هم‌زمان با برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله در جنوب شرق ایران و آب‌های دریای عمان رسانه‌های خارجی ضمن پوشش این رویداد شش روزه، آن را رزمایش نظامی بزرگ جمهوری اسلامی ایران با مشارکت همه شاخه‌های نظامی ارتش در تنگه هرمز توصیف کردند.

شین‌‌هوا: نمایش پهپاد انتحاری در رزمایش نظامی بزرگ ایران/ میدل‌ایست‌آنلاین: ایران قدرت موشکی خود را به رخ کشورهای عربی منطقه می‌‌کشد
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: ارتش ایران روز جمعه نوعی از هواپیمای بدون سرنشین انتحاری را در رزمایش شش روزه خود به کار گرفت. این رزمایش در بخش های جنوبی و جنوب شرق ایران در حال اجراست.
 
سرتیپ احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفت از این هواپیما می توان برای ضربه زدن به اهداف هوایی و زمینی استفاده کرد. 
 
برنامه نیروی زمینی ارتش ایران برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به سپتامبر سال 2013 باز می گردد یعنی زمانی که پوردستان گفت نیروهای وی نوع جدیدی از هواپیماهای انتحاری پیشرفته را با نام « رعد 85 » ساخته اند.
 
پوردستان تصریح کرد این هواپیمای بدون سرنشین مانند یک بمب متحرک است. این هواپیمای بدون سرنشین همچنین قادر است اهداف ثابت و متحرک را هدف قرار دهد.
 
وی گفت از هواپیماهای بدون سرنشین در رزمایشی که در حال برگزاری است در دو مرحله استفاده شد. در مرحله نخست این هواپیماها نقش هواپیمای دشمن را ایفا کردند و در مرحله دوم به عنوان هواپیمای خودی به پرواز درآمدند.
 
پایگاه اینترنتی روزنامه الجریده چاپ کویت و الخلیج چاپ امارات نیز نوشتند: نیروهای مسلح ایران رزمایش گسترده ای با نام«محمد رسول الله»آغاز کردند که از جنوب شرقی ایران تا آبهای دریای عمان،تنگه هرمز و خلیج عدن امتداد دارد.
 
این منابع تصریح کردند: در این تمرینات نظامی گسترده که شش روز به طول خواهد انجامید انواع موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین آزمایش خواهند شد.
 
مسئولان نظامی ایران تاکید کردند: سیزده هزار نیروی نظامی در این رزمایش که در پهنه ای به مساحت دو میلیون و دویست هزار کیلومتر مربع برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد.
 
این نخستین بار است که ایران تمرینات نظامی دریایی در چنین فاصله دوری از سواحل خود برگزار می کند.
 
بخشی از این رزمایش که نیروهای هوایی ،دریایی، زمینی و همچنین یگانهای سپاه پاسداران در آن شرکت دارند در استانهای سیستان و بلوچستان در جنوبی شرقی ایران برگزار خواهد شد.
 
این منابع در ادامه این مطلب نوشتند: ژنرال عبدالرحیم موسوی که این رزمایش را نظارت میکند تصریح کرد یکی از اهداف برگزاری این رزمایش افزایش توان دفاعی کشور و انتقال تجربیات به نظامیان جوان است.
 
این مسئول نظامی ایران اظهار داشت: بخش عمده رزمایش بر عهده نیروی دریایی و نیروی هوایی است و نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز کار پشتیبانی را برعهده دارند.
 
هفته گدشته دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ایران از نیروهای خارجی خواسته بود در زمان برگزاری رزمایش منطقه را ترک کنند تا از هر گونه اتفاقی جلوگیری شود.
 
 
وی گفته بود این رزمایش هیچ خطری برای نیروهای خارجی که در خلیج فارس مستقر هستند، محسوب نمی شود .
 
شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی نیز گزارش داد: رزمایش نظامی ایران در نزدیکی تنگه راهبردی هرمز برای دومین روز ادامه داشت. 
 
محمد طاها گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره گفت: این نخستین بار است که ایران در تنگه هرمز رزمایش نظامی برگزار می کند، زیرا ایران بر این باور است که منطقه میان تنگه هرمز و خلیج عدن یک منطقه راهبردی است و از این رو باید نیروهایش همواره در آمادگی نظامی خوبی باشند. تهران نام این رزمایش را محمد رسول‌الله قرار داده و هدف از برگزاری این رزمایش را حفظ آمادگی نیروهایش عنوان کرده است.
 
گزارشگر افزود: واقعیت این است که منطقه تحت پوشش این رزمایش بیشتر از کل مساحت ایران و شامل تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند است. منطقه اصلی رزمایش در دریا است اما نیروهای زمینی و هوایی و همچنین موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین در این رزمایش شرکت دارند.
 
گزارشگر خاطر نشان کرد: ایران از کشتی ها و ناوهای خارجی خواسته است برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی منطقه را ترک کنند و البته اشاره غیر مستقیم ایران به ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکا در منطقه است و البته تهران تاکید کرده است هرگز به عمد نیروهای خارجی را هدف قرار نخواهد داد.
 
امیر سرتیپ‌دوم ستاد علی جهانشاهی یکی از فرماندهان ارتش ایران در این باره گفت: رزمایش محمد رسول‌الله (ص) تهدیدی برای کشورهای همسایه نیست زیرا نام این رزمایش محمد رسول الله (ص) است و این نام رمز وحدت است.
 
وی ادامه داد: رزمایش محمد رسول الله (ص) بر این پیام تاکید می کند که کشورهای خاورمیانه قادرند امنیت منطقه را بدون نیاز به حضور نظامی کشورهایی از خارج منطقه تامین کنند.
 
محمد طاها در پایان گزارش خود  اضافه کرد: ارتش ایران اعلام کرده است که نیروهای زمینی توانایی های خود را در جنگ الکترونیک در رزمایش محمد رسول الله (ص) آزمایش خواهد کرد. همچنین 9 نوع جنگنده نیروی هوایی ارتش ایران در این رزمایش شرکت خواهند کرد.
 
 
از سوی دیگر پایگاه خبری ایلاف نوشت رزمایش نظامی ایران به نام «محمد رسول الله» ادامه یافت و در دومین روز این رزمایش سامانه های موشکی ضد تانک دهلاویه و طوفان از زمین و هوا آزمایش شد. 
 
ایلاف در مقاله ای به قلم «نصر المجالی» نوشت: روز جمعه مرحله دوم رزمایش نظامی ایران آغاز شد و یگان های نیروی زمینی ایران دست به حمله گسترده ای با استفاده سلاح های ساخت داخل از جمله تفنگ شاهد و مسلسل اخگر و تانک های ذوالفقار و صمصام با پشتیبانی هوایی بالگردها و آتش یگان های توپخانه و موشکی زدند. 
 
در نخستین روز این رزمایش در روز پنج شنبه، تاکتیک های مقابله با دشمن فرضی اجرا شد و نیروهای دریایی به مقابله با این دشمن پرداختند و نیرو در ساحل پیاده کردند تا جلو پیشروی دشمن را بگیرند و در مرحله بعد ضربات شدیدی به آن وارد کنند. در نخستین مرحله این رزمایش همچنین استقرار نیروهای زمینی و یگان های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و یگان های نیروی دریایی و پشتیبانی هوایی تمرین شد. 
 
نیروهای مسلح ایران روز پنجشنبه رزمایشی را با شرکت یگان های زمینی و دریایی و هوایی به اضافه یگان های سپاه پاسداران در جنوب و شرق ایران در مساحتی که از شرق تنگه هرمز تا جنوب خلیج عدن امتداد دارد آغاز کردند. در این رزمایش 13 هزار سرباز مشارکت دارند. این نخستین باری است که ایران رزمایشی دریایی در این فاصله دور از سواحل خود اجرا می کند. 
 
این رزمایش یک هفته ادامه خواهد یافت و طی آن موشک ها و کشتی ها و قایق های سریع السیر به کار گرفته خواهد شد. مقامات ایرانی هدف از این رزمایش را تقویت آمادگی رزمی ارتش و تمرکز بر جابجایی همزمان نیرو در زمین و دریا  و ایجاد مراکز فرماندهی در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در جنوب و شرق کشور اعلام کرده اند. 
 
عبدالرحیم موسوی فرمانده این رزمایش و جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفت دو روز نخست این رزمایش به تمرین نیروی زمینی و روز سوم به تمرین نیروی هوایی و قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء اختصاص دارد و سپس نیروهای دریایی در رزمایش شرکت خواهند کرد. وی گفت این رزمایش 31 دسامبر با رژه یگان های نظامی شرکت کننده در رزمایش به پایان خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد آرامش و ثبات در منطقه با همکاری بین کشورها تحقق می یابد به همین علت ما با هرگونه حضور بیگانه در منطقه مخالف هستیم. وی افزود این رزمایش حامل پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه در سایه وحدت اسلامی و منطقه ای است و تاکید کرد ایران مخالف سلطه بر دیگران است. 
 
از سوی دیگر سرهنگ رضا خاکی فرمانده یگان هواپیماهای بدون خلبان وابسته به نیروی زمینی ارتش ایران اعلام کرد در این رزمایش از «هواپیماهای بدون خلبان انتحاری» از نوع رعد در چارچوب سناریوی جنگ واقعی استفاده خواهد شد. وی گفت این هواپیماها می توانند با استفاده از بمب یا موشک اهدافی را در فاصله 250 کیلومتری منهدم کنند. 
 
احمد پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران نیز گفت نیروهایش عملیات نجات گروگان ها را تمرین خواهند کرد. ژنرال حشمت الله ملکیان فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی در شمال غرب ایران نیز این رزمایش را در خاورمیانه منحصر به فرد توصیف کرد و گفت این رزمایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش خواهد گذاشت. 
 
 
فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء نیز از رهگیری هواپیماهای جاسوسی بیگانه در نخستین روز رزمایش و هشدار به آنها خبر داد. 
 
در دومین روز رزمایش محمد رسول الله سامانه های موشکی ضد زره دهلاویه و طوفان با موفقیت از زمین و هوا آزمایش شدند. در این چارچوب یگان های زمینی اقدام به آزمایش موشک های طوفان با استفاه از بالگرد کردند و اهداف خود را با دقت زیاد منهدم کردند. این دو سامانه از سامانه های موشکی ساخت ایران هستند. 
 
موشک ضدزره دهلاویه یکی از پیشرفته ترین موشک های ضدزره است که برای هدف قرار دادن انواع تانک های پیشرفته مجهز به سپرهای واکنشی طراحی شده است. این موشک مجهز به سامانه هدایت کننده ویژه ای است که در برابر انواع جنگ الکترونیکی دشمن مقاومت است و کلاهک و موتور موشک برای افراد قابل حمل است و همین مسئله کارآیی سامانه موشکی دهلاویه را افزایش می دهد و آن را به سلاحی کارآمد در جنگ ضدزرهی تبدیل می کند. موشک دهلاویه با توجه به نمونه های قبلی، نخستین موشک ضدزره ایرانی مجهز به سامانه هدایت شونده با اشعه لیزر به صورت نیمه خودکار است و می تواند اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالایی منهدم کند. این موشک مانند سامانه موشک های هلفایر کابوسی برای نیروی زرهی دشمن محسوب می شود و حتی قادر است اهداف پرنده ماننده بالگردها را نیز منهدم کند. 
 
موشک طوفان از پیشرفته ترین موشک های ضدزره است که دو کلاهک دارد و با نفوذ به داخل خودروهای زرهی و تانک ها می تواند هدف را به طور کامل منهدم کند. این موشک، پیشرفته ترین موشک از نسل موشک های طوفان است و حتی از نمونه خارجی آن معروف به «تاو» نیز کارآیی بیشتری دارد. 
 
میدل ایست آنلاین نیز در گزارشی نوشت رزمایش گسترده زمینی ، هوایی و دریایی ایران پیامی مستقیم به کشورهای عربی محسوب می شود با این مضمون که ایران همچنان قدرتمند است و توانایی مقابله با آنها را دارد. 
 
پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین در گزارشی نوشت، یک فرمانده نیروی زمینی ایران اعلام کرد این کشور هواپیماهای بدون خلبان انتحاری ساخته است که می توانند اهدافی را در فاصله 250 کیلومتری منهدم کنند. این هواپیماها در رزمایش «محمد رسول الله» که روز جمعه وارد دومین روز خود شد با موفقیت آزمایش شدند. 
 
به گفته برخی تحلیلگران، این اقدام پیامی مستقیم به کشورهای عربی است مبنی بر این که در تیررس سلاح های ایران خواهند بود. 
 
سرهنگ رضا خاکی فرمانده یگان هواپیماهای بدون خلبان وابسته به نیروی زمینی ایران گفت «هواپیماهای انتحاری رعد بر اساس سناریوی جنگ واقعی وارد رزمایش شدند». وی تاکید کرد «هواپیماهای ما در این رزمایش ها شرکت می کنند و ماموریت هایشان را به عنوان نیروهای دشمن فرضی و نیروهای دوست انجام می دهند». 
 
 
ارتش ایران روز پنجشنبه رزمایش نظامی بزرگی را نزدیک تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس آغاز کرد که حدود یک هفته طول خواهد کشید. 
 
سرهنگ خاکی گفت تجهیزات و دوربین هایی که روی هواپیماهای بدون خلبان نصب می شود کاملا تولید داخل است و افزود همه هواپیماهای بدون خلبان ما توانایی ارسال تصاویر زنده را به زمین دارند. 
 
وی افزود ارتش ایران انواع مختلفی از هواپیماهای بدون خلبان از نظر اجرای ماموریت را در اختیار دارد، از جمله هواپیماهایی که در عملیات رزمی شرکت می کنند و می توانند با استفاده از بمب یا موشک دست به ماموریت های انتحاری در فاصله 250 کیلومتری بزنند. 
 
فرماندهان ارتش ایران اعلام کردند رزمایش این کشور در مساحت دو میلیون دویست هزار کیلومتر مربع در بخش شمالی و شرقی اقیانوس هند اجرا می شود که بیست درصد محموله های نفت جهان از آن عبور می کند. 
 
به گفته یک مسئول نظامی ایرانی، ارتش ایران به منظور ارزیابی توان خود در زمینه حمل و نقل سریع، اقدام به جابجایی تجهیزاتی نظامی کرد. 
 
روزنامه الشرق الاوسط هم نوشت ایران برای اولین بار در مسافتی بسیار دور از سواحل خود رزمایش برگزار کرد. 
 
به نوشته امروز پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن،‌ براساس گزارش رسانه های داخلی ایران، ‌نیروهای مسلح  این کشور ز رزمایش عظیمی را در منطقه ای شامل جنوب شرقی ایران ، دریای عمان و تنگه هرمز تا خلیج عدن آغاز کرده اند. این رزمایش تا شش روز ادامه خواهد یافت و در این مدت انواع موشکها و هواپیماهای بدون سرنشین آزمایش خواهند شد. به گفته فرماندهان نظامی ایران، ‌سیزده هزار سرباز در این رزمایش مشارکت دارند. الشرق الاوسط نوشت این اولین بار است که ایران رزمایش دریایی را با این مسافت دور از سواحل خود برگزار می کند. در این رزمایش استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان بخشی از این رزمایش خواهند بود و نیروهای دریایی، ‌زمینی و هوایی (ارتش) و همچنین یگانهای سپاه پاسداران انقلاب در آن مشارکت دارند. 
 
الشرق الاوسط در پایان نوشت آخرین رزمایشی که ایران برگزار کرده مربوط به ماه مه 2013است.
 
شبکه تلویزیونی الاقصی رزمایش نظامی محمد رسول الله (صلوات الله علیه و آله) را بازتاب داده و آن را رزمایش نظامی بزرگ جمهوری اسلامی ایران با مشارکت همه شاخه های نظامی ارتش در تنگه هرمز توصیف کرد.
 
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الاقصی در این رزمایش بزرگ که به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت قدرتهای نظامی و موشکی ایران با شلیک موشکهایی از نوع دریا به دریا، زمین به دریا، زمین به هوا و هوا به دریا مشخص خواهد شد.
 
خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: ایران تنها به تهدیدهای مقامات بلند پایه اش به دشمنان خود بسنده نکرده بلکه امروز تهران پیام مهم خود را به  گوش جهانیان می رساند. ایران هم اکنون در حال برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی با مشارکت همه شاخه های نظامی ارتش این کشور است . این رزمایش به نام محمد رسول الله (صلوات الله علیه و آله) نامگذاری شده است . این رزمایش بزرگ با فعالیت نظامی ناوگانهای دریایی و زمینی و هوایی ایران به مساحتی بیش از دو میلیون و دویست هزار کیلومتر مربع آغاز شده است . مساحت این رزمایش از تنگه هرمز آغاز می شود و تا جنوب خلیج عدن و قسمتهای از اقیانوس هند  ادامه خواهد داشت.
 
اهداف از پیش تعیین شده برای مرحله اول این رزمایش آزمایش سهولت در فعالیتهای یگانهای جنگنده از مرکز تا خطوط مقدم و ارزیابی سرعت این یگانها در تغییر مواضع خود و پشتیبانی و تجهیز و ساخت مراکز پدافند دفاعی و قرارگاههای فرماندهی است.
 
این در حالی است که هدف اصلی این رزمایش آزمایش توان نظامی ایران در زمینه رویارویی با دشمن فرضی است و میزان آمادگی نیروها در استفاده از سلاح و پیشرفته کردن انواع سلاحهاست .
 
شبکه تلویزیونی پرس تی وی برای بررسی رزمایش نظامی ایران با هشام جابر ژنرال بازنشسته ارتش لبنان مستقر در بیروت، گفتگویی زنده انجام داد.
هشام جابر درباره ی اهمیت برگزاری رزمایش نظامی ایران گفت: ایران با وجود دهه ها تحریم، هرگز از توانایی های نظامی خود نکاسته است. این رزمایش نخستین رزمایشی نیست که ایران برگزار کرد و آخرین رزمایش هم نخواهد بود اما فرق  رزمایش محمد رسول الله) ص( با رزمایش های دیگر بسیار زیاد است چون این رزمایش بزرگترین رزمایش در طی سالهای گذشته است. وسعت محدوده ی برگزاری این رزمایش شامل چندین سیستم دفاع هوایی، زمینی و دریایی می شود و از تنگه ی هرمز تا خلیج عدن و دریای عمان می شود. این رزمایش درشمال اقیانوس هند هم هست. این رزمایش کل منطقه جنوبی ایران را شامل می شود.
 
 
وی افزود:زمان برگزاری این رزمایش هم اهمیت دارد چون ایران اکنون مثل همیشه با تهدید ها و تحریم ها روبرو است. ایران همچنین با دشمن جدیدی به نام تروریسم روبرو است. در این رزمایش موشک های جدیدی بکار گرفته شدند.
 
این ژنرال بازنشسته ی لبنانی درباره ی علت برگزاری این رزمایش گفت: هدف این رزمایش این است که نیروهای ایرانی آموزش ببینند و بین همه ی نیروها همکاری و هماهنگی ایجاد شود. نخستین  پیام این رزمایش برای مردم ایران و نیروهای مسلح این کشور و همپیمانان ایران است. پیام دیگر این رزمایش برای دشمنان ایران است که به آنان می گوید ایران توانا و آماده است تا با هر تهاجم خارجی یا داخلی مقابله کند. نکته ی مهم دیگر این است که تسلیحات بکار رفته در این رزمایش ساخت ایران است و بدست ایرانی ها ساخته شده است. این رزمایش برای نخستین بار شامل عملیات هایی علیه حملات تروریستی احتمالی می شود.
 
وی افزود: ایران در پنج تا هفت سال گذشته تهدید شد اما هیچ کس جرأت نکرد علیه ایران دست به عملیات نظامی بزند چون آنها می دانند که نیروهای مسلح ایران بازدارندگی دارند و این بازدارندگی مانع از آن می شود که کسی بخواهد به ایران حمله کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.