رییس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: مراکز درمانی خارج کشور باید از صرف درمانی بودن خارج شوند و به عنوان سفیر سلامتی، خدمات پزشکی ایران را در کشورهای مختلف ترویج دهند.

 ماموریت‌های مراکز درمانی خارج کشور بازنگری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر امیرمحسن ضیائی در سفر به اصفهان و با حضور در همایش سراسری بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) روز پرستار گفت: پرستاران عزیز این افتخار را دارند که این روز به نام پرستار بزرگ کربلا حضرت زینب کبری (س) نامگذاری شده است.

وی در ادامه با ادای احترام به شهیدان استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان استانی است که چشم بسیاری از مسئولین به توانایی‌های مردم آن است و یاد و خاطره شهیدان این استان را که بنده افتخار داشتم در دو عملیات در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) شرکت داشته باشم و رشادت‌های آنها را از نزدیک ببینم گرامی می‌دارم.

رییس جمعیت هلال احمر گفت : موضوع بهداشت در جمعیت هلال احمر مبحث مهمی است و همانطور که مستحضر هستید در جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ ، ارائه خدمات سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضیائی تاکید کرد : با توجه به سابقه و ماموریت جمعیت هلال احمر در موضوع توانبخشی، این بخش که خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌دهد باید احیا و توسعه یابد. خوشبختانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از یک جمعیت کمک‌پذیر به یک جمعیت ارائه دهنده خدمت تبدیل شده است که باید در این راستا فعال‌تر شویم.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود در جمعیت هلال احمر، در حال حاضر وزارت بهداشت آمادگی این را دارد که بخشی از ماموریت‌های خود بویژه در بخش توانبخشی را به این جمعیت واگذار کند. رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد : ماموریت جمعیت هلال احمر در زمینه بهداشت و درمان و سلامت در مواقع اضطرار است که این یکی از ماموریت‌های اصلی هلال احمر است.

ضیائی افزود: در زمان اضطرار در وهله اول بنیان‌های آن منطقه از بین می‌رود و این باید در توان جمعیت هلال احمر باشد که یک سیستم بهداشتی، درمانی و خدماتی در این زمان ایجاد کند. علاوه بر آن در این زمان بیماری‌ها و مشکلاتی بوجود می‌آید که ما در جمعیت هلال احمر باید آمادگی کامل را در مقابله با آنها داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: پذیرش داوطلبان متخصص جهت استفاده در مواقع اضطراری نیز بسیار مهم است و ما باید تیم‌های متخصص داوطلب را تشکیل دهیم. علاوه بر مواقع بحران نیز این تیم‌ها می‌توانند با توجه به اینکه هلال احمر بزرگترین NGO است و دارای امکانات خوبی در این زمینه است ارئه دهنده خدمات بشر دوستانه و عام النمنفعه به مردم باشند.

رییس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در زمان تاسیس مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور، آن کشورها استانداردهای پائینی داشتند و پس از گذشت چندین سال در این کشورها استانداردها بالا رفته که با توجه به این امر مراکز درمانی ما نیز باید ارتقا یابند و ماموریت‌ها نیز در صورت نیاز بازنگری شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مراکز درمانی خارج کشور باید از صرف درمانی بودن خارج شوند و به عنوان سفیر سلامتی باشند و خدمات پزشکی کشورمان را در کشورهای مختلف ترویج دهند همچنین نقش جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین المللی پررنگ تر نمایند.

 

مذاکره با وزارت بهداشت و بیمه‌ها برای توسعه خدمات توانبخشی

ضیایی همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی نورافشار با اشاره به این که سایر حوزه‌های مرتبط با سلامت و دانشگاه‌های متولی ارائه خدمات سلامت باید از الگوی اجرا شده در این بیمارستان بهره برند، افزود: جمعیت هلال‌احمر به عنوان نهادی مکمل برای سیستم سلامت کشور است و در بخش‌هایی که دولت برای نظام سلامت نیاز به کمک دارد، وارد عمل می‌شود.

وی افزود: بر این اساس با توجه به سابقه درخشان جمعیت هلال‌احمر در ارائه خدمات توانبخشی، وزارت بهداشت و درمان هم اعلام آمادگی کرده است تا بر اساس توافقنامه‌ای مسئولیت این مهم را در کل کشور به هلال‌احمر واگذار کند و هلال‌احمر هم باید با تامین امکانات و اعتبارات و استفاده از اعتبارات بخش سلامت کشور، خدمات توانبخشی را به ‌خوبی ارائه دهد.

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که بیمارستان نورافشار، مرکز تخصصی بازتوانی و توانبخشی است، تاکید کرد: توانبخشی در ادامه درمان بوده و به‌هیچ‌وجه جدا از آن نیست و حتی در مورد برخی بیماری‌ها به‌خصوص در بزرگسالان و بیماری‌های مادرزادی افراد نیاز ضروری به بهره‌مندی دائم از درمان‌های توانبخشی دارند.

وی با بیان این که از مشکلات درمان در حوزه توانبخشی، نداشتن تعرفه‌های مشخص یا کم بودن میزان تعرفه این درمان است، اظهار کرد: طبیعی است که در این شرایط سایر بخش‌ها علاقه‌ای به مشارکت در حوزه درمان‌های توانبخشی نداشته باشند و لذا ضروری است تا مشکلات پیش روی توسعه این شیوه درمانی برداشته شود تا هم بخش‌های دیگر از جمله بخش خصوصی در این زمینه مشارکت کامل داشته باشد و هم مردم از این خدمات بهره‌مند شوند.

ضیائی با اشاره به این که در بسیاری از بیماری‌ها روند درمان سپری و خدمات لازم پس از آن که همان توانبخشی است فراموش می‌شود، تصریح کرد: با این شیوه درمان، بیماران بدون این که توانمندی اولیه یا توانمندی مورد نیاز خود پس از درمان را به دست آورند، به زندگی خود ادامه می‌دهند و گاه به علت توانمند نشدن درمان اولیه آنها نیز بی‌ثمر می‌ماند.

براساس گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی با تاکید بر توسعه مراکز توانبخشی چون بیمارستان نورافشار در کشور، عنوان کرد: از این طریق می‌توان نیازهای مردم به توانبخشی پس از درمان را که تا کنون کمتر به آن پاسخ داده شده، تامین کرد، ضمن این که امروزه در دنیا ارائه خدمات توانبخشی پس از درمان بسیار پیشرفت کرده و رشته‌های مختلف توانبخشی در خدمت بیماران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.