نخست‌وزیر جدید استرالیا که زمانی رهبر جنبش جمهوری‌خواهی در این کشور بود، در اقدامی که تلاش آشکار وی برای زدودن آثار خاندان سلطنتی انگلستان از استرالیا به نظر می‌رسد، اعطای نشان شوالیه را متوقف کرد.

پایان عصر شوالیه‌ها در استرالیا؛ کانبرا اعطای نشان سلطنتی را متوقف کرد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، نخست‌وزیر جدید استرالیا که به داشتن دیدگاه‌های جمهوری‌خواهان مشهور است، روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور نشان «شوالیه» را از ساختار اعطای مدال‌های افتخار خود حذف می‌کند. 

«مالکوم ترنبال» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مدال‌های افتخار در استرالیا راهی مهم برای ادای احترام به دستاوردها و خدمات بسیاری از استرالیایی‌ها هستند، به خصوص کسانی که خارج از جامعه محلی‌شان، کسی آن‌ها را نمی‌شناسد.»

وی افزود: «کابینه اخیرا در چهلمین سالگرد اعطای نشان‌های افتخار در استرالیا این مسئله را مورد بررسی قرار داد که نشان‌های "شوالیه" و "بانو" دیگر با نظام امروزی ما همخوان نیستند.»

به گفته ترنبال، الیزابت دوم ملکه انگلستان هم که دولت استرالیا باید تصمیمات مهم خود را به تائید وی برساند، این مصوبه را پذیرفته است. 

استرالیا که زمانی مستعمره بریتانیا بوده، هرچند که اکنون از لحاظ سیاسی مستقل از لندن است، اما جزو 53 کشوری است که همچنان ملکه و خاندان سلطنتی را به عنوان رئیس حکومت به شمار می‌آورند. 

ترنبال که کمتر از یک ماه قبل در آنچه کودتای درون حزبی خوانده شد، «تونی ابوت» ریاست حزب حاکم را از «تونی ابوت» گرفت و به نخست‌وزیری رسید، به داشتن دیدگاه انتقادی نسبت به وابستگی استرالیا به خاندان سلطنتی انگلستان مشهور است. 

وی ریاست بر «جنبش جمهوری‌خواهان استرالیا» را در کارنامه‌اش دارد. هدف نهایی این جنبش تبدیل نظام این کشور به یک جمهوری مستقل از انگلیس است. او پیش از این اعلام کرده است که احتمالا مرگ ملکه انگلستان می‌تواند آغازی برای تغییرات کلان سیاسی از جمله استقلال کامل استرالیا باشد. 

او پس از روی کار آمدن، گفته بود که به زودی توقف اعطای نشان شوالیه را که نماد ساختار سلطنتی انگلستان است، مورد بررسی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.