جیمز والش کارشناس امنیتی آمریکا برخی از انتظارات مطرح شده در گفت و گو های هسته ای با ایران را به دور از واقع بینی و غیر منطقی خواند و گفت هیچ کشوری حاضر نخواهد شد به کشور دیگری اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی خود را بدهد.

کارشناس امنیتی امریکا: برخی انتظارات غرب در مذاکرات هسته ای غیر منطقی و نا معقول است

به گزارش قدس آنلاین جیمز والش کارشناس امنیت بین المللی و پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعات امنیتی دانشگاه ماساچوست در گفت و گو با ایرنا افزود انتظار بازرسی از تاسیسات نظامی و گفت و گو با دانشمندان هسته ای صرفا جنبه شعاری پیدا کرده اند.

وی افزود : ما از طرفی می شنویم که در آمریکا می گویند هر وقت و هرجا که ما بگوییم باید اجازه بازرسی به ما داده بشود و طبعا در ایران هم این موضوع را یک مسئله مربوط به امنیت ملی خود می دانند و می گویند هرگز و تحت هیچ شرایطی حاضر به قبول چنین توقعاتی نخواهند شد.

این کارشناس با سابقه مسائل امنیتی گفت که هیچ کشوری در جهان از جمله ایران و آمریکا حاضر نخواهند شد به کشور دیگری اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی خود را بدهد و چنین چیزی غیر ممکن است.

والش با تاکید بر غیر منطقی بودن چنین انتظاراتی گفت که حتی در صورت امکان مطرح کردن چنین انتظاری طبعا به فرجه های زمانی و ارائه اسناد و مدارک کافی و قابل دفاع دال برضرورت انجام چنین بازرسی هایی نیاز خواهد بود و نمی توان قبول کرد که کشوری بتواند بدون دادن پیش آگاهی ها و بطور ناگهانی خواستار چنین بازرسی هایی بشود.

پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعات امنیتی دانشگاه ماساچوست ادامه داد: البته درگذشته و در زمینه کنترل سلاح های هسته ای توافقی نظیر این بین کشور های آمریکا و شوروی سابق صورت گرفت که یک توافق دو جانبه و لازم الاجرا برای هر دو کشور و مشروط بر آنچه که به طور سنتی به آن 'دسترسی تحت کنترل' گفته شده است، بود.

بنا بر این هیچ کشوری نمی تواند به طور ناگهانی بگوید که در این لحظه مایل است از تاسیسات نظامی کشور دیگری دیدن کند و باید ابتدا اسناد و مدارکی را دال بر مشروعیت نگرانی خود و ضرورت و فوریت این گونه بازرسی ها ارائه بدهد.

وی افزود :درچنین صورتی هم کشور مقابل حق دارد، پس از مطالعه و بررسی دقیق اسناد ارائه شده و راستی آزمایی این مدارک زمینه بازرسی از نقاط مشخص وخاصی را برای طرف مقابل فراهم کند و این تنها شکل قابل تصوری است که در صورت مطرح شدن چنین انتظاراتی می تواند در گفتگو های هسته ای باید مورد بررسی وبحث قرار بگیرد.

والش درباره حمله امریکا به عراق بر اساس ادعاهایی مبنی بر وجود سلاح های کشتار جمعی گفت که در زمان جنجال های مربوط به عراق و سلاح های کشتار جمعی به صراحت گفته است که چنین اتهامی از نظر او قابل قبول نیست و هانس بلیکس رییس آژانس انرژی هسته ای هم چنین ادعاهایی را رد کرده بود اما از نظر او کاملا روشن بود که دولت بوش تصمیم خود رابرای حمله به عراق گرفته است و صرفا به دنبال بهانه ای ولو واهی ودور از حقیقت برای توجیه این تصمیم می گردد.

وی ادامه داد: اگر کسی بگوید ایران توانسته است تاسیسات غنی سازی عظیمی را به طور مخفیانه بنا کند که قابلیت غنی سازی درحجم بسیار زیاد و درجه بالا را دارد، به نظر من چنین ادعاهایی پوچ و مسخره هستند چرا که اگر تهران تاسیساتی با چنین عظمتی را ساخته باشد که قادر به تولید اروانیوم غنی شده در ابعاد مورد ادعای آن ها باشد، طبعا باید بشود آن را از طریق ماهواره رصد کرد بنا بر این مطرح کردن چنین ادعاهایی که حاکی از ضرورت بازرسی ها باشد به سادگی ممکن نیست و حتی غیر ممکن است.

این کارشناس درباره جنجال های اخیر کنگره آمریکا و نامه سناتور جمهوریخواه باب کورکر به اوباما و نگرانی های مطرح شده در رابطه با خطرات امنیتی ناشی از توافق با ایران اظهار کرد : گرچه هنوز این نامه را به دقت مطالعه نکرده است با نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده باید انتظار این گونه جنجال ها از سوی کنگره را داشت و دلیل آن هم این است که کنگره هیچ اطلاعی درمورد جزییات این گفت و گو ها ندارد و تلاش می کند با طرح این نگرانی ها حضور خود در تصمیم گیری های مربوط به سیاست های خارجی این کشور را مطرح کند.

والش در پایان گفت که از نظر او نباید این گونه واکنش ها و انتقادات کنگره آمریکا را جدی گرفت و نمایندگان کنگره آمریکا زمانی نگران کند بودن روند این مذاکرات بودند و می گفتند برای تسریع آن باید فشارها و تحریم ها علیه ایران را افزایش دهند و حالا ابراز نگرانی می کنند که مذاکرات سریع پیش می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.