۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 300282

آشنایی با مشاغلی که باعث بیماری‌های ریوی می شوند

مشاغلی که باعث بیماری‌های ریوی می‌شوند

دکتر محمد رضا زاهد پور انارکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فاکتورهای متعددی در ایجاد بیماری‌های ریوی دخالت دارند، که این بیماری‌های ریوی به بیماری‌های شغلی و بیماری‌های آلرژیک تقسیم می‌شوند. بیماری‌های شغلی، در ارتباط با شغل و محیط زیست می‌باشند اما بیماری‌های آلرژیک به تنهایی به چند گروه تقسیم می‌شوند. 

 
وی گفت: بیماری‌هایی که زمینه ارثی دارند، مانند آسم‌، زیمیت آلرژیک گاهی می‌تواند در اثر شغل هم ایجاد شوند، برای مثال در مواردی که فرد با آلاینده‌های زیادی در شغل‌های دامداری، کشاورزی و کارخانه‌های لبنیات یا پودرسازی سر و کار دارد، به این بیماری‌های شغلی دچار می‌شوند.
 
دکتر زاهدپور انارکی افزود: دیگر بیماری‌هایی که ممکن است بوجود آید بسته به مواد آلاینده‌ای که فرد با آن سر و کار دارد به این شرح می‌باشد: افرادی که در مشاغل ساختمانی و یا معدن، تونل، جاده‌سازی مشغول فعالیت می‌باشند در معرض گرد و غبار سیلیس هستند که اصطلاحا به آن سیلیکوز گویند افرادی که در معادن زغال سنگ مشغول به کار می‌باشند به بیماری‌ کارگران زغال سنگ مبتلا می شوند که در این بیماری گرد و غبار در ریه‌ها انباشته می‌گردد و باعث واکنش دفاعی بدن می‌شود که این واکنش منجر به تغییراتی در ساختمان و بافت ریه می‌شود. 
 
وی در ادامه گفت: بیماری‌های دیگر نیز وجود دارد که به علت مواد آلی ایجاد می شود و بسته به اینکه مواد آن پروتئینی باشد و یا بیولوژیک مانند قارچ‌ها و کپک‌ها متفاوت است.  بیماری‌ ریه کشاورز که به علت انبار کردن علوفه در انبار و رشد قارچ‌ها ایجاد می‌گردد و در طی آن هنگامیکه کشاورز این علوفه‌ها را بیرون می‌آورد تا دام استفاده کند، این ذرات و قارچ ها می‌تواند وارد ریه وی شود و بر ریه تاثیر می‌گذارد، همچنین افرادی که در دامداری و مرغداری مشغول کار می‌باشند هم می‌توانند به آسم شغلی مبتلا شوند که این بیماری هم می‌تواند باعث ایجاد بیماری واحد تبادلات گازی که آلول‌ها را درگیر می‌کند و در ارتباط با محیط زیست و شغل است، شوند. 
 
گفتنی است، بیماری‌های دیگر نظیر سرطان ریه نیز وجود دارد سرطان‌های ریه که 90 درصد آن در ارتباط با استعمال دخانیات می‌باشد، قابل پیشگیری هستند و فاکتورهای ژنتیکی کمتر در آن دخیل هستند.  در مورد سرطان ریه نیز آلاینده‌ وارد ریه فرد می‌گردد و باعث ایجاد این مشکل می‌گردد البته برخی موارد دیگر هم علاوه بر دخانیات وجود دارد، مانند: مواد شیمیایی، PBC، بخارات فلزات سنگین ترکیبات بنزین، آلاینده‌های محیط زیست، سوختن روغن‌های سنگین که سرطان زا می‌باشند.
 
دکتر زاهدپور انارکی در پاسخ به این سوال که راه پیشگیری از بیماری‌های ریوی مرتبط با شغل چه مواردی هستند، گفت: با استفاده از وسایل محافظتی برای جلوگیری از گرد و غبارهای حاصله و یا دیگر موارد می‌توان پیشگیری کرد، یکی از این وسایل محافظتی ماسک‌های مخصوص بسته به اینکه مواد شیمیایی بخار است و یا گرد و غبار می‌باشد‌.  گاهی این افراد باید با لباسهای مخصوص و وسایل خاص به کار بپردازند. افرادی که در کارخانه‌های سیمان و آزبست مشغول به کار می‌باشند باید از وسایل محافظتی استفاده کنند. یکی از علت‌های فیبروز ریه و بیماری  سرطان ریه، بیماری‌های شغلی آزبست یا پنبه نسوز می‌باشد کاربرد آزبست در ساختمان و وسایل کشتی و قایق بسیار می‌باشد، زیرا ماده‌ای است که مقاوم در برابر رطوبت و حرارت است و بهترین وسایل برای جلوگیری از بیماری شغلی آن استفاده از وسایل حفاظتی است. 
 
وی در پایان گفت: افرادی که در مرغداری مشغول فعالیت هستند،‌ هنگامیکه از محل کار به منزل می‌روند باید لباس محل کار را از لباس منزل جدا کنند و همراه با آلاینده‌های موجود در محل کار به منزل نروند زیرا گاهی افرادی که در این محل‌ها فعالیت دارند، لباسهای سر کار خود را به منزل می‌برند و باعث انتقال آلاینده‌ها به سایر افراد خانواده نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.