قدس آنلاین – یزد: مدیرکل میراث فرهنگی یزد در مراسم اختتامیه همایش توانمندسازی سمن ها در یزد گفت: سمن ها و تشکل ها با همکاری و همفکری از تخریب آثار باستانی و برهم خوردن منظر شهری بافت های تاریخی جلوگیری کرده اند.

سمن ها و تشکلها از تخریب آثار باستانی جلوگیری می کنند

به گزارش قدس آنلاین از یزد، همایش توانمندسازی سمن ها در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور که برای سومین بار در استان یزد برگزار شد، پس از چهار روز به کار خود پایان داد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در مراسم اختتامیه همایش توانمندسازی سمن ها ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی دوباره یزدی ها اظهار داشت: اکنون بحث گردشگری در کشور بحثی مهم و قابل تأمل است.

محمدمهدی شرافت افزود: ارزش و سرمایه هر کشور، استان، روستا و یا منطقه ای به تعداد انسان هایی است که به بحث هایی به غیر از بحث خودشان ارج نهاده و برای آن ارزش قائل می شوند. اینکه انسان هایی خارج از بحث زندگی خودشان و یا حتی فراتر از آن برای مبحثی انسانی و منطقه ای وقت و سرمایه بگذارند و به دیگران فکر کنند، اینها عمده ترین سرمایه ای است که در تک تک شما عزیزان و اعضای سمن ها قابل رویت است. بنابراین شما ارزشهای جامعه هستید و ما با وجود بزرگانی چون عبدالعظیم پویا و تک تک شما به آینده یزد امید داریم.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی تک تک کسانی که برای دیگران و منطقه خود ارزش قائل می شوند در قالب یک تشکل رشد کنند ارزش آنها مضاعف می شود، به طوری که مشاهده شد بارها و بارها سمن ها و تشکل ها با همکاری و همفکری از تخریب آثار باستانی و برهم خوردن منظر شهری بافت های تاریخی جلوگیری کرده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از دو سال پیش در برنامه این اداره کل بود که با ایده و نظر تشکل ها مطرح گردید و اکنون اطمینان داریم که به نتیجه خواهد رسید.

شرافت عنوان کرد: در بحث میراث فرهنگی دست ساخته ها مهم نیست بلکه افکار و روش هایی که بر مبنای آنها برنامه ها اجرا می شده قابل تأمل است که باید اکنون به آنها دست پیدا کنیم و برای رسیدن به اهداف برتر از آن بهره بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: اولین اولویت استان احیای بافت های تاریخی است که دراین راستا اداره کل میراث فرهنگی استان طی دو سال گذشته با اولویت بندی بناها و آثار را مرمت کرده و از تخریب آنها جلوگیری نموده است.

وی یادآور شد: تشکل ها نمی توانند به صورت مستقیم قانون گذاری کرده و در اجرا دخالت کنند ولی اگر بتوانند آگاهی بخشی لازم را انجام دهند، افراد بیشتری از جامعه را درگیر مسائل مختلف می کنند و در آن صورت می توانند هم بر قانونگذاران و هم مجریان قانون تأثیر بگذارند.

این مقام مسئول در پایان ضمن تشکر از حضور سمن ها در استان و همچنین حمایت از ثبت جهانی یزد که کاری بی نظیر و ارزشمند بود، اظهار امیدواری کرد که اگر این روند در کل کشور ادامه یابد اثرات قابل توجهی در بر خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.