قدس آنلاین _ در همه دنیا وقتی قصد رشد دادن اقتصاد را دارند سعی می کنند که با فرآوری منابع خود ارزش افزوده بالاتری به آنها بدهند

کشورهای پیشرفته سالهاست خام فروشی را ترک کرده اند/بجای تاسیس واحدهای فراوری هر روز شاهد تعطیلی یک واحد هستیم/

به گزارش قدس آنلاین , وقتی قصد رشد دادن اقتصاد باشد سعی می شود با فرآوری منابع , ارزش افزوده بالاتری به آنها بدهند. این موضوع در مورد تمام منابع خام از محصولات کشاورزی گرفته تا بحث های معدنی به کار برده می شود و در بسیاری از موارد با استفاده از صنایع و تبدیل ماده خام به یک فرآوری قابل استفاده , هم اشتغالزایی مناسب و هم ارزش افزوده بالایی صورت می گیرد.

ولی متاسفانه در کشور ما اهتمام ویژه ای به این امر داده نمی شود. بعدا جنجال های رسانه ای زیادی که در نقد خام فروشی برپا شد, بالاخره برخی از  صنایع مربوط به نقت و پتروشیمی در کشور ایجاد شدند که تا حدودی منابع را به محصول تبدیل کرده و  موجبات بی نیازی کشور تا حدی فراهم شد ولی این موضوع در مورد منابع دیگر کشور هنوز هم ادامه دارد.

این معضل دامن اقتصاد خراسان رضوی را نیز گرفته چنانکه کافی است به بخش های مختلف  اقتصادی نگاهی انداخت تا این امر را به وضوح دید. به عنوان مثال محصول بی تظیر کشاورزی مانند زعفران به صورت فله ای به خارج از کشور صادر می شود در حالی که می توان با استخراج ترکیبات مؤثره آن ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

این موضوع در مورد منابع دیگر استان نیز صادق است محصولات معدنی از جمله سنگ آهن به صورت خام به فروش می رسد و در همین حال فولاد با چندین برابر قیمت وارد کشور می شود.

خام فروشی راهی میانبر شوربختی اقتصادی است

مشاور عالی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته سال هاست فروختن منابع خود را کنار گذاشته اند گفت: خام فروشی در واقع راه میانبر به سمت شوربختی و از بین رفتن اقتصاد است

محسن شرکا در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اینکه ما منابع کشور به ویژه منابع غیر قابل تجدید را می فروشیم و پس از آن محصولات آنها را می خریم در واقع ضربه ای اساسی است که به اقتصاد کشور وارد می کنیم .

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه های فرآوری مواد خام در هر بخش اقتصادی را در خراسان رضوی فراهم کرد متذکر شد: در استان خراسان رضوی تمام زمینه های لازم برای تأسیس صنایع وجود دارد ولی با این حال از آنها حمایت نمی شود و واحدهای فعال نیز یک به یک تعطیل می شوند.

مشاور عالی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  ادامه داد: می توان با تاسیس کارخانه جات لازم در استان محصولات مورد نیاز را تولید و با قیمت بسیار بالاتر به کشورهای دیگر صادر کرد.

شرکا خاطر نشان کرد: باید در نظر گرفت که اقتصاد یک زنجیره است و به واسطه اشتغالی که در صنایع مرتبط با آنها در کشور به وجود می آید علاوه بر تولید در آمد ارزی و ایجاد خودکفایی، اقتصاد داخلی را نیز شکوفا می کند.

دغدغه مقام معظم رهبری در نظر گرفته شود

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی در این راستا با اشاره به منابع عظیمی که در کشور ما وجود دارد تصریح کرد: بی توجهی به مسأله خام فروشی که هم اکنون در کشور ما به ویژه در بخش معدن وجود دارد در واقع بی توجهی کردن به دغدغه های مقام معظم رهبری در این زمینه است.

غلامرضا اسداللهی ادامه داد: کشور ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن در دنیا است ولی متأسفانه شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از فولاد مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: پیام این موضوع در واقع این است که کشور ایران برای تأمین این محصول وابسته به کشورهای دیگر است و به لحاظ توانایی های تخصصی و زیر ساختی توان تولید این محصول را ندارد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر محصولات معدنی باید به فرآوری محصولات دیگر نیز  توجه شود تجربه فرآوری نفت تجربه ای مناسب در این زمینه بوده است.

اسداللهی افزود: فرآوری محصولات غیر  نفتی نیز نه تنها می تواند مانند فرآورده های پتروشیمی سود آور بوده و یه شکوفایی اقتصاد کمک کند بلکه با ایجاد اشتغالی که به همراه می آورد می تواند به تکمیل چرخه اقتصاد نیز کمک رساند.

وی سودآوری فرآوری منابع و صادرات آنها را در خراسان رضوی چند برابر دانست و یادآور شد: یکی از مهم ترین ظرفیت های مهم در این استان مرز مشترک موجود با افغانستان است که می توان با تأسیس صنایع مرتبط در مناطق مرزی علاوه بر به دست آوردن بازار کشور افغانستان و از آن طریق کشورهای آسیای میانه هزینه های جا به جایی را نیز تا حدود زیادی کاهش داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.