گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - وزیر نفت در نشستی خبری از تلخی‌ها و سختی‌های امروز کشور گفت، اما با لحنی سرشار از کنایه، لطیفه و البته با حوصله‌ای مثال زدنی.

زنگنه: منتقدان مرا متخصص «مفت فروشی نفت»  می‌شناسند

به گزارش خبرنگار ما، بیژن نامدار زنگنه، شیخ الوزرای کابینه یازدهم روز گذشته و در نشستی خبری از دغدغههای خود و دولت حرف زد و وقتی حاضران در پاسخ به هر پرسشی با جملات مزاحآمیز وی روبهرو شدند، گفت: امروز با حوصله پاسخ میدهم چون هفته دولت است! وی وقتی گریزی به پرونده بابک زنجانی زد، به نظر رسید خونش به جوش آمد و از این گلایه کرد که هر وقت از بابک زنجانی حرف میزند، برخی رسانهها تا مدتها «فحش» نثارش میکنند؛ زیرا احتمالا زنجانی «پسرخاله» برخی رسانههاست!

وی بابک زنجانی را رکوددار فساد در گذشته جهان و ایران دانست و گفت: این رکورد در آینده هم شکسته نمی شود. البته پروندههای نفت جی، سپاهان، دکل و... از جمله موارد دیگری است که فساد در آنها دیده شده است و در بحث مبارزه با فساد  مصمم هستیم و دوست و آشنا نمیشناسم و با کسی عقد اخوت نبستهام. زنگنه آن زمان که صحبت از لابیهای صهیونیزم و عربستان علیه ایران پیش آمد، با لحنی طعنه آمیز به خبرنگاران گفت: این نخست وزیر اسراییل اسمش نتانیاهو بود؟ اینجا بود که شلیک خنده خبرنگاران برای چندمین بار در سالن شهید بهشتی وزارت نفت پیچید.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به منتقدان داخلی دیپلماسی انرژی دولت و آنهایی که به قول زنگنه وی را  «متخصص مفت فروشی نفت» میدانند، گفت: مگر مملکت صاحب ندارد و هیچ کس بر عملکرد من نظارت ندارد که با اراده من قیمت نفت بالا و پایین شود؟ اینکه میگویند، دیپلماسی انرژی من در اوپک ضعیف است و من در کاهش قیمت نفت نقش داشتهام، حرف عجیب و خنده داری است؛ چون قیمت نفت جهانی و تابع مؤلفههای خاصی است. آیا شما قبول میکنید من عامل به همریختگی اقتصاد چین و افت شاخصهای بورس هستم؟

 اگر قبول دارید که من چنین قدرتی دارم که میتوانم سبب اختلال در اقتصاد جهانی شوم، پس از رئیس جمهور آمریکا نیز مهمتر هستم! او تأکید کرد: کشوری که یک میلیون بشکه صادرات نفت دارد، به همان اندازه هم در بازار جهانی قدرت چانهزنی دارد.

زنگنه گفت: برخی به من انتقاد میکنند که  چرا با وزیران بیشتری برای کاهش قیمت جهانی نفت و توضیح مضرات آن مذاکره نمی کنی؟ واقعیت این است که آنها تصمیم گرفته اند که با ایران مبارزه کنند، پس چطور باید کسی که خود را به خواب زده است، بیدار کرد؟!

وی ادامه داد: این آقایانی که به دیپلماسی انرژی من در اوپک انتقاد دارند، چرا نسبت به حذف بی سر و صدای سهمیهبندی اوپک اعتراضی نداشتند، در حالی که اوپک بدون سهمیهبندی دیگر اوپک نیست. چرا وقتی من قرارداد خرید دکل خارجی را تمدید کردم، انتقاد میکنند، اما هیچ اعتراضی به واردات خارج از ضابطه دکل به ارزش سه میلیارد دلار نکردند.

وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار ما، عملکرد دولت را در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از دغدغههای بزرگ اقتصاد مقاومتی، توجه به توسعه و برداشت از میدانهای مشترک نفتی و گازی است که در این راستا برای توسعه در دو محدوده بزرگ پارس جنوبی و غرب کارون  که هر دو جزو میدانهای مشترک هستند، تلاش زیادی انجام دادیم. وقتی در اسفند ماه گذشته فاز 12 پارس جنوبی افتتاح شد، گفتم که کار بزرگی انجام شده است، اما در این کار عوامل زیادی از گذشته تاکنون نقش داشتند.

زنگنه تلاش برای جلوگیری از خام فروشی را هم از اقدامهای مهم دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با راهاندازی پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و سیراف و توسعه سایر پالایشگاه ها، تولید یک میلیون بشکه میعانات گازی کشور در داخل مصرف شده و صادرات آن متوقف خواهد شد.

وی سال پایانی عمر دولت را سال بسته شدن پرونده پارس جنوبی به جز فاز ١٤ دانست که تولید گاز در فاز ١٤ هم پس از سال ٩٦ انجام میشود.  وزیر نفت همچنین به 70 میلیارد دلار طرح تعریف شده برای صنعت پتروشیمی اشاره کرد که حتی خارجی ها هم میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند.  وی توسعه ظرفیت پالایش نفت را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: ظرفیت پالایشگاهها از 7/1 میلیون بشکه در روز به بیش از سه میلیون بشکه خواهد رسید و پایانه بزرگ نفتی در بندر جاسک راه اندازی میشود.

وزیر نفت همچنین در ادامه از افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا یک ماه و نیم آینده و با حضور رئیس جمهور خبر داد. وی به تامین سرمایه برای پروژههای نفتی به عنوان یک چالش بزرگ اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت، هیچ پولی در اختیار صنعت نفت قرار نگرفته است.

وی شرایط تحریم را به مراتب سخت تر از دوران جنگ تحمیلی توصیف کرد و ادامه داد: تحریم، جنگ بدون آتش و دود و خون است، اما ضربات آن مهلکتر از جنگ هشت ساله علیه ایران است، اما بلافاصله پس از تحریمها سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است، پس میگیریم و در اولین روزهای لغو تحریم ٥٠٠ هزار بشکه و پس از آن طی مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه میکنیم. زنگنه گفت: واقعیت این است که افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست، بلکه سیاست دولت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.