مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه ریزگردهای نمکین که در این استان وجود دارد می‌تواند ناقل بیماری باشد، گفت: برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، قم را در آینده غیرقابل سکونت می‌کند.

ریزگردهای نمکین قم را غیرقابل سکونت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، احمد حاج حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات زیست محیطی که برداشت بی‌رویه از منابع آبی در استان قم ایجاد کرده اظهار داشت: در حال حاضر همین موضوع ریزگردها یکی از آثار برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی است چرا که برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی موجب کاهش رطوبت خاک شده و ورزش بادها روی چنین خاکی ریزگردها را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر بی‌توجهی‌ها به مسئله برداشت بی‌رویه ادامه پیدا کند، در آینده استان قم از لحاظ زیست محیطی قابل سکونت نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه مسئله ریزگردها وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم در استان قم با ریزگردهای نمکین روبه‌رو هستیم، ابراز داشت: این ریزگردها به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی می‌توانند ناقل باکتری‌ها و بیماری‌های مختلف نیز باشند.

وی اضافه کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب الگوی مصرف را اصلاح کرده و میان منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم.

الگوی مصرفی مشابه اروپا

حاج‌حسینی گفت: در بخش شرب در حال حاضر الگوی مصرفی قم مشابه الگوی مصرف اروپا است این درحالی است که ما در استانی زندگی می‌کنیم که سرانه منابع آبی تجدیدپذیر زیر هزار متر مکعب است. ‌

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در استان ما هم ۱۶۰ میلی لیتر در سال است، افزود: البته باید این موضوع را در نظر داشت که در زمینه بارندگی تنها میزان بارش مهم نیست بلکه روان آب‌ها مهم است. گاهی بارش وجود دارد اما زمان و شدت آن به گونه‌ای است که موجب ایجاد روان آب‌ها نمی‌شود که این نوع بارش برای ما سودی نخواهد داشت.

چاه آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم اظهار داشت: همین امسال بارندگی ۲۰ درصد کمتر از میانگین بوده در حالی که روان آب‌ها حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و این به این خاطر است که زمان، توزیع و شدت بارندگی مناسب نبوده در نتیجه بارندگی مفید نداشته‌ایم.

سالانه یک متر نشست در دشت‌ها

وی بیان کرد: در دشت‌ها هر سال یک متر نشست زمین به دلیل جایگزین نشدن منابع آبی زیرزمینی داریم.

حاج حسینی با اشاره به راه‌حل‌هایی که می‌تواند کمی این فضا را تغییر دهد، گفت: عملیاتی ترین کاری که در شرایط کنونی می‌توانیم انجام دهیم این است که میزان برداشت از سفرهای‌ آب زیرزمینی را در مرحله اول حداقل ۵۰ درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح‌ اولین و ضروری‌ترین قدم است ادامه داد: در مرحله بعد باید تلاش کنیم میزان برداشت از سفره‌ها به حد استاندارد برسد؛ یعنی یک سوم حالت کنونی تا شرایط آینده زیست محیطی در استان قم بدتر از امروز نباشد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم این سازمان طرحی را در دستور کار دارد که با نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی را کاهش دهد.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.