۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 271365

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام گفت: مهم‌ترین علت وقوع گردوغبار بیابان‌زایی بوده که منشأ حدود 95 درصد ریزگردها خارج از مرزها‌ست.

بیابان‌زایی، عامل وقوع گردوغبار

«طاهر سارایی» در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت و اثر ریزگردها در استان اظهار کرد: استان ایلام با مساحت نزدیک به 20150 کیلومترمربع در غرب کشور دارای 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و در چند سال گذشته متحمل خسارت زیادی ناشی از پدیده غبار شده و به‌نحوی‌که در بعضی از فصول سال در اکثر روزهای ماه با این پدیده مواجه بوده است، در برخی مواقع غلظت ذرات معلق بر اساس میانگین ساعتی بیش از 4900 میکروگرم بر مترمکعب در سال 91 و 4440 میکروگرم بر مترمکعب (30 برابر حد مجاز) در روزهای اخیر افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: این موضوع زندگی روزمره شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده و باعث ایجاد خسارت مستقیم نظیر آلودگی هوا، به خطر افتادن سلامت انسان، افزایش هزینه‌های اقتصادی خانوار و خسارت جدی زیست‌محیطی و غیرمستقیم فراوانی شده که در درازمدت تأثیرات سویی بر جای خواهد گذاشت.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام بابیان اینکه در استان ایلام از مجموع 424518 هکتار اراضی بیابانی مشخص‌شده یک کانون بحرانی فرسایش بادی در شهرستان دهلران به میزان 70307 هکتار توسط کمیته گردوغبار استان شناسایی‌ شده است، افزود: خریداری و نصب 7 دستگاه سنجش ذرات در شهرستان‌های ایلام، مهران، دهلران، ایوان، دره‌شهر و چرداول، اطلاع‌رسانی به اعضا کمیته نظارت و هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا در مواقع بروز پدیده و برگزاری جلسات کمیته در برای موقعیت بحران، توزیع ماسک در مواقع برزو پدیده و ارائه توصیه‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های از اقدامات این دستگاه بوده است.

سارایی، تکمیل شبکه پایش گردوغبار استان از طریق تجهیز شهرستان‌های دهلران، سیروان و ملکشاهی، بدره و ایستگاه‌های سنجش ذرات در صورت تأمین اعتبار لازم به مبلغ 6 میلیارد ریال، ایجاد سرور مرکزی در این دستگاه به‌منظور راهبری ایستگاه‌های سنجش ذرات استان در صورت تأمین اعتبار لازم به مبلغ 3 میلیارد ریال،مطالعه،شناسایی و پایش مستمر مناطق مستمر تولید گردوغبار در مناطق بیابانی جنوبی استان و اجرای عملیات تثبیت خاک در مناطق عین خوش، ابوغریو و حسن قندی، فراهم کردن تمهیدات لازم به‌منظور درمان رایگان بیماران قلبی و تنفسی در مواقع اضطراری و بروز پدیده و پرداخت یارانه درمان جهت مناطق درگیر را از اقدامات محیط زیست ایلام عنوان کرد.

وی کاهش تعرفه‌های آب و برق مناطق درگیر با توجه به بالا رفتن سرانه مصرف آب در مواقع بروز پدیده و به‌منظور تشویق مردم به جایگزینی کولر‌های آبی و بهره‌گیری از سایر سیستم‌های برودتی مناسب جهت جلوگیری از نفوذ گردوغبار به اماکن مسکونی، استاندارسازی درب و پنجره‌های اماکن عمومی ادارات و مدارس جهت کاهش نفوذ گردوغبار، تداوم توسعه و دولت الکترونیک به‌منظور کاهش زمان حضور مردم در اماکن باز آلوده، تجهیز استان به سامانه‌های اداری و ماهواره‌ای جهت پیش‌بینی و بروز پدیده گردوغبار از برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی محیط‌زیست استان در راستای مقابله با پدیده ریز گردها عنوان کرد.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام بابیان اینکه بر اساس آمار بلندمدت بیشترین میزان آلودگی استان در خردادماه و تیرماه به وقوع پیوسته و تیرماه به‌عنوان آلوده‌ترین ماه سال ثبت‌شده است، افزود: در سال جاری بیشترین آلودگی در بهمن‌ماه به وقوع پیوسته و این موضوع برخلاف روند تغییرات ذرات بر اساس آمار بلندمدت و همچنین تغییرات سنوات قبل بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بلندمدت پاییز به‌عنوان پاک‌ترین فصل سال به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: از نظر تعداد روزهای آلوده سال 1387 با 37 روز آلودگی خارج از حد استاندارد به‌عنوان آلوده‌ترین سال به ثبت رسیده است.

سارایی ادامه داد: حداکثر غلظت آلودگی در سال 91 به میزان 4970 میکروگرم بر مترمکعب و همچنین بهمن‌ماه امسال به میزان 4440 میکروگرم بر مترمکعب برحسب pm10 به ثبت رسیده است.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام بابیان اینکه متأسفانه در چند دهه گذشته به دلیل سوء مدیریت در منابع آب در کشورهای همسایه، کشت غیراصولی و خشک‌سالی پی‌درپی باعث به وجود آمدن چندین کانون گردوغبار شده است تصریح کرد: مهم‌ترین کانون گردوغبار شناسایی‌شده‌ در شمال عراق، بین عراق و سوریه، جنوب عراق استان بصره و منطقه شمال عربستان بوده و حدوداً 95 درصد گردوغبار استان در خارج از مرزهاست.

وی با اشاره اینکه از سوی ادارات متولی در این زمینه ازجمله منابع طبیعی در حد اعتبارات واگذارشده درختکاری شده است اما اعتبارات در نظر گرفته برای درخت‌کاری در مناطق بیابانی استان کافی نیست افزود: از سال 82 به بعد پدیده گردوغبار استان را فرار گرفته و بیشترین آن در سال 87 با 37 روز آلودگی و سال 91 با 33 روز آلودگی بیش‌ازحد مجاز در استان به ثبت رسیده است.

سارایی ادامه داد: در مقایسه امسال با سال گذشته تعداد روزهای آلودگی سال 92 بیشتر بوده است.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام با اشاره به اینکه بر اساس سازمان بهداشت جهانی افزایش هر 10 میکروگرم آلودگی از متوسط باعث افزایش یک‌درصدی مرگ‌ومیر می‌شود خاطرنشان کرد: وقتی ریزگردها اتفاق می‌افتد، فقط مشکل گردوغبار نیست، بلکه یک سری میکروب‌های بیماری‌زا همراه خود می‌آورد که به‌شدت در حیات انسان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی استان با وقوع ریزگردها قارچ، باکتری و ویروس آنفلوانزا همراه با خود می‌آورد تصریح کرد: پدیده ریزگرد باعث تأثیر بر کل محیط‌زیست و وجود بیماری آسم در جانوران و گیاهان و منابع آب‌وخاک هوا می‌شود.

سارایی با تأکید بر اینکه گرود غبار بیشترین تأثیر خود را بر خشکیدگی جنگل‌ها و گیاهان می‌گذارد افزود: ریزگردها زمانی که اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود بر روی برگ درختان تأثیر بگذارد و اجازه نمی‌دهد به‌صورت طبیعی کار خود انجام دهند و در کار آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام با تأکید بر اینکه گردوغبار تاثیربسیار منفی بر تنفس، افزایش بیماری آسم، بینایی و حیات‌وحش می‌شود خاطرنشان کرد: ذراتی که کمتر از 10 میکروگرم به مجاری دستگاه تنفسی وارد می‌شود بر روی سطوح ریه جمع می‌شود و باعث عفونت شده یا وارد جریان خون می‌شود.

وی ادامه داد: در معرض قرار نگرفتن ذرات، استفاده از ماسک‌های فیلتر دار، فعالیت نکردن در فضای بسته، ارتقاء نرم‌افزار و امکانات ماهواره و اطلاع‌رسانی در حین وقوع پدیده ریز گردها برای مراقبت و پیشگیری بسیار ضروری است.

سارایی مهم‌ترین علت وقوع گردوغبار را بیابان‌زایی دانست و تصریح کرد: تثبیت شن‌های روان، درختکاری، با گونه‌های بومی، جلوگیری از کشت با بازدهی پایین برای جلوگیری از بیابان‌زایی درنتیجه آن کاهش گردوغبار بسیار ضروری است.

مسئول آزمایشگاه محیط‌زیست ایلام بابیان اینکه ریزگردها در بلندمدت قابل‌مهار هستند، اما نیازمند برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن است، افزود: 7 ایستگاه آلودگی سنج در سطح استان نصب‌شده که به‌صورت لحظه‌ای آلودگی را کنترل می‌کنند.

بیشترین میزان گردوغبار در داخل از شهرستان دهلران سرچشمه می‌گیرد با 70307 هکتار و 25 هزار هکتار در شهرستان مهران شناسایی‌شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.