این روزها با افزایش 300 تومانی قیمت بنزین دوباره بازار حرف و حدیث کیفیت بنزین بر سر زبانها افتاده است، بنزین تولیدی یا وارداتی؟ کدام یک استاندارد است؟

یک بام و دو هوای بنزین / دولت و مجلس در کش و قوس سوخت وارداتی و تولیدی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر یکی از درخواست‌های مهم مردم در شهرها و سایر کلانشهرهای کشور، توجه به مسئله آلودگی هواست.
 
این معضل در پایتخت بسیار شایع‌تر از سایر استان‌ها بوده و به خاطر جمعیت بالایی که در شهر تهران زندگی می کنند، تعداد افراد بیشتری را تحت تاثیر بیماری های خطرناک قرار داده است. از همین رو این  مسئله  سبب شده در طول سال های اخیر، توقع افکار عمومی از نهادهای دولتی و عمومی بیشتر شده و خواستار تلاشی مضاعف برای بهبود شرایط آب و هوایی شهر تهران شود.
 
کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاهها در طول عمر خودروها و همچنین آلودگی هوا نقش کلیدی دارد. به همین منظور مسئولان سوخت کشور، توقف تولید بنزین بی کیفیت و سرطان زا در مجتمع های پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی را یکی از اقدام های مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم  می‌دانند به طوری که در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسئولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و بسیاری از واحدهای پتروشیمی را موظف به تولید بنزینی کردند که بر اساس مشاهده و البته نظر کارشناسان، فاقد استانداردهای لازم زیست محیطی و سوغاتش افزایش آلودگی هوا بود.
 
با وجود اعتراض های بسیاری که در آن دوره نسبت به تولید بنزین پتروشیمی مطرح بود، دولت وقت نه تنها اقدامی در راستای توقف تولید آن نکرد بلکه به تولید آن نیز افتخار می کرد و آن را نشانی از توانمندی داخلی می دانست.
 
حجم بالای حلّال های صنعتی در بنزین های پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطان زا در هوا بویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شد و آلودگی هوای تهران به حدی رسید که در سال گذشته مردم این کلانشهر فقط شانس تنفس در کمتر از 5 روز هوای پاک را داشتند که بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان انرژی و محیط زیستی بنزین های تولید شده در پتروشیمی ها را متهم ردیف اول این آلودگی برشمردند.
 
در همین مدت سازمان ملی استاندارد، بازرسی‌هایی را از بنزین‌های توزیع شده در سطح جایگاه‌های سوخت صورت داد. نیره پیروزبخت  رئیس این سازمان ارائه اولین گزارش کیفیت بنزین را در اردیبهشت ماه وعده داده بود اما  اکنون با گذشت بیش از سه ماه از سال 1394 بر همان وعده اکتفا کرده است.
 
وعده‌ای که هنوز محقق نشده
 
 به گفته پیروزبخت، با توجه به اینکه بازرسی اولیه صرفا از بنزین توزیع شده در جایگاه‌ها انجام شده است، نمی‌توانیم به تفکیک مشخص کنیم که بنزین هر جایگاه متعلق به کدام پالایشگاه یا بنزین وارداتی بوده است، بنابراین باید باز هم منتظر ماند.
 
در عین حال رئیس سازمان ملی استاندارد گفته که به طور کلی مشکل زیادی در مورد کیفیت بنزین نداریم و باید منتظر گزارش‌های تفکیک شده باشیم .
 
خانم رئیس که گویا در خصوص سلامتی مردم دچار فراموشی شده، اظهار کرد: متاسفانه درصد دقیق کیفیت بنزین  را در حال حاضر به خاطر ندارم، اما در مجموع بنزین عرضه شده دچار مشکل چندانی نیست  و زیاد نگران کیفیت بنزین نیستیم.
 
به این ترتیب باید بازهم چشم انتظار گزارش تفکیک شده و نهایی سازمان ملی استاندارد باشیم تا شاید روزی نتایج آن بتواند علاوه بر رفع ابهامات در این زمینه به بهبود کیفیت بنزین کمک کند.
 
شکرخدا موسوی رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص دستان پشت پرده بنزین گفت: در حال حاضر عده‌ای در موضوع واردات بنزین سودهای کلانی به جیب می‌زنند و این خود فاجعه‌ای است که از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور، 40 میلیون لیتر آن وارداتی است.
 
موسوی افزود: واردات بنزین به کشور به بهانه محیط زیست و آلودگی هوا انجام می‌شود و این موضوع هیچ ربطی به محیط زیست نداشته و آلودگی هوا ده‌ها مؤلفه دیگر هم دارد که بنزین یکی از آن مولفه‌هاست.
 
نماینده مردم  اهواز در مجلس در ادامه با اشاره به پرونده بنزین‌های آلوده در کشور بیان داشت: پرونده بنزین‌های تولید شده در کشور در سال گذشته به بهانه واردات بنزین از سوی برخی اشخاص مطرح شده است اما  در این  رابطه هیچ گزارشی به مجلس مبنی بر آلودگی بنزین تولید شده کشور ارسال نشد تا بتوان با صراحت اعلام کرد که بنزین تولیدی کشور، آلوده است.
 
آلودگی بنزین وارداتی به کشور شایعه است
 
بیژن زنگنه وزیر نفت آلودگی بنزین وارداتی به کشور شایعه  دانسته و اعلام کرد که بنزینی که وارد کشور می شود از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
 
وی افزود: ما در مقابل ملت ایران و سلامت آنها متعهد هستیم و به همین دلیل هم اعلام کردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی که در شرایط اضطراری قرار نگرفته ایم تولید نشود.
 
اسناد به کمیسیون مجلس نرسیده است
 
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص کیفیت بنزین وارداتی اظهار داشت: تاکنون اسناد و مدارکی و گزارشی در خصوص بنزین وارداتی به کمیسیون انرژی و محیط زیست ارائه نشده است.
 
وی تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس بطور جد این موضوع را پیگیری می کند تا بتواند از ورود بنزین نا مرغوب به کشور جلوگیری کند البته در کنار آن مجلس توضیحاتی را از مسئولان کشور خواسته اما به نتیجه منطقی نرسیده است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس، در مورد اظهارنظر کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: کیفیت بنزینی که بعد از توقف دریافت گزارش کیفیت – ریفرمیت-  پتروشیمی‌ها به کشور وارد شده در آزمایشگاههای مرجع خارجی - یک آزمایشگاه در آلمان – بررسی شده است که  قطعا نتایج آنالیز نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال 93 بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو 4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، MMT و مشتقات الکلی بوده است.
 
وی همچنین درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است، گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده که کمیسیون بهداشت به دلیل اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون علاوه بر بررسی کیفیت بنزین پتروشیمی، کیفیت بنزین وارداتی را هم در دستور کار خود قرار داد، گفت: بعد از دریافت مشخصات ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور و ریفرمیت تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و مقایسه آن دو با هم مشخص شد، کیفیت این دو محصول مشابه است؛ البته در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است که اختلافات ناچیزی به دلیل ترکیبات متفاوت آروماتیک و بنزن وجود دارد.
 
موسوی‌نژاد تاکید کرد: بنزین تولیدی در کشور مشکل چندانی ندارد اما بنزین وارداتی که به هرنحوی وارد چرخه سوخت کشور می‌شود آلوده است چرا که در این خصوص آنالیزهایی صورت گرفته که نشان‌دهنده آلوده بودن بنزین وارداتی است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.