قدس آنلاین: همان‌گونه که پیش بینی شده بود، گرد و غبار شدید بر آسمان خوزستان سایه انداخت تا جایی که ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در شهرهای آبادان، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، سوسنگرد، امیدیه، رامشیر، شوش، کارون، باوی، حمیدیه و هندیجان را به تعطیلی کشاند.

 « زمان» و « اعتبار» داروی  ریزگردهای خوزستان

گرد و غبار در این استان چنان غلظت داشت، که میزان آن  در اهواز به ۹هزار و ۷۷۳ و در آبادان به ۱۰هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید و ستاد مدیریت بحران استانداری، ادارات و مراکز آموزشی ۱۵ شهر خوزستان را تعطیل کرد.
تراکم ریزگردها در فضای اهواز به 24 برابر حد مجاز رسید.
بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان، میزان دید افقی در بسیاری از شهرهای استان  به ۱۰۰ متر کاهش یافت.

 اقدام‌ها برای
مهار گرد و غبار
این مشکل در جنوب و غرب کشور واکنش رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور را در پی داشت.
معصومه ابتکار در کانال رسمی تلگرام خود از بخشی از اقدام‌های دولت برای مقابله با گرد و غبار طی سال جاری برای استان خوزستان خبر داد.
ابتکار بابیان اینکه مطالعات مربوط به شناسایی کانون‌های گرد و غبار در این استان تکمیل شده و عملیات اجرایی بر مبنای اطلاعات عملی آغاز شده است، از اختصاص 5/15میلیارد تومان اعتبار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای مالچ پاشی و نهال‌کاری، انجام عملیات 4 هزارهکتار مالچ‌پاشی توأم با نهال‌کاری و آبیاری و  انجام عملیات ۵۸۵۰هکتار نهال‌کاری و آبیاری خبر داد و گفت: این عملیات در شهرستان‌های اهواز، امیدیه، هندیجان، باوی، شوش و دشت‌آزادگان در کانون‌های شناسایی شده و همچنین کانون‌های در حال فرسایش در حال اجراست.

 اختصاص ۲۱میلیارد ریال
به محیط زیست خوزستان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اختصاص ۲۱میلیارد ریال به اداره کل محیط زیست خوزستان برای تجهیز ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و تکمیل پروژه‌های مرتبط با احیای تالاب‌ها شامل۵۷۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا که مراحل خرید آن در حال نهایی شدن است، یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای پروژه‌های مرتبط با احیای تالاب‌ها بخصوص کانال انتقال حقابه تالاب شادگان از رودخانه کارون به طول ۶کیلومتر، ساخت ایستگاه‌های پایش تالاب‌های میانگران، بامدژ و هورالعظیم و 60 میلیون تومان هزینه‌های مطالعات و آموزش در مورد گرد و غبار را اقدام دیگر دولت برای مسأله گرد و غبار در خوزستان دانست.
ابتکار افزود: از حدود یک هفته پیش رودخانه کرخه با آب تکمیلی از رودخانه دز ۱۲۵متر مکعب بر ثانیه آب رهاسازی کرده و حوضچه شماره ۳هورالعظیم در حال آبگیری است. به گفته وی هم اکنون ۱۹۰هکتار از عرصه این حوضچه که پیش از این حالت خشک و بیابانی پیدا کرده بود، دارای پوشش گیاهی تالابی شده است.
اختصاص ردیف اعتباری برای ریزگردها در بودجه سال ۹۵ و در برنامه ششم و اختصاص ردیف اعتباری برای احیای رودخانه کارون در سال ۹۵ که ۱۰۰میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده از دیگر اقدام‌های دولت برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان بوده است.
رئیس سازمان محیط زیست از اعزام هیأت محیط زیست به ژاپن برای مذاکره و جلب همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار با توجه به تجارب این کشور به خاطر مشکلات به وجود آمده از گرد و غبار چین خبر داد و گفت: هم اکنون منشأ داخلی گرد وغبار در خوزستان حدود ۴۵۰هزار هکتار است و حتی اگر ورود گرد وغبار از کانون‌های خارجی متوقف شود، عملیات تثبیت خاک برای منشأ داخلی، زمان و اعتبارات لازم خود را می‌طلبد.

 آسمان خوزستان
از شنبه بارانی می‌شود
به گزارش مهر؛ مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: آسمان خوزستان از شنبه میزبان یک سامانه بارشی است و انتظار می‌رود اغلب شهرها شاهد بارش باران باشند.
کوروش بهادری افزود: بر اساس پیش بینی، با فروکش کردن گرد و غبار شاهد بارندگی بودیم. خوشبختانه همه نقاط استان این بارش را شاهد بوده و با اینکه بارش مناسبی در برخی نقاط نبود، ولی سبب بهتر شدن آب و هوا شد.
وی افزود: بیشترین بارش را در حسینیه اندیمشک با حدود ۱۳میلی‌متر و کمترین را در اهواز با حدود دو میلی متر داشتیم. البته بارش‌ها به صورت رگباری بوده و در همه نقاط شهر اهواز به مقدار اعلامی نیست، ولی چون دستگاه سنجش در فرودگاه است، این میزان ثبت شده است. مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: سامانه بارشی از شنبه وارد استان می‌شود. بهادری عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته گرم‌ترین نقطه استان شهر امیدیه با ۳۲ درجه سانتیگراد و سردترین نقطه استان ایذه با ۹ درجه سانتیگراد بوده است.
وی بیان کرد: تغییرات دمایی اهواز نیز از حداکثر بین ۳۱ و ۱۲درجه سانتیگراد در نوسان خواهد بود.
با این وجود، اگر چه با بارش رحمت الهی مشکل ریزگردها در خوزستان برای مدتی کوتاه برطرف شد، اما باید در این زمینه کاری اساسی کرد؛ فقط چشم دوختن به آسمان درد ریزگردها را دوا نمی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.