در حالی که هوای تهران در آلودگی غرق است و هیچ خبری از اقدامات دستگاه‌ها برای رفع این مشکل نیست، رد پای بنزین وارداتی با کیفیت پایین را شاهد هستیم.

ردپای بنزین وارداتی در آلودگی هوا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام‌جم ، با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران و تعطیل شدن پایتخت، در هفته گذشته؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ممکن است دوباره ردپای بنزین بی‌کیفیت را در افزایش آلودگی ‌هوای پایتخت بتوان دید.

این درحالی است که با شروع به کار دولت یازدهم براساس دستورالعملی استفاده از بنزین تولید شده پتروشیمی‌ها به بهانه آلایندگی بالای آنها ممنوع اعلام شد و پس از آن برای افزایش کیفیت بنزین عرضه‌شده در داخل، دولت خود را ملزم به واردات بنزین یورو4 کرد. با این حال، تشدید آلودگی هوا این سوال را مطرح کرده که آیا واقعا بنزین یورو 4 در داخل کشور عرضه شده است؟

نیاز به واردات بنزین مرغوب

سید محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به روند واردات بنزین به خبرنگار جام جم گفت: با توجه به موضوع واردات سوخت، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بنزین در بازارهای بین‌المللی دارای رده‌های متفاوتی است و براساس میزان اکتانی که دارد، قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود. براین اساس یک بنزین معمولی داریم که قیمت آن در بازارهای بین‌المللی ارزان است و یک نوع بنزین بسیار مرغوب و با کیفیت بالا نیز داریم که همان بنزین سوپر است.

وی افزود: با توجه به حجم مورد نیاز بنزین کشورمان و البته توان تولیدی داخلی، معمول این است که مسئولان اقدام به واردات بنزین با کیفیت بالا کرده و آن را با محصولات داخلی برای افزایش کیفیت مخلوط می‌کنند تا با استاندارد قابل قبولی بنزین مورد نیاز مردم را تحویل دهند، هرچند این به معنی بی کیفیت بودن محصولات داخلی نیست بلکه صرفا برای افزایش کیفیت بنزین مصرفی داخل صورت می‌گیرد.

بی‌کیفیتی بنزین‌های وارداتی

در همین حال سید مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: کیفیت سنجی محصولات وارداتی به عهده سازمان ملی استاندارد است اما تاکنون این سازمان هیچ ماموریتی در این زمینه نداشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بنزین‌های وارداتی دارای آلایندگی زیادی است و کیفیت لازم را برای مصرف ندارد.

وی افزود: در بنزین‌های وارداتی ترکیبات الکلی وجود دارد که علاوه بر آسیب زدن به خودرو، موجب آلودگی هوا به دلیل بالا بودن آلایندگی آن می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این‌که بنزین‌های وارداتی استاندارد یورو 4 ندارد، گفت: بنزین‌های وارداتی حتی یورو 2 هم نیست و تمام ادعاها خلاف واقع است.

وی به انتقاد از بنزین‌های وارداتی و رویکرد سازمان محیط زیست پرداخت و گفت: تمام ادعاهای طرح شده مبنی بر بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی خلاف واقع است. این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه مسئولان ذی‌ربط و سازمان استاندارد که باید مدارکی دال بر استاندارد بودن بنزین‌های وارداتی ارائه کنند تاکنون گزارشی به نمایندگان نداده‌اند.

دوباره بنزین پتروشیمی‌ها؟!

این درحالی است که به گزارش تسنیم، کاهش ذخایر استراتژیک بنزین موجب شد تا شرکت پالایش و پخش با نقض مصوبه دولت دوباره از بنزین پتروشیمی‌ها برای تأمین نیاز کشور به سوخت استفاده کند.

هم‌اکنون متوسط مصرف بنزین حدود 72 میلیون لیتر در روز بوده و طبق آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش، تولید بنزین پایه در پالایشگاه‌های کشور روزانه 60 میلیون لیتر است.

گرچه اعلام شده سطح ذخایر استراتژیک بنزین مناسب است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رقم آن را 932 میلیون لیتر عنوان کرده است اما آمار و شرایط کنونی از مناسب نبودن ذخایر استراتژیک بنزین حکایت می‌کند.

در واقع نگاهی به آمار تولید، مصرف، واردات و موجودی بنزین از ابتدای امسال تا 10 آبان نشان می‌دهد برخلاف آمار اعلام شده، حجم ذخایر بنزین 356 میلیون لیتر است.

اختلاف 576 میلیون لیتری در آمارهای ثبت شده با آنچه مدیران پالایش و پخش می‌گویند، ثابت می‌کند که این مقدار بنزین از سایر منابع تامین شده است. در واقع این مابه‌التفاوت از طریق شرکت‌های پتروشیمی تأمین شده و شرکت ملی پالایش و پخش، مصوبات هیأت دولت و شورای عالی استاندارد را مبنی بر ممنوعیت استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین، نقض کرده است.

درباره آلودگی یا عدم آلودگی بنزین صحبت نمی‌کنم

در همین حال عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره موضوع تولید بنزین در پتروشیمی بهجام‌جم گفت: تولید هرگونه بنزین در واحدهای پتروشیمی کشور منتفی است و اکنون هیچ نوع بنزین در واحدهای پتروشیمی تولید نمی‌شود که درباره آلودگی یا عدم آلودگی آن بخواهیم بحث و گفت‌وگو کنیم.

معاون وزیر نفت با تائید نکردن برخی ادعاها درباره آلایندگی بالای بنزین پتروشیمی افزود: در دولت گذشته با توجه به شرایط تحریم و نیاز کشور، دولت تصمیم به تامین بخشی از نیازهای داخلی از طریق تولید پتروشیمی گرفت اما نه بنزین بلکه در دو مجتمع پتروشیمی که آروماتیکی بودند، بنزن تولید می‌کردند و تحویل شرکت پالایش و پخش می‌دادند تا با انجام فرآیندی بنزین تولید و به متقاضیان تحویل داده شود ولی پس از مدتی که حدود دو سه سال از آن گذشته به‌طور کلی حتی در پتروشیمی‌های آروماتیک نیز این روند متوقف شد، چون براساس شرایط موجود اصلا تولید بنزین برای پتروشیمی‌ها صرفه اقتصادی ندارد که در این زمینه اقدامی شده باشد.

شعری‌مقدم تصریح کرد: حتی در همان دوره هم که تولیداتی داشتیم، میزان بنزن موجود در مواد تحویلی به شرکت پالایش و پخش کمتر از 2 درصد بوده تا از آلایندگی آن کم شود ولی آنچه مهم است موضوع آلاینده بودن کل سوخت‌های فسیلی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و مصرف را به نوعی مدیریت کنیم تا دوباره با آلودگی هوا مواجه نباشیم.

انگ آلودگی به بنزین پتروشیمی‌ها

عبدالحسین بیات، معاون وزیر پیشین نفت و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با نسیم، ضمن تاکید بر استاندارد بودن ریفرمیت تولید داخل در دولت گذشته بیان کرد: تولید بنزین داخلی با استفاده از ریفرمیت در آن زمان با توجه به شرایط و نیاز کشور کار درستی بود و به تحریم‌های ظالمانه ضربه انقلابی وارد کرد. زمانی در دولت قبل که از پتروشیمی‌ها خواسته شد، ریفرمیت تولید کردند و بعد هم که در دولت جدید خواستند که تولید نکنند به همان مسیرهای قبلی خود برگشتند.

معاون وزیر پیشین نفت با گلایه‌مندی از برخی کم‌لطفی و بی‌توجهی‌ها درباره بنزین تولید داخل بیان کرد: باوجود ادعای برخی‌ها که آلودگی همه کلانشهرها را به بنزین تولید پتروشیمی‌ها ربط می‌دادند در آن زمان در برخی کلانشهرها اصلا بنزین پتروشیمی استفاده نشده بود.

بیات خاطرنشان کرد: آلودگی الان تهران بهترین شاهد برای اثبات استاندارد بودن ریفرمیت تولید پتروشیمی هاست، زیرا در حال حاضر که بنزین وارداتی در کلانشهرها استفاده می‌شود، آلودگی هوا بسیار بدترو طولانی‌تر از گذشته شده است. خیلی‌ها اکنون نسبت به کیفیت استاندارد بنزین وارداتی نگران هستند که شایسته است این نگرانی‌ها رفع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.