جلیل فخرایی: وارد نمایشگاه که می‌شوی می‌بینی چند تن از استادان ممتاز خوشنویسی، تذهیب و نگارگری مشغول تحریر آیات وحی هستند.

قلمت را کنار بگذار و با قلبت بنویس

در فضایی روحانی و هنری خطاطانی را می‌بینی که وقتی با آنها صحبت می‌کنی دیگر از هنر فراتر رفته‌اند و با دلشان می‌نویسند. محسن عبادی خطاط می‌گوید: محو آیاتی از قرآن کریم شده بودم که خطاب خداوند به بندگانش بود و در آن نشانه‌های خوف و رجا گنجانده بود و هم اکنون با جان و دل این خطوط را می‌نگارم.

وی ادامه می‌دهد: اینجا که آمدم قلمم دیگر نیست که می‌نویسد، قلبم نگارش می‌کند.

علیرضا بهدادی نیز بر این اعتقاد بود، باید کاری متفاوت و برجسته در عرصه هنر قرآنی انجام داد.حسین صالحی نیز نگارش در عرصه قرآن را کاری آمیخته با احساس ذوق و هنر و علاوه بر آن بر اعتقادها و براساس شالوده‌ها و جان مایه‌های فطری ما مسلمانان می‌داند و حس و حال نوشتن آیات قرآن را یک نوع شوق معنوی قلمداد می‌کند. برنامه کتابت بندگی برای چهارمین سال متمادی با حضور استادان مطرح خوشنویسی در جوار بارگاه مطهر رضوی برگزار شده است.به گفته مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی در نمایشگاه امسال نگارگران و تذهیب‌کاران در کنار خطاطان و خوشنویسان حضور دارند. 

علی ثابت‌نیا ادامه می‌دهد: امسال نیز موفق شدیم در نیمه ماه مبارک رمضان با برگزاری این دوره، 32 هنرمند خوشنویس و نگارگر را دور هم جمع کنیم تا هنرمندان به کتابت آیات، اسناد، احادیث و روایات قرآنی بپردازند.وی با اشاره به اینکه در بخش نگاره‌های قرآنی، هنرمندان نگارگر به ترسیم مشخصه و آرایه‌های قرآنی می‌پردازند، می‌افزاید: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل، اضافه‌شدن بخش تذهیب و نگارگری است.مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم تا از گرایش‌های نو در هنرهای تجسمی استفاده کنیم، ادامه می‌دهد: از نمونه کارهای این استادان در قالب نمایشگاه استفاده می‌کنیم.

گفتنی است، نمایشگاه «کتابت بندگی» از آیات قرآن کریم در قالب آثار جمعی از هنرمندان برجسته خوشنویسی استان، از 10 تیرماه به مدت یک هفته طی ساعتهای 30/21 تا 24 بامداد در نگارخانه رضوان واقع در کوهسنگی17 پلاک 15 برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.