محمدرضا خسروی گفت: بنای تاریخی خانه داروغه که امروز به عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی و مهندسی مطلوب از آن یاد می‌شود با مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مورد تملک و بهسازی قرار گرفت.

۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان;هزینه تملک و بازسازی بنای خانه داروغه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی منطقه ثامن مشهد گفت: بنای تاریخی خانه داروغه که امروز به عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی و مهندسی مطلوب از آن یاد می‌شود با مبلغ 3 میلیارد و 400 میلیون تومان مورد تملک و بهسازی قرار گرفت.

به گزارش  محمدرضا خسروی در جریان بازدید مدیران آستان قدس رضوی از مجموعه بنای تاریخی خانه داروغه افزود: این بنا در معماری بسیار بی‌نظیر عمل کرده به نوعی که در دو طرف حیاط بخش‌های زمستان‌نشین و تابستان‌نشین مورد احداث قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در بخش زمستان‌نشین تمامی وسایل گرماساز، مطبخ و... در طبقه زیرین قرار گرفته است تا به نوعی دمای خانه را مناسب بسازد همچنین وجود بخاری دیواری و پنجره‌های دو جداره از عجایب این معماری محسوب می‌شود که در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفته است.
مدیر روابط عمومی منطقه ثامن مشهد ادامه داد: در بخش تابستان‌نشین بنای خانه داروغه وجود اتاق‌های بادگیر و حوض آب جاری سنتی و سبک معماری کاملا مهندسی به نوعی این سبک را به رخ آیندگان کشیده است که با استفاده از انرژی‌هایی نظیر آب، باد، آفتاب و... چگونه می‌توان یک بنای بزرگ را بدون هیچ هزینه ای اداره کرد.
خسروی خاطرنشان کرد: مساحت بنای تاریخی خانه داروغه حدود یک هزار و 100 متر است که شهرداری با تملک آن اقدام به بازسازی و نوسازی قسمت‌های تخریب شده آن کرده است.
کاشت 1600 گونه گیاهی تنها در 25 هزار هکتار مساحت
مدیر باغ گیاه‌شناسی مشهد نیز در جریان این بازدید گفت: مساحت باغ گیاه‌شناسی مشهد 25 هزار هکتار است که در این فضا با همت متخصصان مشهدی یک هزار و 600 گونه گیاهی کاشته شده و از آنها برای زیبا سازی شهر بهره‌برداری می‌شود.
نیکروز ظریف افزود: نگهداری از نمونه ژن‌های گیاهی و ایجاد مکانی مناسب، مفرح و زیبا برای مردم هدف اصلی احداث باغ گیاه‌شناسی مشهد بوده است که یکی از 17 باغ گیاه‌شناسی مطرح کشور محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: برای چهارمین سال متوالی جشنواره گل‌های داوودی در این مکان برپا شد و در آن 700 نمونه ژنتیکی گل‌های داوودی ارائه گردید که در مدت 10 روز تعداد 32 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
وی خاطرنشان کرد: در باغ میوه مجموعه گیاه‌شناسی مشهد که سه هکتار است 180 نوع پوشش میوه‌ای را پرورش داده می‌شود ضمن اینکهدر قسمت داروهای گیاهی نیز 180 گونه مجزا داریم.
ظریف، هزینه احداث باغ گیاه‌شناسی مشهد را 15 میلیارد تومان عنوان کرد.
گفتنی است؛ ظهر روز گذشته جمعی منتخب از مدیران بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی صبح و ظهر امروز از مجموعه اقدامات مدیریت شهری مشهد بازدید به عمل آوردند.
در این بازدید بنای تاریخی خانه داروغه در منطقه ثامن، نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی، مجموعه اقدامات مدیریت اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا از جمله تونل انرژی و عرصه میدان، ایستگاه میدان شهدا از خط 2 قطارشهری و روند کار دستگاه حفار، مرکز اسناد و نمایشگاه عکس مشهد قدیم و باغ گیاه‌شناسی مورد بررسی مدیران و کارکنان آستان قدس رضوی قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.