'تونی ابوت' نخست وزیر استرالیا روز دوشنبه در چالش بر سر رهبری حزب و ادامه فعالیتش به عنوان نخست وزیر، پیروزی کم رنگ و ضعیفی به دست آورد.

پایان چالش سیاسی استرالیا با رای ضعیف به ابوت/ حرکت بر روی لبه تیغ

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، نشست حزب لیبرال دموکرات استرالیا برای رای گیری در این خصوص قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، اما ابوت که در روزهای اخیر با چالش سیاسی روبه رو شده بود، این نشست حزبی برای رای اعتماد به ابقای خودش را به امروز (دوشنبه) موکول کرد.

شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا اعلام کرد تونی ابوت در رای گیری مخفی امروز حزبی 61 رای موافق در مقابل 39 رای مخالف کسب کرد.

حذف ابوت بیش از 51 رای منفی از 101 عضو حزب لیبرال دموکرات را نیاز داشت.

ابوت اوایل هفته تاکید کرده بود با وجود کاهش شدید اقبال عمومی نسبت به خود، تصمیمی برای کناره گیری از نخست وزیری ندارد.

اعطای نشان شوالیه در روز ملی استرالیا به 'پرنس فیلیپ' همسر ملکه انگلیس و شکست در انتخابات ایالت کوئینزلند تلاش مخالفان هم حزبی ابوت را برای برکناری وی کلید زد.

حدود 40 درصد رای منفی به ابوت به وسیله هم حزبی های لیبرال دموکراتش نشان از پشتوانه ضعیف وی در دوران نخست وزیری است.

این وضعیت به اعتقاد کارشناسان حرکت ابوت بر روی لبه تیغ است و در این دوران مدیریت وی در حزب و به عنوان نخست وزیر استرالیا از ثبات محکمی برخوردار نیست و می تواند حرکت های اشتباه دیگر، وی را از ادامه راه بازدارد و هم حزبی های لیبرال دمکرات وی فرد دیگری را جایگزین کنند.

طی چند روز گذشته جانشینی 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه فعلی استرالیا نیز به جای ابوت مطرح بود، فردی که اواخر سال گذشته میلادی زمزمه هایی از اختلافش با ابوت بر سر یک سفر مطرح شد.

'ملکولم ترن بال' وزیر ارتباطات استرالیا نیز دومین فرد هم حزبی ابوت برای ریاست حزب و نخست وزیری استرالیا مطرح بود.

تونی ابوت که پس از پیروزی جناح ائتلافی در انتخابات فدرال، هفتم سپتامبر سال 2013 و به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات، نخست وزیر استرالیا شده بود، اکنون بدنبال گذشت 17 ماه همچنان وضعیت خود را برای در دست داشتن سکان هدایت استرالیا قوی نمی داند.

نتیجه این رای گیری که تونی ابوت را کمی شوکه کرده است باعث شد وی تنها اعلام کند به فعالیت خود برای ایجاد اقتصادی قوی تر و امنیت ملت ادامه می دهد.

کارشناسان معتقدند این رای گیری ادامه بی ثباتی را نشان می دهد، چرا که 40 درصد از اعضای حزب هیچ اعتمادی به نخست وزیر ندارند.

ابوت روز جمعه قسم یاد کرده بود هرچه بتواند برای حفظ سمتش در حزب لیبرال انجام می دهد و اقدام اعضای حزبش را در تقابل با رای مردم استرالیا در انتخابات سال 2013 دانسته بود.

ابوت بیست و هشتمین نخست وزیر استرالیا محسوب می شود و سال 2013 وی به شش سال حاکمیت حزب چپگرای کار بر استرالیا پایان داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.