چنانکه  چندی پیش  سازمان مرزهای اتحادیه اروپا اعلام کرد شمار پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد اروپا می شوند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از ابتدای سال تا کنون سی و نه هزار نفر به طور غیرقانونی وارد مرزهای اتحادیه اروپا شده اند.

*چرا مهاجرت ؟

درگزارشی شبکه پرس تی وی   وضعیت مهاجران به اروپا  را نشان می دهد ،یکی از مهاجران سوری گفت من چهل و پنج روز است در بندر کاله فرانسه هستم و چهل بار تلاش کرده ام خود را به انگلیس برسانم. دو نفر دیگر که نخواستند هویتشان نشان داده شود از پاکستان هستند و پنج سال است از پاکستان خارج شده اند. یکی از آنها گفت من از منطقه قبایلی پیشاور پاکستان هستم. همه می دانند در آن منطقه افراطی گری و جنگ وجود دارد. ما اینجا آمده ایم جان خود را نجات دهیم. مهاجری دیگرکه کسب و کار خود را در مصر از دست داده است  می گوید: بیش از یک سال است آواره کشورهای دیگر است. او گفت من اینجا آمده ام آزاد باشم زیرا فکر می کردم در اروپا آزادی وجود دارد. اما حال می بینیم هیچ آزادیی در اروپا نیست.

درگزارشی که درسایت  مشرق  نیوز منتشر شده  یک پناهجوی ایرانی ساکن جزیره مانوس استرالیا  نیز حرفهای تلخی دارد.او می گوید: این‌جا یک جزیره جهنمی است. هیچ امکانات درمانی در این جزیره وجود ندارد. یعنی اگر شما هر مریضی بگیرید هیچ امکان درمانی نخواهید داشت و مرگ در یک قدمی شماست. تنها چیزی که این‌جا وجود دارد قرص‌های مسکن است که برای هر دردی به ما همان مسکن را می‌دهند. فراتر از این برای این‌که بدانید ما کجا زندگی می‌کنیم این‌جا را به شکل یک قفس قناری با سایز خیلی بزرگ تصور کنید.

دکتر مصطفی اقلیما   درباره علت رشد مهاجرت در جهان به گزارشگرقدس آنلاین می گوید: در جوامع و کشورهای مختلف افراد با انگیزه های مختلف تن به مهاجرت می دهند. اما مهمترین دلیل این است که مهاجران  به دلایل گوناگون نمی توانند در کشور خود زندگی کنند .برخی از مهاجران به  دلیل مسایل امنیتی وجنگ ومناقشات  کشور خود را ترک میکنند  .چنانکه طی ماههای اخیر به همین علت شاهد رشد مهاجرت سوری ها وعراقی ها هستیم. در برخی جوامع  مسایل اقتصادی همچون بیکاری بر مهاجرت دامن می زند.

گاهی نیز این سفرها ریشه در مسایل اجتماعی  دارد. نمونه روشن این مساله را می توان فرار مغزها  دانست. چنانکه  بنابر  آمار ارائه شده هر سال 150 هزار نفر از نخبگان ایران، کشور را ترک می کنندو فرار هر نخبه ایرانی سالیانه 150 میلیارد دلار به اقتصاد  کشورضربه می زند.

این دکترای توسعه اجتماعی  تاکید می کند: کشورهای مقصد به دنبال نیروهای توانمند و متخصص هستند ازاین رو افرادی که توانایی مطلوب ندارند ناچار به مهاجرتهای غیر قانونی تن می دهند که پیامدهای هولناکی دارد. از همین رو قاچاق انسان یکی از سود آورترین تجارتها در سالهای اخیر بوده است. سوداگری سیاهی که قربانیان عمده آن را زنان وکودکان تشکیل می دهند.

تجارت سیاه

تجارت جنسی از جلوه های مخوف قاچاق انسان به شمار می آید . چنانکه میزان درآمد سالیانه تجارت جنسی بین ۷ تا ۱۲ میلیارد دلاربر آورد می شود. واسیلا تامزالی، رئیس بخش حمایت از حقوق زنان در یونسکو، در گفتگوی اظهارکرده : تجارت جنسی به بازاری افسارگسیخته و گسترده تبدیل شده به طوریکه در آن فروش یک دختر ۱۴ ساله امری معمول است.ا تحادیه اروپا در گزارشی نیز اعلام کرد که در سال گذشته نام بیش از 30 هزار نفر به عنوان قربانی قاچاق انسان در کشورهای اتحادیه ثبت شد.

در میان قربانیان قاچاق انسان، بیش از 1000 کودک نیز وجود داشتند که قاچاقچیان انسان با هدف برده‌داری جنسی، آنان را به کشورهای اروپایی منتقل کرده بودند.

*تعامل حقوقی

درحال حاضر نمی توان مهاجرتها را نادیده گرفت اما چگونه می توان این روند را کم خطر ساخت؟

دکتر اقلیما می گوید: تاکید بر اجرا ی قوانین و پایبندی  بر پروتکلهای جهانی   یکی از شیوه هاست که می تواند دست قاقچیان انسان را ببندد.  این نیز میسر نمی شود که کشورهای مختلف مساله مهاجرت وپیامدهای آن را جدی بگیرند.  نکته دیگر این که کشورهای مبدا با تسهیل در وضعیت شهروندان زمینه مهاجرتها را کاهش دهند . زیرا بسیاری از مهاجرتها با انجام واصلاح قوانین   در کشورهای مبدا  متنفی می شود. بنابراین برنامه ریزان باید این وجه از مساله را موردتوجه قراردهند.

دیگر عامل موثر تعامل دولتها در مدیریت وساماندهی مهاجرتهاست .برای نمونه در کشوری نیروی انسانی متخصص متراکم وبیکار مانده است می توان زمینه مهاجرت موقت آنها را فراهم کرد . در ازای آن نیز دولتهای مبدا از منافع اقتصادی آنها بهره مند شوند.

ارز آوری  مهاجرتها

پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی زبان فیگارو می نویسد، مهاجران در کشورهای مختلف سالیانه میلیاردها دلار روانۀ کشورشان می کنند. گزارشی که به تازگی از سوی بانک جهانی منتشر شده، در سال 2014 مهاجران نزدیک به 435 میلیارد دلار روانه کشورشان کرده اند که این رقم نسبت به سال 2013، 5% افزایش یافته است. هند با 13 میلیون جمعیت مهاجر که خارج از کشور کار می کنند، اولین کشوری است که از این دلارها منتفع می‌شود؛ امسال هندیهای مهاجر نزدیک به 71 میلیارد دلار به کشورشان فرستادند. در رتبۀ دوم چینی‌ها هستند که در سال جاری نزدیک به 64 میلیارد دلار به کشورشان ارسال کردند.

دکتر اقلیما ، استاد دانشگاه دراین باره به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: کشور ما نیز می تواند با تعامل وارتباط بیشتر با سایر کشورها زمینه گسترش مهاجرتهای هدفمندرا فراهم کند دراین راستا وزارت خانه های علوم ،  امورخارجه و رفاه وتامین اجتماعی  نقش موثری در ساماندهی خروج نیروی انسانی داشته باشند و جادارد این مساله را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.