تارنمای دویچه وله نوشت: هدف اصلی وزیر امور خارجه استرالیا در سفر به ایران تحکیم روابط با جمهوری اسلامی در پی بیانیه سوییس است.

هدف اصلی وزیر خارجه استرالیا تحکیم روابط با ایران است

به گزارش ایرنا، دویچه وله جمعه شب افزود: جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا از امروز (شنبه) دیدار با مقامات جمهوری اسلامی را در تهران آغاز خواهد کرد.

دویچه ووله ا دامه داده است: به گزارش خبرگزاری ها، سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران فرصتی برای ایجاد روابط بر مبنایی تازه میان دو کشور است. ایران و استرالیا تا پیش از انقلاب اسلامی روابط اقتصادی و تجاری گسترده ای داشتند، اما به دنبال بحران در روابط ایران با غرب این پیوندها سست شد.

تنها دو هفته پس از امضای تفاهم اتمی در لوزان یک مقام بلند پایه غربی از ایران دیدن می کند. این نخستین سفر یک وزیر خارجه استرالیا به ایران پس از 12 سال محسوب می شود.

دولت استرالیا از پیشرفت در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان استقبال کرده است.

جولی بیشاپ با اشاره به بیانیه هسته ای سوییس گفته که این امر گام مهمی به سوی یک توافق نهایی است که نگرانی های بین المللی را نسبت به برنامه هسته ای ایران برطرف می کند، اگرچه جزییات بسیاری وجود دارد که باید حل و فصل شود.

در بیانیه ای که وزارت خارجه استرالیا به همین مناسبت منتشر کرده آمده است، وزیر خارجه این کشور درباره مسئله هسته ای و دیگر مسائل مهم مورد نظر کانبرا با همتای ایرانی خود گفت وگو خواهد کرد.

دولت لیبرال استرالیا از بیانیه سوییس حمایت کرده و آن را پاسخی مناسب به نگرانی های بین المللی دانسته است.

خبرگزاری ها همچنین گزارش دادند که خانم بیشاپ همچنین قصد دارد در باره بازگشت آن دسته از پناهجویان ایرانی که درخواست آن ها در استرالیا رد شده است، گفت وگو کند.

دویچه وله ادامه داده است: به نظر رسانه ها در ایران مشکل بازگشت پناهندگان ایرانی تنها موضوعی فرعی از مذاکرات میان وزیر خارجه استرالیا و مقامات ایرانی خواهد بود.

در همین راستا، عبدالحسین وهاجی سفیر ایران در استرالیا گفته است که بازگشت پناهندگان ایرانی از نظر جمهوری اسلامی موضوع مهمی برای مذاکره نیست زیرا همه افراد تبعه ایران حق بازگشت به کشور خود را دارند. او گفته است که ایران نمی تواند پناهجویان را وادار به بازگشت کند زیرا به گفته او این خود پناهجویان هستند که تصمیم می گیرند در کدام کشور زندگی کنند خود آن ها باید برای بازگشت به کشورشان تصمیم بگیرند.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.