معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه ملی مبارزه با ریزگردها بر اساس شاخص ها و مقطع استانی خبر داد.

ابتکار:برنامه ملی کاهش ریزگردها در دست تدوین است

به گزارش قدس آنلاین 'معصومه ابتکار' شامگاه چهارشنبه در حاشیه نشست با مدیران منطقه آزاد اروند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کانون های انتشار گرد و غبار استان خوزستان شناسایی شده و برنامه خاص مبارزه با آن در استان خوزستان در دست تدوین است.

وی مبارزه با ریزگردها را از اولویت های دولت تدبیر و امید و این سازمان خواند و اضافه کرد: امید است، این برنامه ها دستاوردهای مطلوبی برای استان خوزستان داشته باشد.

ابتکار گفت:به دلیل اجرای طرح های اکتشاف نفت طی سال های گذشته در منطقه هور العظیم برخلاف ضوابط ارزیابی زیست محیطی، بخش هایی از این تالاب خشک شد و این منطقه به کانون انتشار گرد و غبار تبدیل شد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد:با هماهنگی با وزارت نفت، دایک های نصب شده بر هورالعظیم که مانع ورود آب به این تالاب می شد، از ماه گذشته برداشته شده و مساحتی حدود 140 هزار هکتار از تالاب های منطقه تا سال آینده آبگیری می شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:با اجرای این طرح یکی از بزرگترین کانون های ریزگردها در منطقه و استان خوزستان مرتفع خواهد شد.

ابتکار، پیگیری رفع منشاء ریزگردهای کشور از عراق با مقامات این کشور را یادآور شد و گفت:به لحاظ شرایط خاص این کشور، این برنامه ها به تعویق افتاد، ولی اخیرا نشستی با وزیر امور آب عراق برگزار شد و دغدغه های ایران در این خصوص اعلام شد.

ابتکار گفت: قرار است بزودی نشست مشترکی در نجف اشرف با طرف عراقی و حضور نمایندگان ایران برگزار شود که در این جلسه نیز پیگیری موضوع گرد و غبار خواهیم بود.

هورالعظیم که تنها باقیمانده تالاب های بسیار بزرگ بین النهرین است در غرب استان خوزستان واقع شده و به لحاظ تنوع زیستی، غنی است و عمده منابع آبی تالاب از طریق رودخانه های کرخه، نیسان، سابله و نهرهای انشعابی تامین می شود.

نشست مدیران اجرایی منطقه آزاد اروند با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، فرمانداران شهرستان های آبادان و خرمشهر و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی این دو شهرستان برگزار شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.