قدس آنلاین-تبریز:رئیس دفتر نظام مهندسی ساختمان شهرستان بناب با بیان اینکه طی دو سال گذشته ساخت و ساز در شهرستان بناب ۵۰ درصد افت داشته است، گفت: هرگونه صدور غیرمجاز مجوز استحکام بنا توسط مهندسان ناظر تخلف حرفه‌ای و اقدام غیرقانونی است.

کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در شهرستان بناب

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدرضا شفیقی امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ما روی تمام طرح‌های عمرانی ساختمان نظارت کامل داریم و اجازه تخلف در روند ساخت و ساز را نمی‌دهیم، مگر اینکه کارفرمایان مخفیانه و غیرقانونی کار کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد در تمام ساخت و سازها ضروری بوده و در غیر اینصورت کارخانه تولیدکننده باید خسارت پرداخت کند؛ گفت: در همین زمینه آزمایش کیفیت بتون اجباری شده است.
شفیقی سپس از تشکیل کمیته کنترل ساختمان در شهرستان بناب خبر داد و گفت: تمام طرح‌‌های قابل اجرا در شهرستان در این کمیته بررسی و نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی می‌شوند.
به گفته وی، سازمان‌ها و نهادهای مهم و تأثیرگذاری مانند فرمانداری، شهرداری، بنیاد مسکن، اداره استاندارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این کمیته عضو بوده و به کیفیت طراحی و سازه طرح‌های عمرانی نظارت می‌کنند.
رئیس دفتر نظام مهندسی ساختمان بناب در توصیه‌ای از خریداران مسکن خواست  در هنگام خرید ساختمان‌های بزرگ حتماً شناسنامه فنی و ملکی آن را مطالعه کرده و به کیفیت ساخت و ساز آن آگاهی پیدا کنند.
شفیقی در ادامه این گفتگوی خبری هرگونه صدور مجوز استحکام بنا توسط مهندسان ناظر را تخلف حرفه‌ای و اقدام غیرقانونی عنوان کرد و گفت: صدور این مجوز برای ساخت و سازها تنها در چارچوب مقررات ملی ساختمان دارای اعتبار است.
وی میزان ساخت و ساز ساختمان در سال‌های 91 تا 93 را که روی آنها کنترل، طراحی و نظارت مهندسی انجام گرفته 170 هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: بین سال‌های 92 و 93 شاهد افت 50 درصدی میزان ساخت و ساز در این شهرستان بودیم!
شفیقی در لابه لای صحبت‌های خود از وضعیت ترافیکی شهر بناب انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه باید از هرگونه آپارتمان‌سازی و بلند مرتبه‌سازی در خیابان‌هایی که کشش ترافیک سنگین را ندارند، جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: ساخت و ساز در خیابان‌های اصلی شهر مانند خیابان طالقانی بدون در نظر گرفتن توسعه معابر و پیاده‌روها اقدامی غیرمعقول و غیراستاندارد بوده و تردد شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.
این مسئول مهندسی تأکید کرد: ما در خصوص پارکینگ ساختمان‌ها حساسیت خاصی داریم و کارفرمایان باید در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند.
شفیقی از عضویت 460 نفر مهندس در رشته‌های مهندسی سازه، معماری، مکانیک، برق و نقشه‌برداری در این دفتر خبر داد و گفت: از این تعداد فعلاً 173 نفر با پروانه رسمی اشتغال فعالیت می‌کنند و بقیه بدون پروانه هستند.
شهرستان بناب با 140 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است. این شهرستان به دلایلی از جمله عدم توجه به اصول شهرسازی، عدم تمرکززدایی از مرکز شهر، افزایش روزافزون خودروهای شخصی و عمومی، کم عرض بودن خیابان‌های اصلی و نیز عدم مسیرگشایی در سال‌های اخیر دچار گره ترافیکی در مرکز شهر شده و رفت و آمد در آن به سختی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.