رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان جهت تقویت و توسعه کشاورزی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت اختصاص یافته است.

۸۰۰ میلیارد تومان جهت تقویت و توسعه کشاورزی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت اختصاص یافته است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، اسکندر زند ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم توجه جدی به انتقال یافته‌ها و کمک به کشاورزان بوده در جهت بهره‌وری بوده است و در این راستا طرح نظام نوین ترویج در قالب چهار مرحله، در 12 استان کشور اجرایی شده و در مابقی استان‌ها به مرور زمان اجرایی می‌شود.

وی افزود: مرحله اول اول این طرح جذب حدود هشت هزار فارغ‌آلتحصیل دانشگاهی است که قبلاً به عنوان ناظر مزارع بودند و با تکلیف داده شده از سوی مجلس توسط وزارتخانه جذب شدند و تمام این افراد در مراکز جهاد کشاورزی و عرصه‌های تولید مستقر هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرحله دوم این طرح استقرار این افراد در 1100 مرکز خدمات بوده که به مرور زمان این مراکز جهت استقرار نیروهای جدید ساماندهی شدند، چیزی که در گذشته کمتر مورد توجه بود.

زند تصریح کرد: مرحله سوم پهنه بندی عرصه‌های تولید در سراسر کشور بوده و اکنون این پهنه‌ها در 12 استان کشور شکل گرفته و هرکدام از افراد جذب شده مسئول یک پهنه هستند و هر استان به تعداد موردنیاز  جذب نیرو دارد و در کل کشور حدود 10 هزار نفر جذب می‌شوند و مجموعه‌های دولتی و خصوصی به کمک مدیران پهنه‌ها می‌آیند.

وی تأکید کرد: مرحله چهارم شبکه دانش است که دانش کارشناسان به کشاورزان منتقل می‌شود تا جریان‌سازی اطلاعاتی شروع شود و از طریق رسانه‌ها هم اقداماتی در جهت تریوج این امر صورت پذیرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استان‌های فعال شده در طرح نظام نوین ترویج، بیان کرد: استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اردبیل و گلستان 4 استانی بودند که در گام نخست فعال شدند و در ادامه 8 استان خراسان رضوی، کرمان، فارس، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، مازندران و گیلان به این لیست اضافه شدند و این عدد به 12 استان رسیده است.

زند گفت: هدف اجرای این طرح ارتقاء دانش در بخش کشاورزی بوده تا در جهت افزایش تولید و بهره‌وریز مثمرثمر باشد و باید ارتباط خودمان را با کشاورزان قوی‌تر و مؤثرتر کنیم.

وی افزود: برای سال آینده بودجه ترویج رشد چشمگیری نداشته، اما با توجه به علاقه مسئولان به این حوزه پیش‌بینی افزایش استقبال و بهره‌وری از این طرح را داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 25 درصد کشاورزان تحصیل کرده و 75 درصد خانگی هستند، عنوان کرد: 25 درصد کشاورزان زمین‌های بالای 5 هکتار دارند و در سطح دنیا 70 درصد کشاورزان خانگی هستند و در وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ارتقاء کشاورزی و دانشی و خانوادگی هستیم و باید به سمت افزایش دانش کشاورزان حرکت کنیم تا نسل آِنده بهره‌مندب بیشتر و بهتری داشته باشد.

زند درباره مشکلات و خسارات وارده محصولات کشاورزی در مرحله برداشت، تصریح کرد: چهار میلیون بهره‌بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و باید ضریب مکانیزاسیون در اکثر محصولات به ویژه گندم قویت شود، زیرا در مراحل کاشت و داشت مشکلی نیست اما در مرحله برداشت شاهد مشکلاتی هستیم و در این رابطه 800 میلیارد تومان جهت تقویت و توسعه کشاورزی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.