مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه وضع کتاب و تالیف آثار در حوزه علمیه رضایت‌بخش نیست، بر لزوم سوق دادن پژوهشگران به رعایت استانداردهای علمی در آثار تاکید کرد.

وضع تالیف کتاب در حوزه رضایت‌بخش نیست/ حمایت نشدن آثار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در اختتامیه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های سترگ و سنگین حوزه علمیه، تولید اندیشه و فکر دینی برای مردم است و حوزه، وظیفه دینداری مردم را بر عهده دارد.

وی افزود: یکی از هدف‌های ما این است که حوزه به سمت زایش و رویش علمی پیش برود و رشد و بالندگی داشته باشد و این پویایی علمی باید روز به روز در حوزه بیشتر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گسترش بعد فرهنگی جامعه را یکی از اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوز برشمرد و اضافه کرد: در همایش کتاب سال، آثار یکسال تولید شده در حوزه عرضه و ارزیابی می شود و از این طریق می توانیم محققان را به سمت استانداردکردن نوشته‌های خود سوق بدهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: حوزه نباید از کنار مسایل جامعه و مسایل بین المللی بی‌تفاوت بگذرد و انتظار مردم و نخبگان جهان اسلام از حوزه قم بالاست و باید آثاری تولید شود که بتواند این انتظار را برطرف کند.

وی تقویت روحیه تحقیق و قراردادن پژوهش‌محوری در آموزش، شناسایی پژوهشگران برتر و استانداردسازی فرهنگ پژوهش را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نوعا آثار نوشته شده از استاندارد لازم برخوردار نیست، تصریح داشت: آیا حوزه در زمینه مسایل نوپیدا و علوم انسانی کارهای لازم را انجام داده است یا دنباله رو گذشتگان بوده‌ایم.

وی افزود: فقه برنامه زندگی ما است ولی ما هنوز آنطور که باید در زمینه فقه معطوف به نیازهای روز را تولید نکرده‌ایم؛ کتابخانه‌ها مالامال از کتاب‌های بزرگان است ولی باید از آنها برای ایجاد نوآوری و حل مشکلات امروز بهره ببریم و کار بزرگان را الگو برای کار امروز قرار دهیم.

آسیبهایی که پژوهش حوزه را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه وضع کتاب و تالیف در حوزه رضایتبخش نیست، اصافه کرد: آثار همایش کتاب سال  در برخی زمینه‌ها رشد داشته و ما در سال گذشته ۷۸۰ کتاب اما امسال ۸۳۷ کتاب داریم و آثار ما به فارسی و زبان عربی نیز بیشتر شده است اما هنوز انتظارات برآورده نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در علوم انسانی رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: در حوزه باید از موازی‌کاری و کارهای تکراری پرهیز شود و مراکز پژوهشی نیروی خود را در راستای هم افزایی به کار ببرند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دنیای امروز با قبل فرق کرده است، اضافه کرد: امروز آسیب‌هایی پژوهش حوزه را تهدید می‌کند که یکی از آنها سطحی‌نویسی و تحقیقات بدون عمق است که انتظار مخاطب را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از ضعف‌ها در نیازسنجی است که معمولا کم انجام می شود در حالی که ما برای نوجوانان، جوانان، زنان و همه اقشار کتاب لازم داریم و برخی مراکز نیز به صورت سلیقه ای به تولید اثر می پردازند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: یکی دیگر از این آسیب‌ها آشنانبودن محققان با روش تحقیق است در صورتی که باید دانش با روش در کنار هم قرار گیرند و به مخاطب اثر فاخری ارایه شود.  

حمایت نشدن آثار

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که گاهی مقاله و کتاب بسیار خوبی نوشته می‌شود اما مورد حمایت قرار  نمی‌گیرد که حوزه و سایر نهادهای مسئول باید به این مسئله توجه بیشتر داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ۱۳۰ نشریه در حوزه تولید می‌شود، گفت: این باعث افتخار برای ماست که وقتی ما وارد حوزه شدیم فقط یکی دو نشریه وجود داشت اما امروز به این تعداد رسیده است.

وی اضافه کرد: مقالات تولید شده در حوزه نیز باید از سال های آینده مورد ارزیابی قرار گیرد و مرکزی برای این مسئله نیز ایجاد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.