وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان، آن را ناکافی دانست و تغییرات آتی را مشروط به کمک سایر دستگاه‌ها و بهبود وضعیت زیرساخت‌های این استان عنوان کرد.

حکایت "فاضلاب" و "ریزگردهای مشکل‌ساز" و درخواست وزیر بهداشت برای خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان و مقایسه وضعیت موجود بهداشت و درمان این منطقه نسبت به حدود دوسال ونیم گذشته، افزود:

طی دو سال و نیم گذشته بیمارستان‌های این منطقه نوسازی و بازسازی شده و تعداد متخصصین حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است. در روستاها هیچ مرکزی نداریم که خالی از پزشک باشد؛ در حالی که آن زمان بیش از 40 درصد آنها پزشک نداشتند. در حوزه بهداشت نیز برای بیش از یک میلیون نفر مرکز بهداشتی ایجاد شده است و مراقبین سلامت و پزشک و دندانپزشک نیز در این مراکزحضور دارند.

وزیر بهداشت به بیمه شدن تعداد زیادی از افراد فاقد بیمه در این استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: اقلام دارویی که به صورت رایگان ارائه می‌شد اکنون به دو برابر افزایش پیدا کرده است. تعدادی بیمارستان نیمه تمام نیز از جمله در مسجد سلیمان به بهره‌برداری رسید و بخش سوختگی در اهواز نیز تمام شد.

وی همچنین از پروژه ساخت 1000 تخت بیمارستانی در این استان با کمک بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد.

هاشمی ادامه داد: در منطقه خرمشهرو آبادان با کمک‌های بی‌دریغی که سازمان منطقه آزاد اروند داشته، اقدامات خوبی شروع شد و حدود 500 تخت بیمارستانی در حال افزوده شدن به ظرفیت تخت‌های موجود این منطقه است. دانشکده علوم پزشکی این منطقه نیز با هدف یافتن نقش بین‌المللی و جذب دانشجوی خارجی در حال ارتقا است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اقدامات انجام شده به این معنی نیست که در این منطقه موفق عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه استان خوزستان با وجود همه ویژگی‌هایی که در اقتصاد کشور و در دفاع از میهن دارد، با توجه به گذراندن دوره سخت جنگ تحمیلی و نابود شدن بسیاری از زیر ساخت‌ها و منابع و همچنین آواره شدن مردم، به عقیده من مقداری مورد کم توجهی قرار گرفته است. شاید بسیاری از نسل امروز درباره آن شنیده باشند، اما این که در آن شرایط باشند وآن را درک کنند بسیار مهم است.

وی به وضعیت نامناسب استان خوزستان از لحاظ زیرساخت‌های عمرانی نیز اشاره کرد و گفت: شما به جاده‌ها، فاضلاب، هوا و خدمات این استان نگاه کنید، به نظر من خیلی عقب است. این استان به دلیل منابع خدادادی آن اعم از دریا، معادن و نفت و گاز و همچنین شرایط آب و هوایی و اقلیمی که دارد باید خدمات به صورت ویژه در آن دیده شود. این درحالیست که برای من به عنوان وزیر بهداشت راحت نیست که متخصصین را اینجا نگهدارم، باید از نظر امور رفاهی، امکاناتی را برای آنها فراهم کرد که ماندگار شوند؛ کاری که قبلا هم در خوزستان انجام می‌شده است. از این بابت می‌توانم بگویم در دوسال و نیم گذشته خیلی موفق نبوده‌ایم.

هاشمی دلیل عدم موفقیت کافی در استان خوزستان را وجود مشکلات دیگری عنوان کرد که باعث از اولویت خارج شدن این استان شدند.

مشکل فاضلاب خوزستان و گرفتاری‌هایی که برای درمان دارد

وی همچنین بر لزوم نگاهی ویژه به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و ایلام توسط همه دستگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: اگر من حوزه درمان را توسعه دهم، بدون اینکه مشکل فاضلاب این منطقه حل شود، هرسال گرفتار وبا و بیماری‌های آمیبی و میکروبی ناشی از آب‌های آلوده خواهیم بود. اگر فقط درمان را توسعه دهیم ولی صنایع فولاد و نفت و گاز این منطقه به ما کمک نکنند، طبیعی است که خیلی موفق نخواهیم بود.

و اما ریزگردهای خوزستان

وزیر بهداشت ضمن اشاره به نقش مهم نظارتی سازمان‌های استاندارد و محیط زیست در بهبود وضعیت ریزگرد‌های استان خوزستان، اظهار کرد: بخش عمده ای از ریزگردها منشا خارجی دارند، ولی برای بخشی داخلی، حداقل اقدامات مراقبتی توسط وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد که بخش نظارتی مهمی دارند، انجام شود. اگر آنها کنار ما نباشند، فقط با معلول مواجه خواهیم بود و علت را برطرف نکرده‌ایم. هر دوره بیمارانی به ما مراجعه می‌کنند که در پذیرش احترام آمیز آنها به دلیل کمبود امکانات ناتوان هستیم. بنابراین باید پیشگیری کنیم تا کسی بیمار نشود و مراجعه نکند.

هاشمی همچنین مجموع اقدامات سه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دزفول، آبادان و شوشتر را مثبت خواند و ادامه داد: طبق معمول من خیلی راضی نیستم وفکر می‌کنم ما باید کارنامه خیلی بهتری در خوزستان داشته باشیم. آرزو داشتم به خاطر حقی که خوزستان به گردن همه ما دارد بتوانیم بهتر از این عمل کنیم. امیدوارم در این یک سال باقی مانده بتوان بخشی از آن را اجرایی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهيلا مطهري IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام بر وزير محترم ،ما مردم خوزستان خيلي ستمكش هستيم ومظلوميت ما باعث عقب افتادگي استان است چون از حق خودمان دفاع نميكنيم،اميدوارم شما براي اين مردم محروم كارمثبتي بكنيد،افراد دلسوز سر كار نمي آيند،كه با دل وجون براي ما كار كنند،