قدس آنلاین: رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت از اجرایی شدن طرح غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در دیماه امسال خبر داد.

 طرح آزمایشی غربالگری سرطان از دیماه ۹۴ اجرایی خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین دکتر علی مطلق در گفتگو با ستاد خبری «سمینار علمی سرطان های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین» گفت: در این طرح، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی افزود: فاز نخست این طرح به صورت آزمایشی در چند شهر کشور و از طریق مراکز و خانه‌های بهداشت اجرایی می‌شود و فاز دوم آن بین شش ماه تا نهایتا یک سال دیگر در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مرتبط با تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، غربالگریِ ویروسِ  HPV خواهد بود؛ این ویروس در افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم نقش دارد و تشخیص ابتلا به این ویروس نیز در دستور کار این طرح قرار دارد.

وی در خصوص طرح‌های در دست اقدام اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت گفت: در حال توسعه مراکز تشخیص و درمان سرطان در کشور در سه سطح ارائه خدماتی هستیم. مراکز تیپ یک ما در حال ساخت هستند و تعدادی از این مراکز از سال آتی فعالیت خود را شروع خواهند کرد. مراکز تیپ 2 و 3 که خدمات تشخیصی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و... را ارئه خواهند کر از طریق مشارکت با بخش‌های غیر دولتی خصوصی و همین‌طور خیریه در دست اقدامند.

وی به راه‌اندازیِ کمپین مبارزه با سرطان از سوی اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت خبر داد و گفت: از دیماه این کمپین فعالیت‌های خود را به صورت فراگیر آغاز خواهد کرد و در هفته‌های منتهی به روز مبارزه با سرطان فعالیت‌های این کمپین گسترده تر و قدرتمندتر اجرایی خواهد شداین کمپین در خصوص آگاهی‌رسانی عمومی در زمینه سرطان، برگزاری برنامه‌های مختلف آموزشی و ... فعالیت خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.