فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت :تا کنون نتوانسته ایم از دریا و ظرفیت های بالای دریایی برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

بدون اقتدار دریایی اقتصاد کشور آسیب می بیند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، امیر دریادار حبیب الله سیاری عصر چهارشنبه درآئین اختتامیه هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در کیش ،با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بحث اهمیت دریاها در اقتدار یک کشور در توضیح علت عقب ماندگی در این حوزه و استفاده نکردن از این ظرفیت خدادادی برای توسعه کشور گفت: همه اینها آثار استعمار و استثمار است چنانکه زمانی پرتغالی ها و اسپانیایی ها بر آبهای آزاد ما در دریای عمان تسلط داشتند و بعد از اخراج آنها توسط شاه عباس صفوی با کمک نیروی دریایی انگلیس، بریتانیا استقرار یافت و از این نقطه کشور ما آسیب دید.
وی اظهار کرد: انگلیسی ها با این دیدگاه که برای تسلط بر یک ملت باید بر آبهای آن تسلط یافت و مردم را از ساحل دور کرد، بنادر مهم ما چون جاسک و سیریک بسیاری از مناطق جنوب و شرق کشور را از جمعیت خالی کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در حالی که تمام شهرهای تصمیم ساز دنیا در کنار دریا هستند امروز از 20 شهرمهم کشور یک مورد هم در کنار دریا ، حتی در کنار مهمترین سواحل کشور چون مکران نیست.
وی با تاکید بر اینکه در نتیجه این سیاست های استعماری ما نتوانسته ایم از خاصیت ژئوپولتیک کشور برای توسعه استفاده کنیم گفت: در دوران جنگ سرد هم طی سال های قبل انقلاب باز این شرایط بدتر شد و ناتو بخشی دیگر از مناطق جنوب شرقی کشور را از جمعیت خالی کرد به گونه ای که هیچ امکاناتی در آن نباشد و اینها همه خواست استعمار و استثمار بوده است.
دریادار سیاری با اشاره به تاکید و نگاه رهبرمعظم انقلاب بر اهمیت دریاها بر اقتدار و استقلال کشور گفت: بر این اساس نظریه بازگشت به دریاها را طرح کرده ایم و در این راستا ضرورت دارد تمام سازمان های دریایی تلاش کنند تا این بازگشت به دریا اتفاق افتد و از این نعمت خدا دادی برای توسعه ، پیشرفت و اقتدار کشور بهره گرفته شود.
این مقام نظامی ادامه داد: در آینده ای نه چندان دور مشخص می شود که همه چیز این کشور به دریا و منابع آن وابسته است.
وی اظهار کرد: استفاده از دریا اعم حوزه های تجاری ، اقتصادی،انرژی های نو، گردشگری و حمل و نقل و غیره مطرح است و برخی 200 زمینه استفاده از دریا در توسعه کشور را مطرح کرده اند.
دریادار سیاری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در بحث چگونگی استفاده از این منابع برای توسعه کشور گفت: باید اقتدار در دریاها توسعه یابد و امنیت دریاها را برقرار کنیم.
وی گفت: امروز که در منطقه خلیج عدن تمام کشتی های ما در خطر است، اگر اقتدار نباشد اقتصاد کشور آسیب می بیند.
دریادار سیاری افزود: احیای تمدن دریایی ، استقرار در سواحل و ایجاد چرخه های قابلیت ساز از جمله عوامل اصلی مولد اقتدار دریایی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد احیای تمدن دریایی گفت: ایران کشوری دریایی با هویت و ماهیت کاملا دریایی با سه هزار کیلومتر مرز خوب دریایی در شمال و جنوب بویژه سواحل مکران است و باورها و ماهیت ما دریایی است.
وی تصریح کرد: امروز اگر باور دریایی دولت محقق شود رویکرد ها هم در این جهت سوق می یابد چنانکه در دولت یازدهم این رویکرد نمود یافته و خود را نشان می دهد.
گفته دریادار سیاری ، گفتمان دریایی دولت نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید رویکرد دریایی ملت محقق شود که تحقق آن نیازمند فرهنگ سازی گسترده است.
وی افزود: تمدن دریایی یعنی آنکه مردم کشور زیست خود را با دریا پیوند بزنند و تمام حوزه های حیات اقتصاد ، فرهنگ و جامعه در نسبت معنی دار با دریا قرار گیرند.
این مقام نظامی موضوع مهم دیگر را بحث استقرار در سواحل دانست و افزود: سواحل ما مشخصات فیزیکی و وسعت سرزمینی ، مزیت رقابتی و پسکرانه ها و موقعیت جغرافیایی لازم را دارد و این موقعیت ژئو پولتیکی ویژه و منحصر به فردی است.
دریادار سیاری اظهار کرد: احیای تمدن دریایی، استقرار در سواحل و ایجاد چرخه های قابلیت ساز در پنج حوزه فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و غیره باید ارتباط معناداری با دریا داشته باشد که خود تولید قدرت دریایی می کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش قدرت دریایی را به مفهوم توانایی یک ملت در استحصال منافع خویش از دریاها و با به کارگیری مناطق دریایی برای فعالیت های سیاسی و ،اقتصادی و نظامی در صلح یا جنگ به منظور نیل به مقاصد و اهداف ملی دانست.
وی با بیان اینکه کشور ناوگان دریایی خوبی دارد برتوسعه صنایع دریایی تاکید کرد و گفت: این حوزه نیازمند توجه خاص است که با تحقق آن به طور قطع اقتدار کشور افزایش می یابد.
دریادار سیاری متوازن کردن پیشرفت در همه ابعاد ، پرهیز از بخشی نگری ، ایجاد شهرهای بزرگ در سواحل ، تمرکز بر جمعیت بومی ، خصوصی سازی ، پیشرفت علمی دریایی و فرهنگی دریایی و فناورانه دریایی را الزاماتی دانست که همه سازمان های دریایی به طور جدی در اولویت خود قرار دهند.
وی پیش از همه ضرورت فرهنگ سازی در جامعه را مهم خواند و افزود: بر این اساس در سطح مقاطع مختلف آموزشی شامل دبستان و دبیرستان 10 کتاب تغییر یافت و در آنها زمینه آشنایی با منابع دریایی و آبهای سرزمینی و سواحل کشور موقعیت ژئوپولتیک آمده است ضمن آنکه در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری هم با تفاهمنامه امضا شده اقداماتی شروع شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.