وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه در آینده نزدیک همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی خود را افزایش می دهند.

ایران و ترکمنستان همکاری های منطقه ای و بین المللی خود را توسعه می دهند

به گزارش ایرنا، رشید مردوف دوشنبه شب در پایان چهاردهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: در این اجلاس تهران - عشق آباد برای توسعه مناسبات همه جانبه خود به نتایج خوبی رسیدند.

وی، ضمن تبریک به وزیر راه و شهرسازی در خصوص موفقیت های ایران در مذاکرات دیپلماسی اخیر، اظهار داشت: حدود دو هفته پیش توافقات مهمی در وین بین ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد و اطمینان دارم جمهوری اسلامی ایران با تعامل سازنده با جهان مراودات خود را توسعه می دهد.

مردوف با بیان آنکه توافقات انجام شده در بخش های سوخت و انرژی، بازرگانی، حمل و نقل، اقتصاد و آب بود، گفت: این اجلاس با هدف تحقق توافقات روسای جمهور ایران و ترکمنستان در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به عشق آباد انجام شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان افزود: روسای جمهور دو کشور توافق کردند تا 10 سال آینده حجم مبادلات ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار افزایش یابد، ضمن آنکه توافق شد میزان کالاهای ترانزیتی آنها باید به 10 میلیون تن تا 3 سال آینده افزایش یابد.

وی اظهار داشت: براساس بخش دیگری از توافقات دو رئیس جمهور مقرر شده در نیمه دوم سال 2015 تعداد کامیون های عبوری از مرزهای دو کشور روزانه به یک هزار دستگاه افزایش یابد که در این زمینه نیز به توافق رسیدیم.

مردوف با بیان اینکه برای تحقق توافقات روسای جمهور دو کشور باید برنامه های مشخصی را تدوین کنیم، تاکید کرد: علاوه بر اجرای پروتکل چهاردهمین اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی، تفاهم نامه ای در خصوص احداث پل سرخس در مرز دو کشور به امضا رسید که به زودی شاهد آغاز عملیات ساخت آن خواهیم بود.

در پایان چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که روزهای چهارم تا پنجم مرداد ماه جاری برگزارشد، سند همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و حمل و نقل توسط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان به امضا رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.