گروه اقتصادي-  محمد هرمزی - درحالی که شیخ‌نشینهای امارات با وعدهای پررنگ ولعاب درقالب وام‌های ظاهراً ارزان قیمت و واگذاری ساختمانها با شرایط قسطی به ایرانیان ...

امارات وترکیه دیگر بهشت سرمایه‌گذاران زمین و املاک نیست

 تلاش زیادی می‌کنند تا اعتماد از دست رفته خود را دوباره بازسازی کنند، ترکها نیز در یک رقابت نفسگیر با اماراتی‌ها به دنبال این هستند تا با ترفندهای موجه و با ارایه آگهی‌های جذاب،  پول دم خورده وراکد بسیاری از ایرانیان را به بازارهای کساد خود سرازیرکنند.

در شرایطی که کشور تشنه سرمایه‌گذاری است و بخش‌های مختلف اقتصادی در دوره گذار وعبور از وضعیت رکود به دوران رونق است وتوقع این است که دستکم سرمایه‌های سرگردان باسیاست‌گذاری درست  در بخش‌های مولد سرازیر شود.

اما مناطقی چون امارات بویژه دبی وبرخی ازشهرهای ترکیه که دوباره به سرزبان برخی ازهموطنان ایرانی افتاده دیگر بهشت سرمایه‌گذاران خارجی، بهشت گمشده و دنیای آمال و آرزوهای ایرانی‌ها نیست، معضل اقامت دراین کشورها باوجود مالکیت مسکن برای مهاجرین چنان سخت شده است که در همین اواخر بسیاری از سرمایه‌گذارانی که هوای داشتن ملک واملاک دراین کشورها رادرسر داشتند وبا فروش دارایی‌های خود درکشور و با پیش خرید برخی از این املاک هزینه گزافی راپرداختند وحالا پشیمان هستند!

اماراتی‌ها و ترکها هنوز چشم طمع به سرمایه‌های راکد ایرانیان دارند، نقدینگی سرگردانی که به دلیل خلأ سیاستگذاری‌های بخش‌های مختلف اقتصادی از بخش‌های متخلف تولید گرفته تا خدمات نتوانسته برنامه‌ای برای جذب آن داشته باشد  و تنها این موسسات غیر مجاز است که - بیش و کم - یک چهارم نقدینگی کشور راتوانسته تصاحب کند!که خود برمشکلات اقتصاد بیمار کشور افزوده است. وجود نقدینگی بیش از800 هزار میلیارد تومان معلوم است که خیلی از دلالان فروش ملک درخارج از کشور رابه هوس می‌اندازد اما هنوز تدبیر مشخصی برای مدیریت آن درکشور وجود ندارد.

برای مثال سیاستها وبسته‌های تشویقی تاکنون نتوانسته دربخش مسکن کشور تحرک جدی درمیزان معاملات وساخت مسکن ایجاد کند و همچنان هزاران میلیارد نقدینگی حبس شده در زندان خانه‌های خالی از سکنه گرفتار هستند.

در این فضا اما کشورهای رقیب برای جذب سرمایه‌های ایرانیان بازهم دست بکار شده‌اند.

در این‌باره آگهی‌های جذاب فروش ملک در کشورهای همسایه بویژه ترکیه هر روز به تعداد خریداران این املاک اضافه می‌کند و دلالان با وعده‌های غیرواقعی، ایرانیان را به این بازارها می‌کشانند.

دراین باره مهر می‌نویسد: برخی از دلالان فروش مسکن در ترکیه، وعده اقامت در صورت خرید ملک را می‌دهند؛ ادعایی که جنبه واقعیت ندارد و تاکنون ایرانیان نتوانسته‌اند با خرید ملک در این کشور، اقامت دایمی را دریافت کنند. این آگهی‌های پررنگ و لعاب، نه تنها در شبکه‌های ماهواره‌ای، بلکه در سایت‌های اینترنتی هم خودنمایی می‌کند. در واقع برخی از این دلالان با راه‌اندازی سایتهای اینترنتی برای ایجاد ارتباط مستقیم با خریداران تلاش دارند تا بتوانند آنها را ترغیب به خرید ملک کنند.

اما رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با تشریح پشت‌ پرده موج جدید ملک فروشی در دوبی نیز گفت: امارات با خرید ملک، اقامت به خریدار نمی‌دهد و مردم باید مراقب قراردادهای یک سویه اماراتی‌ها باشند.

مسعود دانشمند به نسیم می‌گوید: بیشتر قراردادهای فروش ملک که در دوبی و ترکیه به مشتریان داده می‌شود، قراردادهایی یک سویه است و مردم عموماً بدون توجه به مفاد حقوقی، آنها را امضا می‌کنند؛ بنابراین ممکن است که به دردسر هم بیفتند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: در این میان، توصیه ما به مردم این است که برای خرید هر گونه ملک در امارات، به اتاق بازرگانی مراجعه کنند، چراکه تبلیغات همیشه هست و هیچ فردی هم نمی‌گوید که ملکش مشکل دارد. همین کار را کاسبان ساخت و ساز در ترکیه، بلغارستان و رومانی هم انجام می‌دهند و مردم هم نباید به سادگی، تبلیغات پرجاذبه این کاسبان را باور کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل ناآشنایی ایرانی‌ها با قواعد حقوقی بین‌المللی، متأسفانه در شرایط خرید مواردی نوشته می‌شود که براساس آن، گاهی قراردادها به صورت یکطرفه و کاملاً یکباره فسخ می‌شود و معمولا اگر دو قسط به موقع پرداخت نشود، قرارداد باطل و همه پول‌هایی که تاکنون پرداخت شده است، از بین می‌رود.

به گفته دانشمند، اگر یک ایرانی قرار است در خارج از کشور، ملکی را خریداری کند، باید به تمامی مفاد قرارداد، نگاه حقوقی داشته باشد و باید از وکیل خود کمک گیرد اما اگر دسترسی به وکیل آشنا به قواعد امارات را هم ندارد، بهتر است به اتاق بازرگانی اعتماد کرده و از او مشاوره بخواهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.