معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای به طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به ایران را درتعارض اساسی با اهداف صلح طلبانه ای گردشگری عنوان کرد.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا درتعارض با اهداف صلح طلبانه گردشگری است

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، مسعود سلطانی فر در این نامه خطاب به طالب ریفاعی آورده است: همانگونه که مستحضرید متاسفانه دولت آمریکا دراقدامی مغایر با حقوق گردشگران درانتخاب آزادانه مقاصد خود، با تصویب لایحه ای اتباع 38 کشور جهان را که با آنان لغو روادید منعقد کرده بود ملزم نموده تادرصورت سفر به کشور کهن وپرجاذبه ایران، برای ورود مجدد به خاک آمریکا درخواست روادید نمایند.
وی افزود: این اقدام سیاسی آمریکا که باهدف ایجاد محدودیت سفر به ایران ونتیجتا آسیب به صنعت گردشگری ایران اتخاذ شده است، صرفنظر از اینکه مغایر قواعد وحقوق بین المللی می باشد ، درتعارضی اساسی با اهداف صلح طلبانه ای است که گردشگری همواره درپی آن بوده است.
سلطانی فر در این نامه آورده است: تصدیق می نمائید که گردشگری نقشی بی بدیل وبی رقیب در گسترش وتعمیق دوستی ونزدیکی ملت ها وحتی دولت ها ایفا کرده و قادراست تفاوتها را به جاذبه و متعاقب آن محل مفاهمه و دوستی بدل نماید وبرهمین اساس است که سازمان جهانی جهانگردی تمامی دولت ها را تشویق می کند تا باتسهیل جابجایی آزادانه گردشگران وتامین دسترسی همگانی و آسان برای این طیف زمینه لازم برای تحقق این مهم را فراهم آورند.
وی افزود: ما نیز بر این باوریم که روح و ذات گردشگری با ارتباط و احترام متقابل عجین بوده فلذا ماهیتا باهرگونه خشونت ورزی وافراط گرایی درتضاد است و از همین رو تبعات و پیامدهای هرنوع ناامنی وتنش در وهله اول معطوف به صنعت پویا، انسانی وصلح مدار گردشگری می شود.
رییس سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد تصویب چنین قوانینی، فضای آرام بخش گردشگر و برنامه های معطوف به توسعه پایدار جوامع محلی رابه تلاطم وچالش جدی می اندازد، مگرآنکه مدیران و صاحبنظرانی همانند جنابعالی که برای سالیان متمادی نقش ممتاز و سازنده ای دراین عرصه داشته اید، همصدا با افکار عمومی جهانی نسبت به اینگونه تصمیمات نادرست واکنش جدی نشان دهند.
سلطانی فر تاکید کرد وظایف خطیرآن سازمان، به عنوان تنها نهاد مسئول سازمان ملل متحد در عرصه توسعه گردشگری دنیا، ایجاب می کند که در دفاع از صلح جهانی، آزادی وحق انتخاب گردشگران به صراحت و باصدای رسا تبعات نادرست این اقدام ناعادلانه آمریکا علیه جامعه جهانی گردشگری راگوشزد نمائید.این حداقل انتظاری است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی فعال وموثر ازخانواده بزرگ گردشگری می تواند از سازمان متبوع جنابعالی داشته باشد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در نامه مشابه ای به ایرینا بوکووا مدیرکل آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به ایران را مغایر با حقوق گردشگران در انتخاب آزادانه مقاصد گردشگری دانست.
قانونی به نام برنامه معافیت ویزا در آمریکا از بیش از 35 سال قبل به اتباع 38 کشور (23 کشور جزء اتحادیه اروپا) اجازه سفر بدون ویزا به آمریکا را داده است. بر اساس این قانون اتباع کشورهای یادشده می توانند تا 90 روز بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.
این کشورها نیز در عوض به اتباع آمریکا همین امتیاز را داده اند. اما اعضای کنگره آمریکا در ضمن قانون بودجه سال 2016 این کشور بندی را افزوده اند که به موجب آن افرادی که بعد از سال 2011 به پنج کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده اند نمی توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.
این طرح که ابتدا با 409 رای موافق در برابر 19 رای مخالف هشتم دسامبر (17 آذر) در مجلس نمایندگان تصویب شده بود؛ در مجلس سنا نیز با 66 رای موافق در برابر 33 رای مخالف روز جمعه (27 آذر) اصویب شد و شامگاه همان روز به امضای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.