رئیس کمیسیون برجام گفت: طرحی که برای تعیین حدود اجرای برجام است باید در تراز گزارش کمیسیون برجام به صحن ارائه شود.

طرحی در تراز گزارش برجام ارائه خواهیم داد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام در نشست خبری در خصوص طرح یک فوریتی برجام گفت: طرحی که باید مشکلات کشور را در اجرای برجام حل کند، باید در تراز گزارش کمیسیون برجام باشد و با نگاه ملی تنظیم شده باشد نه با نگاه بخشی.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: بر این اساس دو فراکسیون مجلس بدون حق وتو باید دست به دست هم بدهند تا طرح برجام را تدوین کنند و طرحی ارائه دهند که با رای بالا در مجلس به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: ما هیچ پیش بینی از اتفاقات جلسه علنی فردا نداریم اما به صورت جدی حضور خواهیم یافت و نظرات خود را بیان می کنیم.

زاکانی ادامه داد: برای طرح برجام ما پیشنهادی داریم که پیشنهاد ما کاملاً منطقی و به دور از شعارزدگی است.

رئیس کمیسیون برجام طرح یک فوریتی برجام را بیانیه و شعار خواند و گفت: طرح پیشنهادی ما بر اساس چارچوب منظم و متقن پیگیری شده است.

 زاکانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: توفیق داشتیم کمسییون برجام را بیش از ۴۰ روز با همکاری ۱۴ همکار عزیز پیش ببریم.

وی افزود: گزارش کمیسیون برجام در چارچوب قانون، آئین‌نامه داخلی مجلس و جایگاهی که رهبری معظم برای بررسی برجام در مجلس قائل شده بود، تدوین شد.

زاکانی ادامه داد: تلاش کردیم تا گزارشی مستند، صادقانه و بی‌طرفانه با عمق کارشناسی زیاد تهیه کنیم.

تلاش کردیم کمیسیون ویژه مکمل تیم مذاکره‌کننده باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقارن ایام بررسی برجام در کمیسیون ویژه با تعطیلات تابستانی مجلس تصریح کرد: علی رغم این موضوع همکاران با حضور در کمیسیون برجام تلاش کردند تا گزارش برجام در موعد مقرر آماده شود.

رئیس کمیسیون برجام اضافه کرد: تلاش کردیم مکمل تیم مذاکره‌کننده باشیم و پایمان را فراتر از چارچوب های قانونی نگذاریم و متن برجام و قطعنامه را بر اساس چارچوب های قانونی و فرمایشات مقام معظم رهبری بررسی کنیم و هر جا دچار ابهام بودیم نظرات تیم مذاکره‌کننده را مبنا قرار دهیم و به نظرات بیگانگان توجه نکنیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اشاره به دعوت از مدیرکل آزانس بین المللی انرژی اتمی به کمیسیون ویژه بیان کرد: آمانو را دعوت کردیم تا مطالبات ملت ایران را به وی انتقال داده و گذشته تاریک آژانس را یادآور شویم.

وی تاکید کرد: ما به تیم خودمان اعتماد داشتیم و در مسیر بررسی گزارش نیز زحمات زیادی برای تیم مذاکره‌کننده ایجاد کردیم که تشکر می کنیم.

زاکانی افزود: بیشترین فرصت کمیسیون به گفتگو با تیم مذاکره‌کننده ثبت شد و از بالاترین مقامات امنیتی اطلاعاتی و دفاعی در جلسه دعوت شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: مسئولان سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه، وزارت رفاه، وزارت اطلاعات، تیم سابق مذاکره‌کننده، مرکز پژوهش‌ها و اساتید دانشگاه ها نیز از میهمانان مهم جلسات کمیسیون برجام بودند.

رئیس کمیسیون برجام با بیان اینکه ۲۱ شهریور ماه آقای لاریجانی در جلسه ای با بنده اعلام کرند که باید بنا به اضطرار گزارش کمیسیون برجام سریع‌تر آماده شود، عنوان کرد: در راستای تدوین سریع‌تر گزارش برجام که اعضای کمیسیون ویژه از رآکتور اراک بازدید کردند، بنده به این بازدید نرفتم و راهکارهای تدوین گزارش نهایی را جهت بررسی در صحن کمیسیون تدوین کردم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: با رأی نمایندگان قرار شد گزارش کمیته ها به صحن کمیسیون بیاید و بعد از گزارش، نظر اعضا بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه همه امور در کمیسیون بر اساس خرد جمعی انجام شد، نه سلیقه شخصی، خاطرنشان کرد: در برابر ایرادات دوستان در روز شنبه هفته گذشته، به مصوبات آئین‌نامه‌ای کمیسیون استناد کردیم.

زاکانی تصریح کرد: در جریان بررسی برجام ما فقط به اظهارات میهمانان توجه نکردیم، بلکه اظهارات میهمانان را به سوال تبدیل کردیم که ۶۵ سوال توسط دبیرخانه تنظیم شد، ۴۰ سوال به وزارت خارجه فرستاده شد که بی‌جواب ماند، ۲۵ سوال هم به سازمان انرژی اتمی فرستاده شد که در وقت معین جواب دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۴۲ نامه‌نگاری با مراکز مختلف برای بررسی سند برجام داشتیم.

رئیس کمیسیون برجام توضیح داد: به آقای لاریجانی عرض کردم که تمام سعی خود را می کنیم که زودتر گزارش را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم، اما به دلیل اینکه جواب سوالات ما از وزارت خارجه به کمیسیون ارسال نشد، نتوانستیم گزارش را زودتر به صحن ارائه کنیم و طبق زمانبندی اولیه، گزارش ۸ مهر ماه آماده شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان در خصوص ایراد برخی نمایندگان مبنی بر علت تدوین گزارش برجام در دبیرخانه اذعان کرد: طبق آئین‌نامه کمیسیون که به تصویب نمایندگان رسیده بود، ساختار دبیرخانه کمیسیون برجام تشکیل شد و زیرمجموعه بنده این دبیرخانه شکل گرفت که شامل ۲ نفر از کارکنان مجلس، ۲ نفر دانشجوی دکترای مجلس، یک نفر معتمد بنده و ۲ نفر مأمور به مجلس می شد.

کمیسیون امنیت یک صفحه سند از بررسی مذاکرات هسته‌ای نداشت

وی افزود: از یکی از کمیسیون هایی که طی ۲ سال گذشته مذاکرات را بررسی کرده بودند، خواستیم اسنادشان را در اختیار ما قرار دهند، اما اعلام کردند یک صفحه سند پیاده شده در مجلس ندارند و به نظر می رسد این مدت فقط به جر و بحث در داخل کمیسیون پرداخته بودند.

زاکانی اضافه کرد: داشته‌هایمان را تبدیل به سوالات کردیم و از دستگاه های مختلف خواستیم که نظرات خود را ارائه دهند، این سوالات به رسانه ها نیز ارائه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی سوالات به صورت خاص برای دانشگاه ها فرستاده شد. مثلا در خصوص موادی که کاربرد دوگانه دارند، سوالات خود را به یکی از دانشگاه های ممتاز کشور فرستادیم که ۳۰ نفر از اساتید ارشد آن دانشگاه گزارشی از خطرات برجام در خصوص منع استفاده از موادی که کاربرد دوگانه دارد، در برجام را نوشتند.

نظر لاریجانی در مورد روش بررسی برجام در مجلس/ کلیات را بررسی کنیم

رئیس کمیسیون برجام با اشاره به وجود ۲ نگاه در کمیسیون برجام در خصوص بررسی توافق توضیح داد: نگاه اول این بود که کلیات برجام بدون کاوش و دقت نظر بررسی شود که در این نگاه که مورد تایید آقای لاریجانی نیز بود، تعدادی از نمایندگان معتقد بودند در صورت دقت مضاعف ما، نکاتی از برجام استخراج می شود که مورد استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: ما معتقد بودیم که باید گزارشی از ضعف ها و حسن های برجام نوشته شود، در همین راستا ۵ کمیته موظف به بررسی ابعاد مختلف برجام شدند.

وی با اشاره به نظر برخی از اعضای کمیسیون مبنی بر اینکه بندهای گزارش به صورت اجماعی و یا با موافقت دو سوم اعضای حاضر در کمیسیون تصویب شود، گفت: این نوع بررسی گزارشات در کمیسیون ها روال نبوده است و مخالف آئین‌نامه بود.

زاکانی تصریح کرد: بر این اساس، گزارش از ابتدا قرائت شد، دوستان نظراتشان را ارائه کردند، نظرات به رأی گذاشته شد و بعد کلیات را رأی‌گیری کردیم که رأی آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکثریت اعضا، به پیش‌نویس گزارش رأی دادند. بخش های تخصصی گزارش نیز بند به بند بررسی و رأی‌گیری شد و در پایان هر بخش کل بخش به رأی نمایندگان گذاشته شد و در نهایت نیز برای کل گزارش رأی‌گیری شد.

رئیس کمیسیون برجام با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظه بررسی گزارش، کمیسیون رسمیت داشت، خاطرنشان کرد: حتی برای ویراستاری گزارش هم رأی‌گیری کردیم و هیات رئیسه با حضور آقای حقیقت‌پور گزارش را ویراستاری کرد.

بازی سیاسی برخی نمایندگان با منافع ملی و حیثیت مجلس

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از اقدام برخی از اعضای کمیسیون ویژه در انتشار بیانیه عنوان کرد: چرا باید با منافع ملی و حیثیت مجلس بازی سیاسی کنیم؟

وی ادامه داد: چرا اگر اساتید نظر می دهند، یک عده بدشان می آید؟ چرا نظر نمایندگان برای یک عده ناگوار است؟ ما بر اساس قانون عمل کردیم.

تدوین طرح برجام توسط لاریجانی/ ماجرای مخالفت اصولگرایان

زاکانی با اشاره به اینکه لاریجانی خواستار ارائه طرحی در خصوص برجام شده بود، اظهار کرد: تهیه طرح توسط کمیسیون ویژه مخالف آئین‌نامه بود، بنابراین آقای لاریجانی زحمت کشیدند و طرحی را تهیه کردند که ۲ بار به رهبری ارائه شده بود، اما ایشان نظر نداده بودند، لذا بنا شد کمیته ۶ نفره شامل ۳ نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان و ۳ نفر از اعضای فراکسیون رهروان طرح را بررسی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    آقاي زاكاني بس است ديگر . طرح هايتان را توي سركه نگه داريد تا فاسد نشود . برجام به هيچ طرحي احتياج ندارد و از آنجايي كه كامل ترين ، بهترين و مفيد ترين قرارداد چند قرن اخير است . همان مصوبات اوليه را اجرا كنيد و به اين قائله پايان دهيد . هم شما و هم تصويب كنندگان را به خدا وا مي گذاريم .