پدر علم کویرشناسی ایران گفت: ریگ‌پاشی راه‌حل رفع مشکل انتشار ریزگردها در ایران است.

مشکل ریزگردها با ریگ‌پاشی رفع می‌شود

به گزارش ایسنا، پرفسور پرویز کردوانی پنجشنبه در نخستین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پاک اظهار کرد: مالچ‌پاشی به عنوان راهکار بکار گرفته شده برای رفع معضل ریزگردها، نظریه‌ای قدیمی است و این اقدام خیانت به ایران و کشورهای اطراف است.

وی ادامه داد: اثر مالچ 4 سال است و در نهایت دوده آن سرطان‌زاست، به علاوه جنگل‌کاری و درختکاری نیز برای رفع این مشکل بی‌فایده است و هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد. مالچ‌پاشی باید کنار گذاشته شود و به جای آن در عراق و ایران در مناطق بیابانی ریگ‌پاشی انجام شود. این روش یک بار بکار گرفته می‌شود اما اثرش برای همیشه باقی می‌ماند و اگر باد هم ایجاد شود فرسایش خاک ایجاد نمی‌کند و علاوه بر آن آلودگی هم ایجاد نمی‌کند.

کردوانی افزود: در بیابانی که ریگ‌پاشی شده دیگر خاک بلند نمی‌شود و می‌توان در آن در فاصله‌های معینی درختکاری کرد و یک منطقه گردشگری زیبا از آن ساخت و مناظر زیبایی از آن پدید آورد. روش دوم، پاشیدن مخلوط ماسه و رس روی تپه‌های ماسه‌ای است که خیلی از مشکلات را حل می‌کند و مسئولان نیز نظرات من را در این زمینه پذیرفته‌اند.

وی با تصریح بر اینکه در طول تاریخ تغییراتی رخ داده که ایران را به شکلی که الان هست درآورده است، خاطرنشان کرد: ایران را نشناخته‌اند و خودمان هم نشناخته‌ایم. ایران بعد از آمریکا که 50 ایالت دارد از نظر منابع طبیعی مقام دوم را دارد. ما فقط استوا را نداریم بنابراین این مملکت همه‌چیز دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.