وزیر صنعت، معدن و تجارت بر آمادگی ایران برای ساخت شهرک صنعتی در افغانستان و تشکیل شرکت مشترک صادرات محصول های کشاورزی بین دو کشور تاکید کرد.

آمادگی ایران برای ساخت شهرک صنعتی در افغانستان و تشکیل شرکت مشترک صادرات کشاورزی

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، «محمدرضا نعمت زاده» امروز (سه شنبه) در دیدار «همایون رسا» وزیر تجارت افغانستان، افزود: می توان زیره، کنجد، پسته ، کشمش و سایر محصول های کشاورزی راهبردی را که به وفور در هر دو کشور کشت می شود، به طور مشترک به کشورهای هدف شناسایی شده صادر کنیم.
نعمت زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش به بخش های دولتی و خصوصی افغانستان دارای تجربه هایی است که می تواند آن را به راحتی به صنعتگران و بازرگانان افغانستان انتقال دهد.
به گفته او، آمادگی کامل برای انتقال تجارب صنعتی ایران به افغانستان وجود دارد.
وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: ایران می تواند با ایجاد شهرک های صنعتی در کشور افغانستان به طور مستقل یا به طور مشارکتی، زمینه اشتغال جوانان افغان و بازگشت به میهن خود را فراهم کنند.

** استقبال از راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و افغانستان
وزیر تجارت افغانستان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ ترین شرکای بازرگانی افغانستان محسوب می شود.
همایون رسا گفت: ایجاد برخی خطوط تولید صنعتی در افغانستان با توجه به وفور مواد خام، انرژی ارزان قیمت و نیروی انسانی فراوان زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور را فراهم می کند.
وی همچنین تسهیل صدور روادید و ضمانت نامه های بانکی برای بازرگانان افغانستان، حذف مقررات دست و پاگیر، زمینه سازی برای دسترسی آسان کامیونداران افغان به سوخت، رفع مانع های گمرکی در بندرهای ایران و ظرفیت سازی در بخش صنایع افغانستان را در این زمینه موثر دانست.
به گفته او، راه اندازی سریع راه آهن ایران به هرات و پیگیری موافقنامه تجاری سه جانبه ایران- هند- افغانستان در دستور کار است.
وزیر تجارت افغانستان گفت: با راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و افغانستان و حل مسائل حقوقی بازرگانان، می توان حجم تجارت دو کشور را مطلوب کرد.
وی افزود: تعرفه صادرات افغانستان صفر است و این می تواند مزیت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تجاری تلقی شود.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، چهاردهم دی ماه در صدر هیاتی بلندپایه به تهران آمده است.
معاون اول رئیس جمهوری دیروز در دیدار با عبدالله، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را دو میلیارد و 500 میلیون دلار در سال اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.