نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر نامه رهبری را از برجام جدا کنیم، این سند فوق‌العاده آسیب‌زننده است، گفت: دولت علاقه ندارد نامه رهبری را در خصوص برجام، اجرا کند.

فعالیت ۳ عنصر نفوذی در بین مسئولان/برجام ایران را در منطقه بی‌خاصیت می‌کند/دولت علاقه‌ای به اجرای نامه ۸ بندی رهبری ندارد‌/مصالح انقلاب در تصویب برجام رعایت نشد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، علیرضا زاکانی امشب در همایش بصیرتی «رسالت دانشجوی امروز در مقابله با نفوذ» با اشاره به 16 آذرماه روز دانشجو، اظهار کرد: جنبش دانشجویی یک موجود زنده است و در هر دوره‌ای تولد، حیات و دوره فرسودگی و افول را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: با ظهور انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی حیات جدیدی پیدا کرد و هرچقدر به حال و هوای سال 57 برمی‌گردیم این جنبش رنگ و بوی مذهبی‌تری به خود می‌گیرد و جریانات مذهبی متاثر از اندیشه‌های امام فعالیت می‌کردند تا جایی که جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان پیشرو در نهضت امام نقش اساسی ایفا می‌کرد.

زاکانی با اشاره به فراز و نشیب‌های مختلف جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی، گفت: این جنبش تا به امروز هم توانسته در خدمت انقلاب قرار بگیرد و هم در مقاطعی از زمان عده‌ای از این جنبش به عنوان ابزار استفاده کردند که آسیب‌هایی را برای جامعه به همراه داشته است.

وی با اشاره به مقوله نفوذ به عنوان یک واقعیت جدی اظهار کرد: بنده معتقد هستم باید ببینیم جریان دانشجویی چگونه می‌تواند نقش‌آفرینی کند و کارکردهایی اساسی را برای این جنبش در نظر بگیریم و اولین کار ویژه جنبش دانشجویی برای مواجهه با نفوذ مقابله با نفوذ در جریانات دانشجویی است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه اگر جریانات دانشجویی می‌خواهند در مواجهه با نفوذ دشمن نقش ایفا کنند باید درون خود را مد نظر قرار دهند، گفت: دو جریان موثر قبل و بعد از انقلاب اسلامی وجود داشت که جریان قبل انقلاب مربوط به واقعه 16 آذر سال 32 و جریان بعد از انقلاب مربوط به 13 آبان سال 58 است که بین این 2 رویداد شباهت‌ها و اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مهمترین اشتراک این دو واقعه ضدیت با نظام سلطه و استکبار است اما اختلاف این دو موضوع این است که در سال 32 حرکت‌های ضد استکباری در داخل کشور و علیه رژیم شاه انجام می‌شد اما در سال 58 اعتراض دانشجویان در جهت حاکمیت و تقویت آن است.

زاکانی با اشاره به اینکه از دهه 70 به بعد برخی جریانات تلاش می‌کردند تا به شکل مرموزانه در جنبش دانشجویی نفوذ کنند بیان کرد: این افراد همان افرادی هستند که ما هم‌اکنون آنها را در آمریکا می‌بینیم که در آنجا علیه کشورشان گام برمی‌دارند و ما هزینه‌های سنگینی را در آن موقع پرداخت کردیم تا جایی که جنبش دانشجویی در اوآخر دهه 80 دچار یک خمودگی، فروریختگی و خستگی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اولویت دوم جریان‌های دانشجویی صیانت از محیط دانشگاه است زیرا جریان دانشجویی همانند بذری در محیط است که اگر از این محیط صیانت نشود آفت‌زا خواهد بود بنابراین جریان‌های دانشجویی باید از دانشگاه بیرون بیایند.

زاکانی با اشاره به وظایف دانشجویان در داخل جامعه، اظهار کرد: جنبش دانشجویی باید نگاهی دقیق و عمیق به جامعه و مردم داشته باشد، اولویت‌ها را از کلام رهبری بگیرد و با این اولویت‌ها چراغ هدایت و بصیرت را در جامعه روشن کند.

وی بیان کرد: کسانی به دنبال این هستند که جامعه را تغییر دهند و در این راستا تلاش می‌کنند تا از غفلت مردم استفاده کنند اما اگر دانشجو پا به عرصه اجتماع بگذارد این جریانات و افراد ناکام خواهند ماند.

زاکانی با تاکید بر اینکه دانشجو با نگاه عمیق خود باید به بازیگران صحنه دقت کند، افزود: دانشجو باید با اثرگذاری بر روی بازیگران منفی نقش آنها را خنثی کند و نباید نسبت به اتفاقات جامعه که توسط بازیگران رقم می‌خورد بی‌تفاوت باشد بلکه باید به خوبی آنها را رصد کرده و مانع فعالیت عناصر آسیب‌زننده شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره 3 دسته عنصر نفوذی در بین مسئولان جامعه گفت: دسته اول کسانی هستند که سبب می‌شوند مسئولان در محاسبات خود دچار اشتباه شده و در نتیجه تصمیم غلط بگیرند. دسته دوم نیز عناصر و کانون‌های تصمیم‌ساز هستند که تصمیمات غلط می‌گیرند و مسئولان نیز این تصمیمات را اجرا می‌کنند.

وی افزود: دسته سوم عناصر نفوذی کسانی هستند که از صندوق رأی و انتخابات بیرون می‌آیند و از روی عمد تصمیم غلط می‌گیرند بنابراین دانشجویان باید دقت کنند که رویکردها و اولویت‌ها در جامعه چه چیزهایی هستند..

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب در سال 80 به سران سه قوه با موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: متأسفانه مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنان روی زمین مانده و به این موضوع ضریب اولویت‌دار نداده‌اند در حالی که مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت اول کشور بود.

وی ادامه داد: آن نامه مهم و 8 بندی رهبر انقلاب درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 80 صادر شد اما از اردیبهشت سال 80 تا آبان‌ماه سال 81 هیچ اتفاقی در این زمینه رقم نخورد تا جایی که رهبر انقلاب در پیامی به نشست جنبش دانشجویی خواستار مطالبه کردن و مقابله کردن با کج‌روی‌ها شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر جنبش دانشجویی به موتور محرک جامعه تبدیل شود راهی برای نفوذ نمی‌ماند، گفت: وقتی مسئولان مورد سوال دانشجویان قرار بگیرند سعی می‌کنند تا اشتباهات خود را کاهش دهند اما اگر جریان دانشجویی دچار سستی شود کنترل برخی مسائل امکان‌پذیر نیست.

رئیس ویژه کمیسیون بررسی برجام در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر ابهامات موجود در سند برجام گفت: برجام خود یک پله است برای اینکه ظرفیت‌هایی را خلق کند یعنی در داخل این سند ابزارهایی وجود دارد که ما به‌ ازای آن امکاناتی ایجاد می‌شود تا گام‌های دیگری توسط نظام سلطه برداشته شود که از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدود‌سازی کشور در حوزه دانش و فناوری اشاره کرد.

زاکانی افزود: وقتی ما می‌پذیریم همه داشته‌ها و تحریم‌ها در یکجا جمع شوند و این را می‌پذیریم که اگر طرفین اعتراضی داشتند باید این اعتراض را به مجموعه‌ای ارائه دهند که 5 رأی از 8 رأی آن در اختیار آمریکا قرار دارد وضعیت کاملاً مشخص است زیرا در برجام ذکر نشده که طرف مقابل در چه مقوله‌ای می‌تواند اعتراف کند و این سرفصل باز است.

وی با بیان اینکه این شرایط سبب می‌شود تا ما گام به گام به حالت انفعالی کشیده شده و در منطقه بی‌خاصیت شویم، افزود: برجام این زمینه را فراهم می‌کند تا رنگ و لعاب داخلی کشور ما مطابق طرف مقابل تغییر کند و اگر ما این تغییر را قبول نکردیم ابزارهای فشار در درون این سند تعبیه شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به اینکه غربی‌ها مذاکره را تنها برای تحمیل عقاید خود می‌خواهند و همیشه پیش از انجام مذاکره، متن مذاکره را آماده می‌کنند، اظهار کرد: آنها برجام را آماده کردند و بر روی میز گذاشتند و گفتند بر سر این متن بحث کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر نامه رهبری را از برجام جدا کنیم، این سند فوق‌العاده آسیب‌زننده است، گفت: دولت علاقه ندارد نامه رهبری را در خصوص برجام، اجرا کند و نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب در پاسخ به ایشان مؤید همین موضوع است.

زاکانی در پاسخ به این سوال که چرا برجام در مدت 20 دقیقه مورد تائید نمایندگان مجلس قرار گرفت، بیان کرد: این موضوع خلاف آئین‌نامه مجلس است و هم‌اکنون محل مشکل ما‌ست و موضوعی بود که مصالح انقلاب در آن رعایت نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات گذاشته است، گفت: این امر سبب می‌شود آسیب‌پذیری ما افزایش پیدا کند زیرا به موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار کم پرداخته شده است.

زاکانی با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق در ‌ارتباط‌ با بررسی بودجه سال 94 گفت: سال گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق که بودجه سال 94 ارائه شد و زمانی که ما لایحه بودجه را بررسی می‌کردیم شاهد بودیم که این بسته همانند بسته سال قبل بود اما در هر قسمت از آن که کلمه اقتصاد آمده بود، این کلمه به عبارت اقتصاد مقاومتی تبدیل شده بود در صورتی که اقتصاد مقاومتی نیازمند لوازمی است و ادبیات ذیل اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 این لوازم را تامین نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.