۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 347821

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور از حضور پرستاران در پارک‌ها برای غربالگری چهار بیماری واگیر آنفلوآنزا، ایدز، هپاتیت و سل و همچنین غربالگری چهار بیماری غیرواگیر فشار خون، دیابت، سرطان و پوکی استخوان خبر داد.

 غربالگری ۸ بیماری در پارک‌ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،علی‌محمد آدابی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز پرستار با اشاره بر لزوم توجه به پرستاران جهت حفظ سلامت جامعه اظهار داشت:‌ پرستاری در نظام سلامت تمام جوامع از جایگاه خاصی برخوردار است و در کنار نقش‌های مختلف دو نقش بارز و عمده حساسیت اجتماعی و دفاع از سلامت جامعه را بر عهده دارند.

آدابی عنوان کرد: در جامعه نقش پرستاران بیشتر در حوزه پیشگیری نوع دوم و در قالب پیشگیری از صدمات ناشی از بیماری و آلام انسانی دیده می‌شود، در حالیکه پیشگیری نوع اول و سوم تا حدودی مغفول مانده است. در پیشگیری نوع اول پرستار در زمان بروز علائم فیزیکی بیماری، آنها را غربال می‌کند و در نوع سوم که عموماً بعد از خروج بیمار از بیمارستان است، نقش بازتوانی را ایفا می‌کند.

پرستاران در پارک‌ها

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک سازمان نظام پرستاری، از اجرای 50 برنامه طی سال آینده توسط این سازمان خبر داد و افزود: حضور پرستاران در پارک‌ها برای غربالگری چهار بیماری واگیر آنفلوآنزا، ایدز، هپاتیت و سل و همچنین غربالگری چهار بیماری غیرواگیر فشار خون، دیابت، سرطان و پوکی استخوان یکی از برنامه‌های ما خواهد بود. در کنار این 8 بیماری، متناسب با نیازهای بومی منطقه، پرستاران آموزش‌های لازم برای پیشگیری از سایر بیماری‌ها را ارائه می‌دهند.

وی گفت: ارائه این خدمات به صورت رایگان خواهد بود و پرستاران می‌توانند در زمینه تشکیل پرونده‌های سلامت و ارجاع به مراکز بهداشتی، درمانی و کلینیک‌ها مراجعان را راهنمایی کنند.

آدابی از برنامه این سازمان برای همکاری با شهرداری در خصوص اختصاص بیلبورد برای ارائه مطالب بهداشتی نیز خبر داد و بیان داشت: پرستاران داوطلب بازنشسته و دانشجویان علاقمند می‌توانند در این برنامه حضور داشته باشند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص رونمایی از نماد اعتلای توام پزشکی و پرستاری در جامعه به صورت دو انگشت میانی و نشانه در کنار یکدیگر، نیز توضیح داد: این نشانه به این معنی است که این دو گروه در کنار یکدیگر اعتلا پیدا می‌کنند و پیشرفت هر کدام بدون دیگری غیرممکن است و باید پشتیبان هم باشند تا اهداف نظام سلامت را تامین کنند. جهت رو به بالای این نشانه نمایانگر این است که هر دو با هم مسیر تعالی را طی می‌کنند. هم افزایی این دو گروه تاثیر فوق‌العاده‌ای در نظام سلامت دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم که با وزارت بهداشت تعامل برقرار کنیم و این تلاش همچنان ادامه دارد، افزود: امیدواریم با درک متقابلی که از یکدیگر داریم به مشکلات فائق شویم؛ چرا که حمایت وزارت بهداشت به عنوان یک وظیفه حاکمیتی واجب است.

آدابی تامین خدمات بهداشتی و درمانی را یک وظیفه حاکمیتی خواند که باید 80 درصد نیاز مردم توسط بخش دولتی و 20 درصد باقی مانده توسط بخش خصوصی ارائه شود، خاطرنشان کرد: تامین بهداشت و درمان در این دو بخش باید طی یک پروتکل یکسان باشد. بخش خصوصی برای تامین رفاه و تشریفات بیشتر می‌تواند امکانات بهتری را ارائه دهد، اما نباید این تصور ایجاد شود که مشارکت این بخش، سرویس درمانی بهتری را تنها و به طور خاص برای اقشار ثروتمند ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.