کشمکش بر سر آزمون کیفیت بنزین در حالی بین سازمان استاندارد و وزارت نفت ادامه دارد که برخی خبرها از مشکلات تامین منابع مالی لازم برای اجرای این طرح حکایت دارد، علاوه بر اینکه ابهاماتی در مورد توان آزمایشگاهی سازمان استاندارد در این باره مطرح است.

آزمون کیفیت بنزین در پیچ و خم اجرایی استاندارد و وزارت نفت/ ابهام در نحوه تامین مالی
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بحث آزمون کیفیت بنزین در شرایطی مسکوت مانده و نتیجه‌ای برایش اعلام نمی‌شود که با ابهاماتی مانند نحوه تأمین منابع مالی برای انجام این آزمون‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد مواجه است.

طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد باید کیفیت بنزین وارداتی، تولیدی در کشور و در مجموع بنزین توزیع شده در جایگاه‌های بنزین را مورد آزمایش قرار دهد، انجام این کار نیازمند برخورداری سازمان استاندارد از آزمایشگاه و تجهیزات مناسب است و با این وجود قرار است این آزمونها در آزمایشگاه بندرعباس سازمان استاندارد انجام شود و بحث‌هایی نیز در مورد تجهیز آزمایشگاه کرج مطرح است که البته هنوز تجهیز نشده است.

* ابهام در توان آزمایشگاهی سازمان استاندارد

با این وجود مشخص نیست آزمون بنزین شهرهای مختلف چطور تنها با وجود دو آزمایشگاه امکان‌پذیر خواهد بود و آیا سازمان استاندارد قصد دارد از آزمایشگاه‌های وزارت نفت نیز استفاده کند یا خیر؟ در این صورت موضوع آزمایش مستقل توسط سازمان استاندارد زیر سوال خواهد رفت.

از سویی باید دید آزمایشگاه‌های مد نظر برای انجام این آزمایش قادر به آزمون بنزین بر اساس استاندارد 4904 که یک استاندارد اجباری جدید در مورد فرآورده‌های نفتی است، هستند یا خیر؟

در چنین شرایطی، آنالیزی که اخیراً در مورد بنزین تولید شده در پتروشیمی بندر امام صورت گرفته، نشان می‌دهد آزمایش انجام شده بر اساس استاندارد ملی 4904 صورت نگرفته است. همچنین بر خلاف ضوابط، جای چند امضا از نهادهای مختلف مسئول زیر برگه آنالیز بنزین خالی است و با وجود غیر استاندارد بودن این رویه، دستگاه ناظر دولت یعنی سازمان استاندارد هم اعتراضی به این موضوع نکرده است.

* چرا سازمان استاندارد تعلل می‌کند؟

با وجود گذشت چند ماه از مصوبه شورای عالی استاندارد در مورد واگذاری کار آزمون بنزین به سازمان ملی استاندارد، دلیل تأخیر این سازمان در انجام آزمون و اعلام نتیجه آن مشخص نیست. معلوم نیست کمبود منابع مالی برای تجهیز آزمایشگاه یا نمونه‌گیری از مبادی ورودی و مراکز توزیع بنزین دلیل این مسئله است یا اختلاف بر سر انجام آزمایش بین سازمان استاندارد و وزارت نفت مانع این کار شده است؟

همچنین مشخص نیست که آیا دولت حاضر به تأمین اعتبار لازم برای انجام آزمون بنزین به سازمان استاندارد است یا خیر؟ و اگر سازمان استاندارد قدرت چانه‌زنی برای جذب این اعتبار را ندارد، چرا مدتها بر لزوم واگذاری آزمون بنزین به این سازمان اصرار داشته است؟

در این وضعیت مسئولان سازمان ملی استاندارد نیز سکوت کرده و حاضر به اطلاع‌رسانی در مورد روند کار و اینکه بالاخره کیفیت بنزین چگونه و چه وقت آزمون و نتیجه آن اعلام خواهد شد، نیستند.

این در حالی است که مردم به عنوان ذی‌نفعان این موضوع همچنان منتظر اعلام نتیجه آزمون بنزین هستند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.