رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در مجموع تاکنون ۶۱۱ رقم جدید زارعی و باغی دارای شناسنامه به بخش کشاورزی معرفی شده اند که ۴۰۰ مورد(معادل ۶۵ درصد) مربوط به سازمان تحقیقات و موسسات تحقیقاتی وابسته و ۱۰ فقره دیگر متعلق به دانشگاه ها است.

سهم ۶۵ درصدی سازمان تحقیقات کشاورزی از ارقام جدید زراعی و باغی /تجاری سازی ۱۰۴ دستاورد تحقیقاتی در هفته دولت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسکندر زند روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت ششمین روز از هفته دولت، افزود: از این تعداد 34 درصد ارقام جدید مربوط به ارقام وارداتی می باشد که یا تکنولوژی و دانش فنی آن در کشور وجود نداشته و یا آنکه نسبت به ارقام داخلی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند.
وی با اشاره به اینکه برخی فناوری ها قابلیت ترویج و تجاری شدن را دارند، گفت: در اوایل هفته دولت 104 دستاورد تحقیقاتی تجاری شده که حق امتیاز آنان از جمله بذر لوبیا به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی اظهار داشت: در نظر داریم بزودی 10 دستاورد تحقیقاتی موسسه رازی و دانش فنی تعدادی بذور جدید و شناسنامه ای و فناوری های قابل واگذاری را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه 24 رقم زراعی و باغی در سال 93 در قالب جشنواره معرفی شده اند، افزود: سال آینده نیز ارقام جدید در قالب جشنواره معرفی خواهند شد.
وی در خصوص ارتباط بخش کشاورزی با دانشگاه ها نیز گفت: در حال حاضر دانشگاه ها با موسسات تحقیقاتی ارتباط بسیار کمی دارند که قصد داریم در ادامه فعالیت دولت یازدهم این همکاری ها را بیش از پیش توسعه دهیم.
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی درخصوص واردات بذر گفت: با ورود بذر و تکنولوژی بذر مخالف نیستیم اما معتقدیم اگر قرار است بذری وارد کشور شود به طور حتم باید نسبت به بذر تولید داخلی کیفیت بهتری داشته باشد و یا آنکه در کشور تولید نشود.
وی افزود: همچنین برای واردات بذر باید در نظر داشته باشیم که در ابتدا به صورت آزمایشی مقداری بذر وارد شود و در صورت کسب نتیجه مثبت تصمیم گیری های بعدی در مورد آن اتخاذ شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی از معرفی رقم جدید بذر برنج گیلانه خبر داد و گفت: این رقم علاوه بر دوره رشد کوتاه مدت همانند برنج های بومی کشور خوش عطر و بو و مانند برنج های پرمحصول عملکرد بسیار بالایی دارد.
وی تصریح کرد: همچنین در آستانه هفته دولت اولین کود زیستی فلاویت گندم در سطح انبوه در کارخانه اراک تولید می شود.
وی کنترل کیفی کود را یکی از اقدامات مهم سازمان تحقیقات کشاورزی در سال گذشته برشمرد و گفت: بزودی تعداد شرکت هایی را که تحت کنترل قرار داده ایم را اعلام خواهیم کرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه استراتژی استفاده بهینه از آب در کشور به 2 هزار سال گذشته برمی گردد، گفت: پیشینیان ما با استفاده از قنوات، کوچ نشینی عشایر و کشت گیاهان کم آب بر تاکنون توانسته اند کشاورزی پایداری را برای کشور ایجاد کنند درحالی که ما هم اکنون از استراتژی گذشتگان خود غافل هستیم.
وی ادامه داد: در گذشته محصولاتی آب بر همچون هندوانه و خیار کشت نمی شد و رویکرد کشت استفاده از محصولات کم آب بر بود.
به گفته زند، رویکرد فعلی وزارت جهادکشاورزی در راستای مصرف بهینه آب بخش کشاورزی انتقال کشت های بهاره به پائیزه همچون انتقال کشت چغندرقند و نخود با استفاده از ارقام مقاوم به سرما است.

** تحقیقات منجر به تولید 8 میلیون تن گندم شد
زند با بیان اینکه در افزایش و تولید گندم 3 عامل اساسی موثر بوده است، افزود: بکارگیری از رقم بذور، مدیریت و سیاست مطلوب منجر به خرید حدود 8 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری شد.
وی گفت: وزیر جهادکشاورزی در نخستین گام با اصلاح قیمت گندم و اعلام به موقع آن انگیزه برای کشت گندم را در بین کشاورزان افزایش داد و همین امر منجر به افزایش تولید گندم در کشور شد.

** اجرای طرح نظام نوین ترویج
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی به اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در 4 مرحله اشاره و تصریح کرد: این طرح بزودی توسط وزیر جهادکشاورزی برای اجرا ابلاغ می شود که در مرحله اول آن 8 هزار ناظر جذب شده بخش کشاورزی مورد آموزش قرار می گیرند.
زند اظهار داشت: در مرحله دوم برای تمام پهنه های تولیدی کشور مروج و مسئول تعیین می شود و مروجین پهنه مسئول انعکاس مشکلات به مسئولان بالادستی خود هستند.
معاون وزیر جهادکشاورزی راه اندازی شبکه دانش را مرحله سوم دانست و گفت: در مرحله چهارم مراکز خدمات کشاورزی ساماندهی خواهند شد.
وی ادامه داد: این طرح بزرگ به طور آزمایشی در 4 استان کشور از جمله گلستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی طی مدت شش ماه مورد اجرا قرار می گیرد تا با ارزیابی کم و کاستی ها و رفع مشکلات این طرح به تمام استان های کشور تعمیم داده شود.
زند تاکید کرد: بکارگیری ترویج و آموزش در بخش کشاورزی باعث شده تا کشاورزان نمونه در تولیدات زراعی 3 برابر و تولیدات باغی 7 برابر کشاورزان معمولی تولید داشته باشند.
وی گفت: تسطیح اراضی و پس از آن استفاده از توصیه های فنی حدود 200 درصد در افزایش عملکرد تاثیر دارد.

** رونمایی شناور تحقیقاتی در دریای جنوب
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به رونمایی اولین شناور مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، اضافه کرد: روز گذشته اولین شناور تحقیقاتی علوم شیلاتی در جنوب کشور به آب انداخته شد.
وی با اشاره به رونمایی اولین شناور موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: روز گذشته اولین شناور تحقیقاتی علوم شیلاتی در جنوب کشور به آب انداخته شد.
وی افزود: یکی از اقدامات سازمان برآورد ذخایر ژنتیکی دریایی برای وضعیت موجود و صید است، بنابراین با وجود شناورهای تحقیقاتی آبهای نزدیک و دور می توان در مورد ذخایر ماهیان دریایی و زمان صید آن وارد عمل شد.
وی گفت: همچنین بعضی از تحقیقات بیوتکنیک را برای پرورش ماهی در قفس به سازمان شیلات واگذار کرده ایم، ضمن آنکه برای پرورش ماهی در قفس، تولید بچه ماهی بسیار حائز اهمیت است و ما توانایی و تکنیک پرورش ماهیان دریایی را داریم.
وی جایگاه آب، خاک و ذخایر ژنتیک در کشور را پراهمیت برشمرد و افزود: در حال حاضر لایحه خاک و ذخایر ژنتیک کشور در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد.

** تاکنون هیچ محصول تراریخته ثبت نشده است
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه تولید و واردات محصولات تراریخته دارای قانون است، گفت: البته طرفداران محیط زیست از یکسو وظیفه حفظ محیط زیست و از سوی دیگر حامیان تولید وظیفه تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارند، اما آنچه مسلم است تولید و واردات محصولات تراریخته دارای قانون است که باید مورد توجه طرفین قرار گیرد.
وی افزود: هنوز هیچ نوع رقمی از محصولات تراریخته از جمله برنج در کشور ثبت نشده و هرچه تا الان اتفاق افتاده در حد پایلوت بوده است.
وی ادامه داد: در صورت ثبت محصولات تراریخته به طور حتم حامیان محیط زیست نیز طبق قانون عمل خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.