انتشار خبری در خصوص اعزام سه هزار و 500 نیروی نظامی استرالیایی برای مقابله با داعش صحنه سیاسی پرتنش استرالیا را به چالش کشید.

چالش بر سر خبر اعزام هزاران نیروی نظامی استرالیا برای مقابله با داعش

 به گزارش ایرنا، شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد، برخی از طراحان و برنامه ریزان ارشد ارتش استرالیا ادعای منتسب به 'تونی ابوت' نخست وزیر این کشور مبنی بر پیشنهاد حمله یک جانبه استرالیا به عراق را نادرست خواندند.

روزنامه 'دی ویکند استرالیا' اخیرا نوشت که تونی ابوت پیشنهاد اعزام سه هزار و 500 نیروی پیاده نظام برای مقابله با گروه تروریستی داعش را به رهبری این کشور در تاریخ 25 نوامبر (چهارم آذر) و پس از جلسه ای با همکاران خود مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، مقامات ارتش استرالیا از این گفته شوکه شده و به نخست وزیر اعلام کرده بودند اعزام سه هزار و 500 نیروی نظامی استرالیایی بدون حمایت نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا یک خطری بسیار بزرگ است.

شبکه خبری 'ای.بی.سی' پس از این گزارش در تماس با مقامات ارشد ارتش استرالیا درصدد تایید این خبر بوده است، اما این مقامات از چنین پیشنهاد اظهار بی اطلاعی کرده اند.

'دنیس ریچاردسون' وزیر دفاع استرالیا این موضوع را مورد انتقاد قرار داده و آن را 'چرندیات' خواند.

وزیر دفاع استرالیا، گفت که اعزام سه هزار و 500 نیروی نظامی به وسیله نخست وزیر استرالیا برای مقابله با گروه تروریستی داعش پایه و اساس حقیقی ندارد و تونی ابوت نیز چنین پیشنهادی را رسمی یا غیررسمی و مستقیم یا غیرمستقیم ارائه نکرده است.

یک مقام ارشد ارتش استرالیا نیز با نادرست خواندن این گزارش، عنوان کرد در صورتی که نخست وزیر چنین پیشنهادی ارائه کرده باید وزیر دفاع، فرمانده نیروهای نظامی و رییس ارتش از آن مطلع باشند.

تونی ابوت نخست وزیر استرالیا نیز این گزارش را به طور کامل خیالی عنوان کرد و آن را رد کرده است.

این روزنامه در ماه اوت سال گذشته نیز خبری منتشر شد که در آن تونی ابوت پس از سرنگونی پرواز ام.اچ17 از اعزام هزار نیروی نظامی به اوکراین خبر داده بود.

در آن زمان نیز هیچ مقام رسمی استرالیا در مقابل این خبر موضع گیری نکرد.

شبکه خبری 'ای.بی.سی' این احتمال را مطرح کرد که خبر اعزام سه هزار و 500 نیروی نظامی استرالیا برای مقابله با داعش در دفتر نخست وزیری این کشور مطرح شده اما از سوی برخی به طور آشکار مورد انتقادی جدی قرار گرفته و فرصت پیگیری جدی نیافته است.

استرالیا که زمانی دو هزار نظامی خود را به عراق گسیل کرده بود، در سال 2011 و در آخرین مرحله از خارج کردن نیروهایش از این کشور، نظامیان را به کشور بازگرداند و تدابیر امنیتی سفارت خود در بغداد را نیز به یک شرکت امنیتی خصوصی سپرد.

'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق بهمن ماه سال جاری پس از دیدار با 'جولی بیشاپ' همتای استرالیایی خود تاکید کرد که کشورش برای مبارزه با گروه تروریستی داعش به نیروی زمینی خارجی نیازی ندارد.

'مارک بینسکین' فرمانده نیروی هوایی استرالیا مرداد ماه امسال در حالی که انتقادها در خصوص ائتلاف پوچ، توخالی و جهت دار آمریکا علیه داعش افزایش یافته بود از آمادگی جنگنده ها و کماندوهای این کشور برای ورود به عراق در چارچوب این ائتلاف خبر داد.

استرالیا 200 نیروی خود را برای ورود به عراق به امارات متحده عربی اعزام کرده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.