۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 304183

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تامین ۱۰۷ درصدی بودجه صنایع دفاع در سال ۹۳ گفت: دولت اهتمام جدی به بخش دفاعی دارد و یقینا اگر وضع اقتصادی دولت بهتر شود به این بخش توجه فزون تری خواهد داشت.

وزیر دفاع: دولت اهتمام جدی به بخش دفاعی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایرنا، سردار حسین دهقان با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار کرد: در روزهای آغازین پیروزی انقلاب فاقد صنایع دفاع برای تامین نیازهای دفاعی بودیم و بعضا برخی امکانات را از غرب و شرق داشتیم و این ابزار با حضور مستشاران خارجی نگهداری و استفاده می شد.

وی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب مستشاران کشور را ترک کردند و ما باید قادر می بودیم تجهیزات را نگهداری، تعمیر و استفاده کنیم و نیروهای مسلح با راه اندازی جهاد خودکفایی به سمت تامین نیازها رفت و با کادر نیروهای مسلح با روحیه جهادی و ایمانی، ورود به عرصه های ناشناخته انجام شد تا از داشته ها بتوانیم استفاده کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: در دوران جنگ تحمیلی در عرصه دفاع شرایطی ایجاد شد که بتوانیم با رژیم بعث عراق که مورد حمایت دنیا بود ، مقابله کنیم. در آن دوره ابزاری در اختیار ما قرار نداشت و ریشه های صنایع دفاعی در کشور از همان زمان شکل گرفت.
سردار دهقان تصریح کرد: صنایع دفاعی در اختیار نیروهای انقلاب قرار گرفت و آنان تلاش کردند به عمق صنعتی و تکنولوژیکی برای رفع نیازها تلاش کرده و در عین حال بخشی از نیازهای خود را نیز از خارج تامین می کردیم.
وی عنوان کرد: همپای دوران گذار از جنگ جوانان و دانشمندان آمدند و به عرصه طراحی و اقلام دفاعی وارد شدند و از همان روزهای آغازین این ذهنیت که ما باید بدون توجه دنیا در پشتیبانی از اقلام ما، باید به تولید موارد مورد نیاز بپردازیم شکل گرفت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در گام بعد برای نمونه سازی اقلام تلاش کرده و به مهندسی معکوس و باز مهندسی اقلام رسیدیم و در ادامه متناسب با شرایط در سلاح مورد نظر تغییراتی ایجاد و در ادامه وارد فاز طراحی و تولید شدیم.
به گفته سردار دهقان، امروز قادریم نیاز خود از مرحله ایده تا محصول را خودمان به صورت داخلی طراحی و تولید کنیم.
وی تاکید کرد: اولین عاملی که این مسیر را فراروی ملت ایران قرار داده بحث خودباوری است. ما می توانیم وارد عرصه های ناشناخته شویم و مسیر مورد نظر را طی کنیم. به طور طبیعی تامین نیاز از دیگر دلایل رخ دادن این مهم است و وقتی شما در وضعیتی قرار می گیرید که درها را به روی شما می بندند، انگیزه بیشتر برای تامین نیاز خواهید داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دفاعی کشور گفت: هر سال از آغاز کار دولت یازدهم برنامه ای داشتیم که میزبان رییس جمهوری بودیم. سال گذشته نمایشگاهی ترتیب داده شد و دستاوردهای دفاعی ساخته شده تا سال 92 و میانه 93 به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال مردم، نمایندگان، سفرا، دانشمندان قرار گرفت.
سردار دهقان در این باره ادامه داد: امسال سعی کردیم وضعیت متفاوتی را به نمایش بگذاریم و محصولات و سامانه های تولیدی و فناوری های کسب شده از میانه سال 93 تا امروز به صورت برگزیده در نمایشگاه یاد شده رونمایی شود و برخی محصولات نظامی و دفاعی به عنوان نمونه ای از دستاوردها در نمایشگاه فناوری های نظامی به نمایش گذاشته شد.
وی درباره برنامه های چهار ساله اش در وزارت دفاع اظهار کرد: محور اساسی برنامه ما در وزارت دفاع، تحولی بود تا این وزارتخانه ارتقاء یابد. این وزارتخانه در سال های گذشته در پشتیبانی از نیروهای مسلح با توجه به محدودیت ها و شرایط موجود موفق عمل کرده بود اما تطوری که در محیط امنیتی به وجود آمد و تهدیدات شبکه ای که شروع به شکل گیری کرد اقتضای این را می کرد که با توجه به سرمایه عظیم حاصل از گذشته، مسیر بزرگتری را در بازه زمانی کوتاه تر برداریم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: باید وارد فضای جدید می شدیم و تلاش کردیم در بحث مدیریت سازمانی به جامعه مدیریتی خود این امر را القا کنیم که باید فضای کاری را به گونه ای متحول کنند که بازه های زمانی تحول نیروهای مسلح را کاهش داده و الزامات مورد نظر را متناسب با تهدیدات ایجاد کنند. باید با یک نگاه بلند راهبردی پیش دستانه فکر کنیم و عرصه وقوع تهدید را بشناسیم تا غافلگیر نشویم.
سردار دهقان ادامه داد: معتقدیم به این نقطه رسیده ایم. پیشتر زمان مورد نظر برای طراحی و تولید حدود 5 تا 6 سال بود اما این مدت زمان به 3 سال رسیده و این زمان را تلاش می کنیم به دو سال و نیم تقلیل دهیم.
وی با اشاره به پیوند دستاوردهای دفاعی با دیگر عرصه های صنعتی توضیح داد: تلاش ما بر این است ظرفیت های مختلف دانش بنیان و صنعتی را شناسایی و توان تولیدی خود را به وسعت جغرافیای کشور گسترش دهیم و هرجا استعدادی وجود دارد در این سیستم تعریف شود.
سردار دهقان یادآور شد: ذات بخش دفاع زنده بودن در عرصه دفاع و بحث مرگ و حیات است. حوزه دفاع جای شوخی و بازی نیست که بگوییم با امکانات پایین تر می سازیم. شما با ارتش ها و کشورهایی مواجه هستید که در بالاترین سطح قرار دارند و باید هوشیار باشید.
وی با بیان این که روی چیزی که امنیت ما را تامین کند متمرکز می شویم گفت: صنعت دفاعی کشور از ظرفیت های موجود استفاده کرده و به بخش غیر نظامی نیز کمک می کند. بخش دفاع می تواند به جامعه در فناوری های نوین یاری رساند.
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، ذخیره سازهای الکتریکی یکی از این اتفاقات است و عمده مصرف باطری های مخابرات کشور از سوی وزارت دفاع تامین می شود. این وزارتخانه حتا به سمت تولید ماشین ها و دوچرخه های برقی گام برداشته است و این تکنیک ها در حوزه نظامی کاربرد دارد اما سرریز آن وارد جامعه می شود.
سردار دهقان ادامه داد: حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز ابزاری را نیاز دارد که با توجه به حضور مهندسان ما و توانمندی ها، در این راه می توانیم کمک کنیم.
وی تاکید کرد: اگر ما صلح و امنیت و عدم وقوع جنگ را می خواهیم، این مهم جز با قدرتمندی ملی و نظامی محقق نمی شود. به میزانی که یک ملت دارای قدرت است، کشور امنیت دارد و به میزان امنیت یک کشور، می توان به توسعه توجه کرد لذا توسعه و امنیت دو روی یک سکه اند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر دنبال توسعه و امنیت و ثبات هستیم باید در همه زمینه ها به خصوص در حوزه دفاعی قوی و قدرتمند باشیم و این امر به عنوان یک منطق برای همه پذیرفته است.
سردار دهقان یادآور شد: ما در عین آن که تعاملات خود را با دیگر کشورها به صورت سازنده برقرار می کنیم و همکاری سازنده داریم به تامین نیازهای دفاعی توجه می کنیم و برغم دشواری های پیش رو، بخش دفاع در دو سال اخیر، تمام اعتبارات مورد نظر در بودجه عمومی کشور را دریافت کرده و حتا سال 93 تا 107 درصد بودجه مصوب را دریافت کردیم، در حالی که تحقق درآمد های دولت 80 تا 85 درصد بوده است.
وی ادامه داد: این مهم بدان معنا است که دولت به بخش دفاعی اهتمام دارد و یقینا اگر وضع اقتصادی دولت بهتر شود دولت به این بخش توجه فزون تری خواهد داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: این اعتقاد دولت و شخص آقای روحانی است که ما باید نیروهای مسلح عزتمند، باقدرت و مجهز به تجهیزات روزآمد داشته باشیم.
سردار دهقان درباره هدف از ایران هراسی گفت: این امر ریشه عمیق تحلیلی دارد. ایران اسلامی به عنوان نظام سیاسی متفاوت در عرصه بین الملل رفتار می کند و نظام سلطه، درگیری ریشه ای با نظام ما دارد لذا دشمن در طول زمان هر اقدامی می توانسته علیه ما انجام داده و اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی از جمله این اقدامات است.
وی افزود: امروز نیز جنگی نیابتی در قالب گروه های تکفیری در دنیای اسلام توسعه می دهند و می خواهند دنیای اسلام را در مقابل هم قرار داده و مباحثی همچون شیعه و سنی و عرب و عجم را مطرح می کنند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: باید این مهم را متاسفانه اذعان کنیم به رغم این که همه کشورهای همسایه ما این باور را دارند که ایران اسلامی هیچگاه به دنبال تجاوز به آنان نبوده و نمی خواهد جریان های سیاسی خاص را در این کشورها ایجاد کند اما نظام سلطه و در راس آن آمریکا و اسراییل به دنبال تحقق دو هدف در منطقه ما هستند. این اهداف نخست به امنیت اسراییل باز می گردد و دوم بحث امنیت انرژی است چراکه بخش بزرگی از نفت و گاز در منطقه خاورمیانه قرار دارد.
سردار دهقان تصریح کرد: آنها برای تامین این دو امنیت نیاز به دلیل دارند و باید دلیلی نیز برای توسعه صنایع نظامی خود داشته باشند. با این کار زمینه بستر حضورشان و بازار برای فروش سلاحشان فراهم می شود. با حفظ این وضعیت می توانند جریان پیوسته در مواجه با انقلاب اسلامی و شعارهای این انقلاب را محدود کنند.
وی افزود: در اعتقادات دینی ما تجاوز به عهدی پذیرفته نیست. ما دنبال تهاجم و تولید سلاح تهاجمی نیستیم اما در حوزه دفاع از نظام با کسی تعارف نداریم و این امر را در دوران جنگ تحمیلی نشان دادیم که به رغم این که همه ظرفیت ها در اختیار صدام بود، او عقب زده شد و دنیا به خواسته های ملت تمکین کرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: آنچه برای ما مهم است و در سیاست خارجی ما عینیت پیدا می کند این است که از تمامیت ارضی دفاع می کنیم و امنیت و ثبات به سود همه است و صلح بستر همکاری گسترده برای همگان فراهم می کند.
سردار دهقان ادامه داد: هرچه بتوانیم در حوزه توسعه ثبات و امنیت منطقه و جهانی انجام دهیم حتما انجام می دهیم و به طور فعال در این حوزه ها حضور می یابیم.
وی به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: زمانی که طالبان در افغانستان حاکم شد آمریکایی ها در تلاش بودند که چهره ای متفاوت از اسلام را به دنیا معرفی کنند و بگویند این اسلام، اسلام خشونت و جنگ و تخریب و بی رحمی است. از دل طالبان که دست ساز آمریکا و مورد حمایت برخی کشورهای منطقه بود، القاعده به وجود آمدکه آمریکایی ها را مورد هجوم قرار داد و 11 سپتامبر به وجود آمد. این گروه با کشته شدن بن لادن تاریخ مصرفشان از دست رفت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: در ادامه موضوع بیداری اسلامی در کشورهای آفریقایی و عربی از جمله مصر مطرح شد و آمریکایی ها سعی کردند سوار این موج شده و این بیداری را به سود خود مصادره کنند و در برخی جاها از جمله مصر موفق شدند.
سردار دهقان عنوان کرد: در ادامه تلاش کردند محور مقاومت را تضعیف کنند و با توجه به موقعیت تعیین کننده سوریه، این کشور را با تجهیز گروه های تکفیری مورد تهاجم قرار داده و در ادامه این گروه ها به شمال عراق رفتند و نتیجه شرایطی است که می بینیم.
وی گفت: آنچه که این مرزها را در حوزه درگیری تعریف می کند تقابلی است که آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی در مقابل با جریان مقاومت شکل دادند و هدفشان تضعیف جبهه مقاومت است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که ما مدافع استقلال، تمامیت ارضی و تعیین سرنوشت کشورها از سوی ملت ها هستیم درباره سیاست کشور در برابر محور مقاومت پس از توافق هسته ای حاصل شده، گفت: مقاومت حیات و بقای هرچه بیشترش برای ما یک هدف راهبردی است؛ در این زمینه در بعد معنوی، سیاسی و مشاوره ای کمک می کنیم. در بخش تجهیزات نیز آنچه دولت ها از ما بخواهند دریغ نمی کنیم. چه در سوریه و چه در عراق و یمن و در هرجایی از دنیا اگر دولت قانونی از ما کمک بخواهد آنها را برای دفاع از خود همراهی می کنیم.
سردار دهقان ادامه داد: ما فکر می کنیم ملت عراق باید انسجام خود را پیدا کنند و این صحبت هایی که درباره تجزیه و قومیتی کردن عراق سر داده می شود نه به سود ملت عراق و نه به مصلحت ثبات منطقه است.
وی تاکید کرد: این امر اهداف استعماری است که از قدیم در دستور کار برخی کشورها است و طرح چنین موضوعات جاهلانه ای به مصلحت آنان نیست و ملت عراق نیز به دنبال تحقق این امر نیستند اما آنچه امروز در عراق رخ می دهد این است که گروه های تکفیری سرزمینی را در اختیار گرفته و از طریق آن به دنبال ایجاد نا امنی و توسعه و گسترش دامنه حضور خود هستند.
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جریان تکفیری امروز تنها بلای جان کشورهای اسلامی نیست بلکه پدیده ی شومی است که امنیت جهان را به خطر انداخته و حتا آمریکایی ها نیز بی نصیب از این پدیده نخواهند بود.
سردار دهقان در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر این که رییس جمهوری آمریکا اظهار کرده که توانایی نابودی قدرت نظامی ایران را داریم و پاسخ شما به این اظهار نظر چیست گفت: باید از خود اوباما بپرسید که به این حرف اعتقاد دارد. اوباما روزی هم اعلام کرد که اگر بتوانیم حتا یک پیچ از تجهیزات هسته ای ایران را باقی نمی گذاریم و در ادامه اعلام کرد که توان هسته ای ایران قابل باز پس گیری نیست.
وی تصریح کرد: امروز سیاستمداران آمریکایی دنبال تامین منافع ملت آمریکا نیستند. آنان مالیات را از مردم می گیرند تا منافع اسراییل را با جنگ افروزی تامین کنند. لابی صهیونیست حاکم بر جریان تصمیم گیری آمریکایی ها است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: این اظهارات رییس جمهوری آمریکا یک نوع اطمینان بخشی به مخالفان است. این بیان قدرت ایران است نه قدرت آمریکایی ها. این که رییس جمهوری آمریکا می گوید آمادگی مقابله با ما را دارد بدان معنا است که اگر ما ملت قدرتمندی نبودیم نیازی به این حرف ها نبود و اوباما امروز این استیصال و انفعال را دارد و همه ، ملت ، قدرت و رهبری ایران را می شناسند و آزموده را آزمودن خطاست.
سردار دهقان در ادامه یادآور شد: تحریم ها برای ما فرصت ساز بوده و هرچه دشمن حلقه را بر ما تنگ کرده در مسیر خودکفایی باورمندانه تر حرکت کردیم.
وی تاکید کرد: از ابتدایی که مذاکرات هسته ای مطرح شد مسوولان اعلام کردند که مذاکرات ما با 1+5 خارج از بحث هسته ای نیست. آنچه در برجام آمده صرفا درباره مسائل هسته ای است. عامل نگرانی قطعنامه 2231 است و بحث فروش نظامی به ما است. چیزی که قبلا در 1929 آمده بود، این بود که فعالیت های ما را در حوزه موشک های بالستیک ممنوع کرده بودند و همه دنیا را برای همکاری با ما در این وادی منع کرده بودند و کسی با ما در این زمینه آنچنان همکاری نکرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: در قطعنامه جدید این اتفاق محدود به یک بازه زمانی شده و آمده است که از جمهوری اسلامی ایران خواسته می شود (نه اینکه باید) که از طراحی موشک های بالستیکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای خودداری کند. ما از آغاز و نه در آینده به دنبال سلاح هسته ای نبودیم و نیستیم.
سردار دهقان افزود: اساسا مقوله دفاع حق همه ملت ها است و هیچکس در این حوزه نمی تواند محدودیتی را تعریف کند و هر ملتی بر اساس ظرفیت های خود، دفاعش را تامین می کند.
وی یادآور شد: به عنوان ملت مستقل منطقه، هیچ عاملی نمی تواند اراده ما را برای افزایش عزم دفاعی متناسب با تهدیداتی که تشخیص می دهیم کاهش دهد لذا موشک های بالستیک، کروز و موشک های پدافندی، متناسب با تهدیداتی که تشخیص می دهیم طراحی کرده و می سازیم و مانورهای خود را نیز انجام می دهیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: رژیم صهیونیستی متعهد به هیچ قطعنامه ای نیست و آمریکایی و اروپایی ها آن را حمایت می کنند و ما هیچ گاه این فرض را نمی پذیریم که دشمن بر ما غلبه پیدا کند.
سردار دهقان ادامه داد: وقتی صنعت موشک های بالستیک به صورت بومی در اختیار ما است چگونه می خواهند محدودیت ایجاد کنند؟ ما از طراحی محصول تا تولید و ارتقا و بهبود را در اختیار داریم.
وی گفت: متناسب با تهدید محتمل برد موشک ها را بر همان مبنا توسعه می دهیم و متناسب با عنصر تهدید کننده موشک های ما برد لازم را دارد.
وزیر دفاع تاکید کرد: در فرایند طراحی و تولید باید تست هایی را انجام دهیم لذا عدم انجامش موجب توقف تولید است و تست خود را انجام می دهیم و اکنون نیز محدودیتی در این زمینه نداریم.
سردار دهقان عنوان کرد: در رزمایش باید به دنبال آموزش و کسب آمادگی باشیم لذا در مقاطع و سطوح مختلف این رزمایش ها انجام می شود. وی درباره توسعه فناوری های ماهواره ای نیز اظهار کرد: برنامه 10 ساله فضایی پیشتر طراحی و اهداف مشخصی نیز برای حضور در فضا معلوم شده بود و این برنامه تا مرحله ای پیش رفت اما این اتفاق از سال 90 با کندی ادامه یافت اما امروز ما در ایستگاه های زمینی و حامل های پرتاب و ساخت ماهواره ها برنامه های خود را پیش می بریم و به جز برنامه های مالی، عاملی مانع توسعه این اتفاق نبوده است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین اضافه کرد: امسال ماهواره بر سیمرغ را تست می کنیم و قادر هستیم که ماهواره های سنگین را در مدارات بالا قرار دهیم.
سردار دهقان درباره ادعای واهی برخی رسانه های غربی درباره پاکسازی پارچین گفت: در جاده پارچین در کنار سد ماملو در زمان آبگیری جاده جدیدی را احداث کردیم زیرا جاده قبلی در حوزه آبگیری سد قرار می گرفت در یک پیچی، این جاده نشست کرد و باید این بخش در فاصله کوتاهی ترمیم می کردیم و ماشین های بسیاری در این بخش فعالیت کرد.
وی تصریح کرد: اگر ما در گذشته کاری کرده بودیم باید کم عقل باشیم بخواهیم در فرصتی اندک آن را پاکسازی کنیم و در خیابان نیز چنین اقداماتی انجام نمی دهند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: منطقه پارچین بسیار گسترده است و همیشه در این منطقه ماشین آلات کار کرده و ماهواره های آنان همواره این تصاویر را ثبت می کند.
سردار دهقان درباره تحویل اس 300 و قرارداد جدید با روس ها اظهار کرد: قرار داد قبلی لغو شد و طرف روس آن را لغو کرد و ما کلیه مبالغ پرداختی را دریافت کردیم. در این دوره اخیر و در ملاقات ها موضوع اس 300 مطرح شد و دکتر روحانی نیز در دیدار با پوتین این بحث را عنوان کرد و در نهایت روسیه سال گذشته قول داد که موانع فعال شدن قرارداد را که عموما مسائل حقوقی داخلی بود، رفع کند.
وی تصریح کرد: هیچ دلیلی برای لغو این قرارداد به جز فشار آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی به روس ها وجود نداشت و در نهایت با مباحث انجام شده به این جمع بندی رسیدند که این سامانه به ما تحویل داده شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: در حقیقت قرارداد جدید نیست بلکه متممی به قرارداد قبلی افزوده شده و ما خواسته های خود را افزایش دادیم و مقرر شده تا پایان 2015 این مجموعه را تحویل بگیریم.
سردار دهقان درباره سامانه بومی و ملی باور 373 و شباهت های آن با اس 300 اظهار کرد: اس 300 یک مقوله و باور 373 یک مقوله دیگر است. این دو سیستم پدافندی با برد بلند بوده و می توانند همزمان چند هدف را تعقیب قرار داده و منهدم کنند.
وی افزود: ما از سال 79 درگیر اس 300 بودیم و بر جنبه های عملیاتی این سیستم مسلط بودیم و در طراحی این سامانه برد بلند سیستمی را طراحی کردیم و این سیستم متفاوت از باور 373 است و سال 95 این سیستم را در اختیار خواهیم داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه درباره همکاری با روس ها برای ساخت جنگنده توضیح داد: زیرساخت های صنعتی مان در حدی است که نمی خواهیم فقط مشتری باشیم. مشارکت در طراحی و تولید و بازار را باید داشته باشیم و روس ها نیز این را پذیرفته اند. به دنبال خرید جنگنده از روس ها هستیم اما در مرحله اجرا، به دنبال دانش فنی و ساخت در داخل نیز هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.