معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: هر چه وزانت مجلس خبرگان رهبری بیشتر باشد پشتوانه محکم تری برای اصل نظام و رهبری بوجود می آورد و این مجلس باید محل اجماع بزرگان درون نظام باشد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه: مجلس خبرگان باید محل اجماع بزرگان نظام باشد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی روز پنجشنبه در همایش «امام خمینی(ره) و خبرگان رهبری» در دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل بیان داشت: خبرگان که وظیفه تعیین رهبری نظام اسلامی را دارند باید دارای مجلس سنگین و وزینی باشند و این مجلس در حقیقت باید مجلس ریش سفیدان باشد.
وی ابراز داشت: کسانی که می خواهند عضو مجلس خبرگان رهبری شوند باید اصل نظام، انقلاب و رهبری را قبول داشته باشند و در این راه نه تنها التزام بلکه اعتقاد به اصل های ذکر شده نیز لازم است.
وی افزود: امام راحل بر آن تاکید داشت که هر شخصی خود را ذی صلاح می داند باید به میدان انتخابات خبرگان رهبری وارد شود هر چند ممکن است برخی به کثرت نامزدها اعتراض کنند ولی این اعتراض باید ناظر به افراد بی صلاحیت باشد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار داشت: شیوه های مختلفی برای احراز اجتهاد اعضای خبرگان وجود دارد و در حالی که نباید موجب پدید آمدن برخی اعتراض ها شویم هر چه بتوانیم قانون ها و نحوه اجرای قانون ها را شفاف کنیم به سود مجموعه نظام، شورای نگهبان و خبرگان است.
وی ادامه داد: در وضعیتی که برای صلاحیت خبرگان امتحان برگزار شد بسیاری از افراد ذی صلاح به طور ناگفته حذف می شوند و منصوبانی از رهبر معظم انقلاب سراغ داریم که به این دلیل از ورود به عرصه امتحان پرهیز کردند چرا که فرایند امتحان شفاف نیست و واگذار شدن وضعیت به صلاحیت افراد شاید اعتمادها را پایین بیاورد.
وی گفت: در تعیین صلاحیت افراد باید به سمت شیوه هایی رفت که توانمندی های افراد را نشان دهد و نباید جهالت افراد را به رخ آن ها بکشیم و در بابی که لازم داریم و افراد توانمندی دارند، شناسایی لازم را صورت دهیم.
صادقی افزود: اگر کسی فقط در گوشه حجره های حوزه به درس و بحث مشغول باشد در امتحان خبرگان قبول می شود اما همین شخص ممکن است عمری از مسائل سیاسی و اجتماعی به دور بوده باشد، سیاست ها و سیاسیون را نشناسد.
وی عنوان کرد: یکی از توانمندی های مهم رهبر، مدیریت و شناخت سیاست های جهانی است و کسی که در این موضوع ها حضور نداشته است نمی تواند صلاحیت های یک رهبر شایسته را تشخیص دهد و لذا در بحث قانون فرایند خاصی برای تعیین سطح علمی و فقهی افراد مشخص نشده و به دست افراد سپرده شده است که کار را دچار مشکل کرده است.
معاون قوه قضائیه گفت: مجلس خبرگان مجلسی است که می تواند در حوزه خود قانون گذاری کند و امیدواریم فرایند تشخیص صلاحیت ها توسط خبرگان رهبری در مجلس آینده خبرگان مشخص شود تا جلوی برخی دعواهای بیهوده گرفته شود و گرفتار مسائل ابتدایی نشویم.
وی گفت: شاید برگزاری آزمون تعیین سطح برای خبرگان رهبری لطمه به اعتبار حوزه ها باشد و با برگزاری آن، مراجع رسمی علمی را قبول نداشته باشیم و حوزه های علمیه رسمیت و جایگاه مشخصی دارند که اگر این رسمیت و جایگاه را کنار بزنیم به نوعی شاید خوب نباشد اما نباید اشتباه کنیم چرا که همه ساز و کار حوزه خوب نیست و همه امتحان های حوزه در مورد کیفیت تعیین سطح چهارم حوزوی در حد مناسبی نیستند.
صادقی اظهار داشت: خیلی از رساله های سطح چهار نشان از علمیت اشخاص و دارای ساز و کارهای قوی و تثبیت شده حوزوی نیست گرچه شورای نگهبان نیز چاره ای ندارد که ساز و کار خودش را داشته باشد.
وی افزود: در مورد نظارت بر رهبری در خبرگان این وظیفه نظارتی در قانون تصریح نشده است و در حقیقت اگر عزل رهبری در قانون پیش بینی شده است لازمه آن یک نوع نظارت است و البته نظارت کلان می باشد.
وی ابراز داشت: کار خبرگان نظارت بر رهبری نه از حیث اعمال او و بلکه از حیث بقای شرایط رهبری است و از این رو باید تصمیم های کلان رهبری در حوزه هایی چون سیاست خارجی مورد نظارت مجلس خبرگان رهبری باشد و نظارت به این معنا نیست که تک تک اعمال رهبری مورد سوال نمایندگان خبرگان قرار گیرد.
همایش یک روزه «امام خمینی(ره) و خبرگان رهبری» با هدف بررسی وظیفه ها و اهداف این مجلس با حضور فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.