یک استاد حوزه و دانشگاه، گفت: کشورهای اروپایی با تهاجم فرهنگی که به راه انداخته‌اند احکام و دستورات قرآنی که از جمله آنها رعایت عفاف و حجاب است را نشانه گرفته‌اند و ما هم با کمال تأسف سنگرها را به آنها داده‌ایم.

انتقاد تند یک استاد حوزه از بی‌عفتی و بدحجابی در جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسأله حجاب و عفاف دو مسأله بسیار مهم هستند که هر دو لازم و ملزوم همدیگرند. حجاب هم برای مرد است و هم برای زن و فقط مختص یک طیف خاصی نیست.

وی گفت: خداوند در آیه‌ای از سوره نور به زن‌ها و مردها می‌گوید که باید چشم خود را از نامحرمان بپوشانند. همچنین در سوره احزاب آیاتی آمده که خداوند به پیامبر (ص)‌ فرموده "ای پیامبر به زن‌ها و مردها بگو بدن خود را بپوشانند" و این یک دستور است که از سوی خداوند متعال آمده و ما اگر ادعا می‌کنیم که مسلمان هستیم باید این دستورات را اجرا کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «حجاب در هر جامعه‌ای تعریف و پوشش خاصی دارد» گفت: پوشش حتماً‌ چادر نیست. در کشورهای دیگر هستند زن‌هایی که چادر ندارند ولی پوشش خیلی خوبی دارند. مثل زن‌هایی که در کشور مصر،‌ مالزی و یا سایر کشورها هستند. ولی در ایران عرف و رسم حجاب به نوعی چادر است و در جامعه ما این پوشش اگر ترویج پیدا کند بهتر است.

گلپایگانی گفت: ما می‌گوییم مسلمان هستیم ولی آن حجابی که باید رعایت کنیم را در جامعه نمی‌بینیم. چرا که برخی از بانوان ما به گونه‌ای لباس می‌پوشند که تمام اندامشان مشخص است همچنین پوشش برخی از آقایان نیز در جامعه مناسب نیست.

وی یادآور شد: مسأله‌ لازم در برابر حجاب، عفاف است و عفت برای زن و مرد است. تمام افراد باید وقار خود را حفظ کنند. ممکن است در جایی فردی باشد که حجاب داشته باشد ولی عفت نه. مثلاً‌ زن یا مردی در سخنان خود آن عفت و حیایی که در برابر حجاب لازم است داشته باشد را ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حجاب بیشتر در مورد زن‌ها به کار می‌رود، اما عفت مقوله‌ای است که بلااستثناء زن و مرد باید آن را رعایت کنند. افراد نباید با هر کسی به هر نوعی سخن بگویند و یا حرکات نادرستی انجام بدهند که به دور از عفت باشد.

گلپایگانی در ادامه با بیان این‌که «اولین فلسفه وجودی انقلاب اسلامی اجرای احکام اسلامی در جامعه است» گفت: یکی از امتیازات انقلاب اسلامی نسبت به سایر نظام‌ها از جمله نظام شاهنشاهی این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی احکامی که در اسلام وجود دارد باید در جامعه اجرا شود. از جمله آن احکام رعایت حجاب و عفاف در جامعه است و قوای سه‌گانه که به نوعی فرزندان انقلاب هستند باید به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی یادآور شد: اگر هر یک از این سه‌ قوا در رابطه با اجرای دستورات اسلام شانه خالی کند فلسفه وجودی خود را از دست داده‌اند. در زمان شاه هم افرادی که حکومت می‌کردند مسلمان بودند ولی آنها خود را موظف به اجرای قوانین اسلامی در جامعه نمی‌دانستند و حتی برای کشف حجاب جشن می گرفتند که این کاملاً‌ برخلاف دستورات اسلام است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی ایران کاملاً‌ برخلاف آن زمان است و هرگز هیچ فردی نباید از آن وظیفه‌ای که بر عهده‌اش است شانه خالی کند. این‌که مسئولین ما در جامعه توانسته‌اند به وظیفه خود در راستای اجرای عفاف و حجاب عمل کنند یا نه؟ باید بگویم که جواب را باید در مقام عمل دید که با کمال تأسف می‌بینیم بی‌عفتی و بدحجابی که در جامعه دیده می‌شد اکنون دارد در جامعه تبدیل به بی‌حجابی می‌شود و این هرگز به نفع جامعه نیست.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: ما در برخی از نقاط کشور پوشش‌هایی را مشاهده می‌کنیم که حتی در کشورهای اروپایی شاهد آن نیستیم. این‌که ما بخواهیم یک سری از اصول را در رابطه با عفاف و حجاب تصویب کنیم به هیچ دردی نمی‌خورد. ما در عمل چیزی از رعایت عفاف و حجاب اکنون در جامعه نمی‌بینیم.

وی گفت: در جامعه‌ در حال حاضر هرگز از تهدیدات آمریکا و اروپا نمی‌ترسیم. ترس ما از این بی‌عفتی‌ها و بی‌حجابی‌هایی است که در نسل جدید به وجود آمده است. نسل نو دارد با یک فرهنگ جدید غربی زندگی می‌کند. بارها مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی سخنانی گفته‌اند که تک‌تک افراد جامعه باید به این موضوع اهمیت بدهند و به صورت جدی دنبال رفع تهاجمات فرهنگی باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کشورهای اروپایی با تهاجم فرهنگی که به راه انداخته‌اند احکام و دستورات قرآنی که از جمله آنها رعایت عفاف و حجاب است را نشانه گرفته‌اند و ما هم با کمال تأسف سنگرها را به آنها داده‌ایم. ما باید به صورت جدی در برابر این تهاجم بایستیم.

گلپایگانی در ادامه با بیان این‌که «اگر برای پیشرفت فرهنگ دینی در جامعه کاری نکنیم شرمنده خدا و شهدا می‌شویم» گفت: اشاعه فرهنگ با زورگویی و بگیر و ببند درست نمی‌شود چون انسان نسبت به موضوعی که منع شود بیشتر حریص می‌شود. اولین جایی که باید بر روی مقوله فرهنگ دینی کار کند خانواده‌ها هستند و پس از آن آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی است.

وی گفت: قوه مجریه به عنوان یکی از نهادهای انقلاب باید بخشنامه‌هایی را به وزرای علوم و آموزش و پرورش بدهد که در این بخشنامه‌ها تأکید بر ترویج فرهنگ دینی با استفاده از اصول مناسب باشد و پس از آن صداوسیما تأثیر بسیار زیادی برای ترویج عفاف و حجاب در جامعه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی سریال‌های نادرستی تهیه می‌شود و در برخی از آنها شاهد ترویج بی‌عفتی هستیم دیگر نمی‌توان از مردم توقعی داشت. طبق سخن امام (ره) صداوسیما یک دانشگاه است و از این طریق می‌توانیم فلسفه عفاف و حجاب را در جامعه ترویج بدهیم. ما همگی مأمور و خادم دین هستیم و باید برای اجرای دستورات دین در جامعه تلاش کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    متاسفانه هر روز بدتر هم می شود و هیچ کسی هم بهش اهمیت نمی دهد باید قانون سختی تصویب بشه تا شاید مراعات کنند.