کارشناس مسائل بین المللی، با بیان اینکه لبخند دیپلماسی باید همراه با شمشیر غلاف شده باشد، گفت: در طول ده سال آینده آن چیزی که در مناسبات ایران و ۱+۵ حاکم خواهد بود، قدرت است.

لبخند دیپلماسی باید همراه با شمشیر غلاف شده باشد

به گزارش قدس آنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به درخواست آمریکا به سازمان ملل برای تمدید ۵ ساله اجرای قطعنامه شورای امنیت، گفت: رفتار آمریکایی ها پیش از اعلام توافق متفاوت است با زمان بعد از اعلام توافق.

کارشناس مسائل بین المللی، افزود: تا دو ماه دیگر که ساز و کار اجرای برجام در کنگره آمریکا تصویب شود، شاهد اینگونه موضع گیری مقامات آمریکایی یا باصطلاح دبه کردن آنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تا تصویب برجام روی سخن اوباما و جان کری کنگره آمریکاست، ادامه داد: آنها می خواهند به کنگره این پیغام را برسانند که دشمنی آمریکا با ایران پایان نیافته و سیاست تهدید و محدودسازی ایران، در زمینه های مختلف ادامه دارد و حتی توافق هسته ای هم نوعی محدودسازی جمهوری اسلامی است.

فلاحیت پیشه تاکید کرد: جان کری و اوباما به رای کنگره نیاز دارند تا آنچه که در وین صورت گرفته، تبدیل به یک قانون در آمریکا شود تا بعد از آن این قانون به ابزاری در دست دموکرات ها تبدیل شود که هم استفاده انتخاباتی و هم استفاده راهبردی از آن ببرند.

وی گفت: من معتقدم اگر توافقی صورت گیرد بعد از آن شاهد خواهیم بود که آمریکایی ها سعی می کنند باب های تازه ای را با ایران برای گفتگو و مذاکره باز کنند و در موضوعات مختلف منطقه ای برای استفاده از عمق استراتژیک ایران طلب همکاری کنند؛ بنابراین کاری که در ایران باید صورت بگیرد آن است که ما نیز با قدرت مواضع خود را دنبال کنیم. 

نماینده مجلس هشتم، با بیان اینکه  توافق باید در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و تحمیل قدرت ایران به قدرت های بزرگ جهانی باشد، گفت: معتقدم هنوز کار تمام نشده و تا روز اعلام توافق، رایزنی ها و جنگ سرد ادامه دارد.

وی در ادامه با اشاره به متن توافق گفت: در متن جمع بندی، بازرسی های ۲۵ ساله در بخشی از موارد مورد تاکید قرار گرفته ولی اساس کار این است که حداکثر تا ۱۰ سال دیگر کلیت پرونده ایران تحت نظر خواهد بود و این تحت نظر بودن متفاوت از ممانعت سازی و منع سازی برنامه های هسته ای ، تسلیحاتی و موشکی ایران است که این یک گام رو به جلوست؛ البته این گام ایده آل نیست در عین حال به هیچ وجه به معنای شکست هم نیست.

فلاحت پیشه با بیان اینکه این توافق یک توافق حد مقدور بود، گفت: توافق حدمقدور نیز شرایطی دارد که یکی از شرایط آن این است که بخش عمده ای از دستاوردها را برای ایران داشته، اما بخشی از دستاوردها را نیز نداشته است. دو مکانیزم عمده ای که در جمع بندی شکل گرفته تا حدی با خطوط قرمز در تلاقی است، ولی این سرنوشت تلاقی را رفتار ایران و ۱+۵ مشخص می کند.

وی زمان بندی اعلام شده در برجام را دارای ابهام توصیف کرد و توضیح داد: زمان بندی شکل گرفته در توافق مبهم و حتی به صورت باز است، یعنی قابل تمدید است؛ دیگر آنکه مکانیزم ماشه در بند ۱۱ و ۱۲ قطعنامه طراحی شده که باید مورد توجع بیشتر قرارگیرد؛ اما نوع رفتار ایران می تواند این دو مکانیزم را با کندی و یا عدم توفیق مواجه کند. البته گذر ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل کار بسیار خطیرتری از این دو مکانیزم بود که در قالب قطعنامه به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه در عرصه سیاست دو مقوله حق و قدرت وجود دارد، گفت: مقوله حق زمانی است که طرفین بپذیرند با انصاف با یکدیگر برخورد کنند که انتظار عدالت از قدرت های بزرگ بین المللی انتظار بی فایده ای است و ایرانی ها سالها منتظر بودند که جامعه بین المللی با حق در مورد آنان قضاوت کنند که این کار هرگز صورت نگرفته است. لذا مقوله دوم باقی مانده است که آن مقوله قدرت است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: در طول ده سال آینده آن چیزی که در مناسبات ایران و ۱+۵ حاکم خواهد بود، قدرت است، یعنی ایران کماکان باید ابزارهای قدرت خود را حفظ کند تا بتواند از دستاوردهای خود استفاده کند تا دستاوردهای منفی و مفاد منفی شکل گرفته در جمع بندی برجام و احتمالا نظرات کنگره آمریکا مانع رسیدن به اهداف ما نشود.

فلاحت پیشه، خاطرنشان کرد: لبخند دیپلماسی خوب است اما به شرطی که همراه با شمشیر غلاف شده باشد و این شمشیر غلاف شده شاخص های قدرت ایران است که در کل روند مذاکره حفظ شد و باید در روند توافق و اجرا هم باید حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.