دور شدن بنیاد شهید از اصل برنامه‌های خود تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

ملاحظاتی درباره فعالیتهای اقتصادی یک نهاد دولتی

قدس/ سید‌هادی کسایی‌زاده: وقتی حضرت امام خمینی(ره) در 22 اسفندماه 1358 دستور ایجاد بنیاد شهید و امور ایثارگران را صادر کردند این نهاد را نهادی تعریف کردند که وظیفه احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگهداشن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان،‌ تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد،‌ خوداتکائی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه،‌ محور فعالیت‌های این نهاد مقدس را دارد.
حالا سوال اینجاست که این نهاد مهم و تاثیر گذار تا چه میزان توانسته همچنان جایگاه والای خود را در جامعه ایثارگری حفظ کند؟
در این سالها اما مدیران بنیاد شهید به جای افزایش و ارتقای کیفیت زندگی جانبازان و خانواده شهدا بیشتر به فکر توسعه فعالیت‎های اقتصادی این نهاد هستند.
نکته قابل تامل این است که شرکت‎ها و مؤوسسات وابسته به بنیاد شهید که آرام آرام به غول‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شده‌اند هیچ اهمیتی برای اشتغال فرزندان جانبازان قائل نیستند و همچنان موضوع بیکاری این بخش از جامعه هدف بنیاد، پاشنه آشیل این نهاد محسوب می‌شود.
غلامرضا جعفری ایمن آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی‌هم در انتقاد از ماهیت اقتصادی بنیاد شهید می‌گوید: دور شدن بنیاد شهید از اصل برنامه‌های خود تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.
بنیادی که باید مشکلات ایثارگران را رفع کند حالا وارد فضای اقتصادی شده و این یعنی غفلت از رسالتی که برعهده دارد. وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند بانک‏ها نباید به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند. چطور بنیاد شهید حالا بنگاه اقتصادی شده است؟
سازمان اقتصادی کوثر و سازمان سیاحتی کوثر بخشی از بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید محسوب می‌شوند که البته برای ریاست آن هم همیشه اختلاف است.
در کنار این شرکت‌ها هم باید گفت بنیاد شهید ید طولایی در تولید مرغ کشور دارد که مهمترین برند آن مرغ زربال است که چندی پیش بیژن زنگنه وزیر نفت در انتقادی اعلام کرد: در هیأت دولت وقتی در مورد مسکن یا راه صحبت می‌کنیم وزارت دفاع دست بلند می‌کند و گزارش می‌دهد و وقتی از مرغ صحبت می‌کنیم بنیاد شهید اظهارنظرمی‌کند!
چند سالی هم هست که موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مطرح شده که البته هم مربوط به دولت قبل و هم دولت فعلی است. طبق آخرین اخبار بیش از هزار میلیارد‌‌‌ تومان تخلف مالی د‌‌‌ر این بنیاد‌‌‌ تایید‌‌‌ شد‌‌‌ه اما بررسی‌ها مبلغ اختلاس چند‌‌‌ین برابری را نشان می‌د‌‌‌هد‌‌‌.
نکته قابل تأمل این است که مبلغ اختلاس و فساد در بنیاد شهید به نحوی است که اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص بنیاد شهید تمایلی به بازگو کردن آن ندارند. برخی از جانبازان و ایثارگران  این نهاد را بنگاه شهید و امور ایثارگران می‌نامند که در آن هر کاری غیر از رسیدگی به جامعه ایثارگری می‌شود.
غلامعلی جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید از نام سه شرکت متخلف این نهاد پرده برداری کرده و گفته است: صرافی دی،بیمه دی و شرکت سرمایه گذاری سبحان هم در جمع پرونده‌های فساد در این نهاد قراردارند.
در مقابل، مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی گفته است: خانواده شهدا سهام خود را با وکالت به نظام‌های اقتصادی بنیاد شهید واگذار کرده‌اند و دخالتی ندارند.
این مدیر گفته است: برخی از پروژه‌های بنیاد شهید، نیازمند بسترها و شبکه‌های عملیاتی بزرگی است که درحال حاضر توانایی اجرای آن در این بیمه وجود ندارد.  به طور مثال بیمه دی زیرساخت لازم را برای اجرای قرارداد بیمه‌های تکمیلی جانبازان و خانواده‌های شهدا که به 2 میلیون نفر بالغ می‌شوند، ندارد.
این اظهارات در حالی است که مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی اوایل سال گذشته اعلام کرده بود این شرکت بیش از 350 میلیارد تومان بدهی و معوقات دارد ولی در آبان ماه سال 94 از افزایش سرمایه 250 میلیارد تومانی این شرکت از محل دریافت منابع از سوی سهامداران خبر داد و حالا همین شخص گفته است: بیمه دی در سال جاری 309 درصد افزایش سرمایه داشته است که 30 درصد آن را بانک دی (وابسته به بنیاد)،
22 درصد را سازمان اقتصادی کوثر (وابسته به بنیاد) و همچنین بنیاد شهید و امورایثارگران و مقدار جزئی سهام را سهامداران خرد تأمین کرده‌اند. این اظهارات نشان می‌دهد که درحالیکه بیمه مرکزی چندماه پیش رسماً شرکت بیمه دی را به عنوان شرکت زیانده معرفی و عملیات بیمه‌گری آن را منتج به زیان اعلام کرد، با حاتم بخشی بنیادشهید از بحران خارج شده است. سؤال این است که 600 میلیارد تومانی که بنیاد شهید به بیمه دی تزریق کرده‌است چه سودی برای سهامداران اصلی آن یعنی ایثارگران داشته است؟  آیا در ساختمان پر زرق و برق چندصد میلیاردی این شرکت در حاشیه خیابان میرداماد و در هیاهوی هزار و 300 کارمند و 100 مدیر با حقوق‌های بالا،سهمیه‎ای هم برای فرزندان شهدا و ایثارگران دیده شده است؟ چرا خبری از خدمات بیمه‌ای و اشتغال زایی در بیمه دی به گروه هدف بنیاد شهید به گوش نمی‌رسد؟
حالا دیگر در تیتر یک رسانه‌های بنیاد شهید کمتر حال و وضعیت جانبازان دیده می‌شود و بیشتر تیتر‌ها به رونمایی از تولیدات مرغ بدون آنتی بیوتیک توسط قائم مقام بنیاد شهید و افتتاح حوضچه پرورش ماهی توسط
رئیس بنیاد شهید دیده می‌شود. هرچند شاید نتیجه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید پرده از فعالیت‌های این نهاد بردارد اما رسانه‌ها و به ویژه نهادهای نظارتی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری نباید در مقابل تخلفات ساکت باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.