فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه ۳۷ نیروی دریایی ارتش (شامل ناوهای تنب و الوند) دهم آذرماه اعزام می شود.

اعزام تنب و الوند در ۱۰آذر/برنامه‌ برای اعزام ناو به سوریه نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری که به مناسبت هفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در ستاد این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش بزرگ دریایی «ولایت ۹۴» در سه ماهه آخر سال به انجام خواهد رسید.

وی در خصوص شلیک موشک‌های روسی از دریای خزر به سوریه، گفت: ۲۰ درصد از دریای خزر که دست ماست به طور کامل رصد می‌شود و هیچ‌گونه پرتابی از این منطقه صورت نگرفته است و ما برای هر گونه اقدامی آمادگی داریم. همچنین اجازه ورود هیچ کشتی نظامی به این ۲۰ درصد را نمی‌دهیم.

برنامه‌ای برای اعزام ناو جنگی به سوریه نداریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اعزام ناو جنگی جمهوری اسلامی ایران به سوریه، ادامه داد: برنامه‌ای برای اعزام ناو جنگی به سوریه نداریم اما هر گونه آمادگی در این زمینه وجود دارد.

سیاری از بازگشت ناو گروه سی و ششم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب‌های سرزمینی خبر داد و افزود: دهم آذر ماه ناوگروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش به منطقه عزیمت خواهد کرد. تا به امروز ۷۰۰ هزار کیلومتر دریانوردی کرده‌ایم و ۲۵۰۰ روز دریانوردی در مناطق آزاد جهانی داشته‌ایم.

ناو گروه ۳۷ نداجا متشکل از ناو تنب و الوند ۱۰ آذر اعزام می شود

در ادامه سیاری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ناو گروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش که قرار است دهم آذر ماه به آب‌های آزاد اعزام شود، متشکل از چه ناو و ناوشکنی است؟ گفت: ناو گروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو نیروبر جمهوری اسلامی ایران (تنب) و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (الوند) خواهد بود.

بنا بر این گزارش، ناو گروه سی و ششم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بوشهر و ناوشکن جماران حدود سه ماه پیش به آب‌های آزاد اعزام شده بود.

وی با اشاره به عملکرد ناو گروهی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: تاکنون ۳۳۲۵ فروند پشتیبانی داشته‌ایم و ۲۰۰ مورد درگیری نیز با دزدان دریایی صورت گرفته است. همچنین ۲۲ مورد کمک به کشتی‌های کشورهای خارجی رسانده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته، ۱۲ تمرین و رزمایش داشته‌ایم، گفت: رزمایش «امنیت پایدار»، رزمایش تخصصی «ناوشکن»، رزمایش تخصصی «جنگ‌های الکترونیک»، رزمایش تخصصی «پرتاب اژدر»، رزمایش تخصصی «پرتاب موشک»، رزمایش تخصصی «زیردریایی» و عملیات ویژه از جمله این رزمایش‌ها است.

دریادار سیاری با اشاره به تمرین‌های مشترک دریایی با کشور‌های دیگر، اظهار داشت: دو مورد تمرین یک روزه با کشور هند و روسیه در دریای خزر داشته‌ایم.

وی از برگزاری رزمایش تخصصی عملیات ویژه، عملیات تخصصی موشکی و تمرین تخصصی هوادریا در آذرماه به مناسبت هفتم آذرماه خبر داد و افزود: همچنین یک عملیات مشترک امداد و نجات با کشور عمان در آینده خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: سومین همایش «توسعه سواحل مکران» در اردیبهشت سال ۹۵ برگزار خواهد شد.

دریادار سیاری از الحاق چندین فروند تجهیزات به نیروی دریایی ارتش خبر داد و گفت: در دهم آذرماه و در بندرعباس ناو نیروبر جمهوری اسلامی ایران تنب به ناوگان دریایی اضافه خواهد شد. همچنین هواپیمای ترابری و انواع بالگردها و حوض شناور در بندرعباس به بدنه نیروی دریایی الحاق می‌شود.

وی با اشاره به محورهای گشت ناو گروه‌های نداجا، اظهار داشت: دو محور گشت امام محمدباقر(ع) در منطقه خلیج عدن و باب‌المندب و محور گشت امام جعفرصادق(ع) در غرب کشور هندوستان و به سمت تنگه مالاکا بین مالزی و اندونزی، محورهای گشت ناوگروه‌های نداجا هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هفتم آذرماه سالروز نیروی دریایی ارتش، گفت: این روز، روز پیروزی عملیات بزرگ دریایی «مروارید» در شمال خلیج‌فارس است.

دریادار سیاری افزود: در حالی که دشمن تصور نمی‌کرد این توانمندی دریایی وجود داشته باشد، در این روز نیروی دریایی این عملیات را با موفقیت انجام داد. عملیات «مروارید» باعث شد نیروی دریایی دشمن کاملاً منهدم شود و نیروی دریایی دشمن خود را برای تسلط به شمال خلیج‌فارس آماده کرده بود.

وی دومین نتیجه بزرگ عملیات مروارید را انهدام دو پایانه نفتی «البکر» و «الامیه» برشمرد و ادامه داد: وقتی این دو پایانه منهدم می‌شود، پشتیبانی پولی برای جبهه دشمن دیگر معنا ندارد و بزرگترین ضربه را به دشمن وارد می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش سومین نتیجه عملیات «مروارید» را محاصره دریایی کشور عراق و سه بندر «فاو»، «ام‌القصر» و «بصره» دانست و خاطرنشان کرد: این محاصره به این معناست که از بعد تجارت، واردات و صادرات دشمن در محاصره قرار می‌گیرد و دومین ضربه سهمگین به دشمن وارد می‌شود.

دریادار سیاری چهارمین نتیجه عملیات «مروارید» را نشان دادن صیانت جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس عنوان کرد و ادامه داد: در نهایت نیروی دریایی ارتش نشان داد توان لازم برای دفاع از مرزهای آبی را دارد. مجموع این نتایج، عظمت این عملیات را نشان می‌دهد؛ به ویژه اینکه این کار در ۶۷ روز اول دفاع‌ مقدس اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: وقتی نیروی دریایی دشمن از بین رفت، کشورهای دیگر به او کمک کرده و تجهیزات به آن دادند و تا تنگه هرمز نیز آمدند اما ما اجازه ورود تجهیزات را نداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دشمن به دنبال این بود که صادرات نفت ما را از جزیره فارس قطع کند، گفت: اگر این جزیره آسیب می‌دید، ما از لحاظ اقتصادی در زمان دفاع مقدس آسیب می‌دیدیم. همچنین دشمن می‌خواست بندر امام (ره) را از استفاده خارج کند و اگر این دو اتفاق می‌افتاد، اقتصاد ما دچار مشکل می‌شد.

دریادار سیاری ادامه داد: نیروی دریایی برای حفظ خارک و بندر امام (ره)، عملیات اسکورت را پیش‌بینی کرد. در دفاع مقدس ۱۵۰ عملیات اسکورت را نیروی دریایی انجام داده است و باعث شد که چرخ اقتصادی مملکت بچرخد.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰ هزار کشتی در دوران دفاع مقدس توسط نیروی دریایی ارتش اسکورت شده است، گفت: آنها اگر خطوط مواصلاتی ما را قطع می‌کردند، ما نمی‌توانستیم از لحاظ اقتصادی در هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌ها کمک کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: امام (ره) فرمودند «نیروی دریایی ارتش در عرصه دفاع از مرزهای دریایی کشور چون نگینی درخشنده است». همچنین مقام معظم رهبری فرمودند «آن زمانی که همه چیز به نفت وابسته بود و دشمن می‌خواست آن را قطع کند، نیروی دریایی توان خود را نشان داد و توانست اقتصاد کشور را حفظ کند».

دریادار سیاری با بیان اینکه اهمیت دریا امروز بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: دریا منافع متعددی برای کشور دارد؛ در بحث انرژی، تجارت، پزشکی، گردشگری، ایجاد بنادر و دهها مورد دیگر در دریا منافع داریم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است و با داشتن اقتدار می‌توان از این منافع استفاده کرد».

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه نیروی دریایی، توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: از بندرعباس تا پسابندر به عنوان سواحل مکران معروف است و ما را به دریاهای جهان وصل می‌کند.

دریادار سیاری ادامه داد: بیشتر از یک سوم تجارت جهان در باب‌المندب انجام می‌شود و معمولا در اینجا مورد هجوم دزدان دریایی قرار می‌گیرد. تا به امروز ما موفق شده‌ایم تمام کشتی‌های خود را در این منطقه محافظت کنیم.

وی تصریح کرد: تامین خطوط مواصلاتی کشور در هر کجا که لازم باشد بر عهده نیروی دریایی است. ما تا امروز برای حفظ این خطوط، ۳۶ گروه را در هفت سال گذشته به منطقه اعزام کرده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.